پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیة الله کعبی

الموقع الإعلامي لمکتب آیة الله الشیخ عباس الکعبي

پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیة الله کعبی

الموقع الإعلامي لمکتب آیة الله الشیخ عباس الکعبي

پایگاه اطلاع رسانی  دفتر آیة الله کعبی

آیة الله کعبی فقیه و حقوق دان برجسته کشور و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نماینده مردم شریف استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری است. این پایگاه به اصرار و درخواست دوستداران ایشان در اردیبهشت ماه 1394 تاسیس گردید. أغلب مطالب این پایگاه تولیدی هستند و به ندرت و در مورد مطالب خاص از اخبار دیگر خبرگزاری ها با توجه به اهمیت مطلب استفاده می گردد. این پایگاه توسط دفتر آیة الله شیخ عباس کعبی در اهواز اداره می گردد.
______________________________
کانال تلگرام: https://t.me/alkaebi
صفحه اینستگرام: akaabi_ir

بایگانی
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب

۹ مطلب در خرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

آیت الله کعبی امروز و در سالگرد ارتحال امام خمینی  قدس سره الشریف  با حضور در جمع مردم ولایتمدار آبادان در مصلای این شهر به سخنرانی پرداختند. فرازهایی از بیانات ایشان به این شرح است.



قال الله تعالی في محکم کتابه و مبرم خطابه: و نريد ان نمن على الذين استضعفوا فى الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثين و نمكن لهم فى الارض و نرى فرعون و هامان و جنودهما منهم ما كانوا يحذرون 

امسال سالگرد ارتحال ملکوتی امام عظیم الشأن مقارن شد با نیمه شعبان و امروز این تقارن، تقارنی است که هم به ما درس مهدویت می دهد هم درس انقلاب و اسلام و درس اهل البیت علیهم السلام

خط امام در دوران ما صراط مستقیم الهی است که بر پایه ولایت فقیه و هدایتهای رهبری رشد و تعالی و شکوفایی را محقق می سازد و زمینه حرکت به سمت جامعه مهدوی را هموارمی سازدامروز. تفاوتی بین امام و رهبری در اندیشه آنها نیست و این همان عهدی است که رهبری با ملت بست. 

و بنده در این جمع ارزشمند ولایی و انقلابی مردم آبادان در مصلی نماز جمعه، در سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام بنا دارم که در مورد اهداف و غایت های انقلاب مهدوی و انقلاب اسلامی صحبت مختصری کنم و بعد اشاره کنم به محورهایی از سخنان بسیار مهم رهبر معظم انقلاب در نشان دادن راه آینده و امروز در حرم حضرت امام راحل. چون همه دلهای مشتاق امام و رهبری برای بیعت با امام و رهبری امروز در حرم راحل جمعند و سخنان امام  و رهبرمان امروز پاسداری از خط امام و بیان تحریف مکتب امام بود و هنوز سخنرانی ادامه دارد.

 در این زمینه باید گفت که حفظ خط و راه امام، هدف امام و رشد و شکوفایی و توسعه نهضت امام و  حقیقت شخصت امام راحل، در زمان ما، مرهون  معرفت، بینش نورانیت مجاهدت بصیرت شجاعت و روز آمدی رهبر فرزانه ما حضرت آیة الله العظمی امام خامنه ای است.



و ما خدا را بر این نعمت و لطف الهی شکر می کنیم که خبرگان ملت بلا فاصله تصمیم گرفتند و بیست و شش سال است که امروز راه و نام و خط و هدف و اسلام امام در شخصیت رهبر ما متبلور است، به گونه ای که امروز ملتهای دنیا در آمریکای لاتین، اروپا، آفریقا و در همه جا انقلاب را با حقیقت وجود امام راحل می شناسند و احیانا حتی فکر می کنند که امام هنوز زنده هستند و در قید حیاتند. و تفاوتی بین امام و رهبری نمی بینند.

در چهلم ارتحال امام ایشان منشوری را صادر کردند که در واقع باید آن را منظومه امام خمینی شناسی نامید.

که در آن منظومه ایشان فرمودند که این انقلاب بدون حقیقت امام خمینی در هیچ جای دنیا شناخته شده نیست. و ما راه امام و خط امام و حقیقت امام را دنبال می کنیم و در حقیقت هم ایشان همین راه را دنبال کردند و ما خیلی باید خدا را شاکر باشیم بر این نعمت  الهی 

در زمینه آیه ای که تلاوت شد که معمولا این آیه مبارکه را به مناسبت جشنهای مهدویت می خوانند و تفسیر می کنند در مورد ظهور منجی بشریت.

این آیه شریفه بیانگر یک سنتی الهی،  حاکم بر جامعه و تاریخ است. منظور از سنتهای  الهی یعنی  قانونمدی حاکم بر تاریخ و جامعه است.

 سنت الهی ویژگی هایی دارد. 

اولا بر پایه علم خدا  و قدرت خدا و حکمت خدا  و احاطه و اشراف خدا بر نظام هستی و آفرینش و انسان و جهان هستی ،  سنت الهی قطعی و لا یتخلف است.

دوما سنت الهی علمی است و بر پایه علم و غیب است.

سوم سنت الهی، بر اساس اراده انسان و حرکت و محوریت و تکاپوی انسان شکل می گیرد. این سنت هم الهی و هم غیبی و هم ارادی است و هم فعل  خدا و هم فعل بشر است.

سنتهای الهی را بر دو دسته تقسیم می کنند. سنتهای مطلق الهی و سنتهای مشرو ط.

 سنتهای مشروط با اگر و اما مقیدند مثل این آیه مبارکه ؛ لإن شکرتم لأزیدنکم و لإن کفرتم إن عذابي لشدید. این سنت الهی مشروط است یعنی شکر نعمت باعث فراوانی نعمت می شود .

این سنت مشروط است یا  إن تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم 

که پیروزی های الهی در گرو حرکت مردم و مجاهدت است. یا آیه شریفه که إن الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا مابأنفسهم.

تغییر اجتماعی در گرو تغییرات داخلی و درونی است. صرفا بر اساس  معجزه اتفاق نمی افتد. اینها سنت مشروط است. و اما سنت مطلق؛ سنت بدون قید و شرط است یعنی قطعا محقق می شود و خداوند اراده کرده است به امری که محقق خواهد شد مثلا اینکه عاقبت از آن متقین است سنتی قطعی است. پیروزی حق و شکست باطل نیز سنت قطعی است. آیه ای که در ابتدای بحث تلاوت شد سنت قطعی و مطلق و تخلف ناپذیر الهی است 

پیروزی مستضعفین و سرنوشت آینده که در دست مستضعفان است نیز قطعی است.

توضیحاتی مناسب است که بر این آیه شریفه بدهیم.

توضیح اول اینکه مستضعف به معنای انسان ضعیف و ذلیل نیست استضعاف عناصری دارد.

یک؛ ضعف دو؛ تحمیل اراده برتر بر انسان ضعیف است. یعنی در مقابل مستضعف مستکبری وجود دارد که  منابع ثروت و قدرت و سلطه و امکانات را در دست می گیرد و افراد را به ضعف و ذلت  می کشاند. 

سه ریشه های استضعاف است  که جهل و فقر و گمراهی و ظلم و تکبرند. جنگ مستضعف و مستکبر پایه ای ترین جنگها و بنیادی ترین جنگها  است که از خلقت آدم تا روز قیامت ادامه دارد. جنگ هابیل و قابیل و موسی و فرعون جنگ مستضعف و مستکبر بود.  انقلاب اسلامی امام، در مقابل سلطه شاه و طاغوت جنگ استضعاف و استکبار بود و امروزمواجهه انقلاب اسلامی با رژیم صهیونی و آمریکا و قدرتهای منطقه نبرد استضعاف و استکبار است و جنگ آخر الزمان که در یک مقیاس جهانی به رهبری رهبر مستضعفان جهان حضرت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف که اتفاق می افتد جنگ مستضعفین و مستکبرین خواهد بود. 

اما در این جنگ اراده قبلی خدا پیروزی مستضعفان بر مستکبران است.

اما این اراده چگونه اراده ای است  ؟و به زبان طلبگی اراده تکوینی یا اراده تشریعی است؟ به این معنی که آیا خدا فقط به شکل غیبی و کن فیکون اراده می کند و مستضعفین پیروز می شوند؟ نه اینگونه نیست اگرچه برخی ، اعتقادشان به امام زمان اعتقادی افسانه ای است. این اشتباه است . این اراده اراده تشریعی است و نه تکوینی به این معنی که باید مستضعفین به پا خیزند و قیام کنند و انقلاب اجتماعی و سیاسی کنند و حرکت کنند و خودشان را از استضعاف نجات دهند. 

کسب قدرت و کسب اقتدار واجب است. واجب است مستضعف قوی بشود. این قدرت در زبان قرآن گاهی قدرت و اعدوا لهم مااستطعتم من قوة است. که خود را در مقابل جبهه استکبار بایستید . و گاهی می گوید اراده می کنیم که مستضعف بر مستکبر پیروز بشود. یعنی ریشه های استضعاف باید خشکانده شود.


 ریشه های استضعاف جهل است قیام مستضعفین یعنی مبارزه با جهل. ریشه های استضعاف 

 فقر است.  قیام مستضعفین یعنی مبارزه با فقر ریشه های استضعاف گمراهی است. انقلاب مستضعفین یعنی انقلاب فرهنگی.

ریشه های استضعاف باید از بین برود. برای از بین رفتن ریشه های استضعاف در یک حرکت اجتماعی رهبری لازم است.

امام آمد در عصر ما بر پایه آموزه های اسلام ناب و با الهام از مکتب  عاشورا رهبری مستضعفان را به دست گرفت. ملت ایران را متحول کرد ظرفیت رهبری الهی را نشان داد و ملت در حاشیه و رانده  و ضعیف و مأیوس و سرگردان رابه حرکت وا داشت و با اعتماد به ملت توانست انقلاب کند. ظرفیت نردم را به صحنه کشاند و مردم را به حرکت وا داشت و درس اعتماد، خود باوری، استقلال، آزادی و مقاومت و صبر را به مردم آموخت. به مردم آموخت که ما می توانیم  ما می توانیم تمدن نوین اسلامی را بسازیم. ما می توانیم چنگه در چنگه استکبار بیاندازیم.

حرکت مستضعفان رهبری  می خواهد اما ممکن است در مقیاسی محلی استانی ملی و جهانی اتفاق بیافند و بدون حرکت، تحول پایه ای اتفاق نمی افتد. 

درس امام درس اسلام ناب و تحول و درس کسب قدرت و اقتدار است.

امام رهبر مستضعفان عالم بود و در راستای پیروزی کارهای بنیادین بسیاری انجام داد.

یک؛ امام رهبری الهی را به مردم نشان داد. ما در تاریخ می شنیدیم اما امام این درس را به  عینیت رساند.

دو؛ امام ظرفیت تخلیه شده مردم به حاشیه رفته را به متن آورد. 

سه؛ امام دولت اسلامی تأسیس کرد و روزآمد کرد و مقتدر کرد. دولت امام، دولت اسلامی است اما نه دولت با مقیاس محلی .دولت اسلامی مأموریت جهانی دارد و دولت مستضعفین است و پنجه در پنجه شیطان بزرگ می اندازد. یکی از تحریفها در نهضت امام این است که  به جای دولت و انقلاب اسلامی می خواهند انقلاب ملی و دولت ملی را جابیاندازند.

امام به جای راحت طلبی و عافیت طلبی و دنیا زدگی درس جهاد و مقاومت و فداکاری در راه اسلام را آموزش عملی داد و در مقابل بدعتها ایستاد  و اسلام ناب را به مردم نشان داد 

بعضی تحریفهایی، در آموزه های اسلام و تشیع ایجا کردند و امام به چند صورت این تحریفها را پاسخ داد و در جامعه خود درمان نمود.

اولا  تحریف جبرگرایی ؛ که به نام توحید  به جبر گرایی گرایش پیدا می شد.  تا افراد بگویند موحدیم بر اساس قضا و قدر بسیاری از امور را حمل بر جبر می کردند.  به این عنوان که خواست خدا است  و کسالتها و ضعفها رابه خداوند نسبت بد هند

به نام جبر خدا را مقصر می دانستند در حالی که پروردگار متعال می فرماید وَمَا ظَلَمْنَاهُـــــمْ وَلَكِنْ كَانُــــوا أَنْفُسَهُـــــمْ يَــظْلِمُــــونَ امام مکتب جبر که مکتبی اموی است را به مکتب آگاهی تبدیل  کرد.  هیچ تحول اجتماعی بدون حرکت امکان ندارد توحید ناب آن است که ( الفعل فعل الله وهو فعلنا) که توأم با اعتقاد به  توحید افعالی است. توحید افعالی حرکت در نظام آفرینش با حرکت فعال است و نه منفعل.


ثانیا مبارزه با تقدیس خودمامگان به نام نظام  خلافت و نظام پادشاهی. 

آن روزها که هاله ای از قداست دور خودکامگان کشیده بودند، امام این حصار را شکست و با استبداد و استکبار و جرم و جنایت درافتاد 


ثالثا مبارزه با ترویج فسق و گناه بر پایه بخشایشگری الهی همانند مکتب بنی امیه که غنا و موسیقی و رقص و آواز و شرابخواری را توجیه دینی کردند و گفتند خدا  بخشده است و خدا می بخشد. در حالی که پروردگار متعال راباید از طریق شریعت و فعل عبادت کرد نه از طریق گناه و معصیت.

 

چهارم ؛امام با اسلام تساهل و تسامح مبارزه کرد.

راه انداختن بحث نجاتبخشی نام اسلام به جای عمل به اسلام و با اصطلاح «الأمة المرحومة» و اعتقاد به اینکه  شخص هزاران هزار ظلم و جنایت کند و با عیش و نوش و هرزگی زندگی بگذراند و در نهایت پروردگار ببخشد. 


در نهایت آخرین تحریف که مهم است و امام با آن مبارزه جدی داشتند؛ حذف و به حاشیه راندن رهبری سیاسی اجتماعی سیاسی پیامبر و أئمه اطهار علیهم السلام که  رهبری سیاسی اجتماعی اهل البیت علیهم السلام  را حذف کرده بودند و صرفا رهبری اهل البیت را درمنتسب به ولادات و وفیات و شهادات قبول داشتند. در حالی که غدیر، پیام سیاسی اجتماعی دلشت و غدیر مبشر حکومت دینی است. 

لذا امرو ز استکبار تلاش دارد که پیام سیاسی اجتماعی اهل البیت علیهم السلام و پیام انقلاب اسلامی به گوش جهان نرسد و پیام صرفا قمه زنی و لعن و نفرین باشد










آیة الله الکعبي : سلاح الحجة المنتظر علیه السلام لإنقاذ العالم هو نشر القرآن والسنة و التزکیة و تجفیف جذور الإستضعاف یعنی القضاء علی الجهل و الفقر و الحرمان و الظلم و الضعف 


قد التقی الیوم  آیة الله الشیخ عباس الکعبي  بجمع من المومنین الذین عقدوا  إحتفالا بمناسبة عید میلاد إمام الزمان علیه السلام في مدینة الأهواز و القی کلمة قال من خلالها:


الإمام الخمیني قدس الله نفسه في بدایة الثورة الإسلامیة اقترح أن یشکل حزب بإسم المستضعفین.

بعنوان <حزب المستضعفین العالمي>

 

و لکن مع الأسف العالم لم یسمع هذا النداء.


الله تبارک و تعالی یقول: « و نرید أن نمن علی الذین استضعفوا في الأرض و نجعلهم أئمة و نجعلهم الوارثین»


المعرکة الأساس و الإصطفاف  الأساس بالعالم منذ خلق الله آدم إلی یومنا هذا، هي معرکة بین المستضعفین و المستکبرین. 

فإن قابیل استکبر علی هابیل مع أنه کان أخاه من أمه و أبیه و کان دلیل إستکبار قابیل الجهل.

إستکبار قابیل یعود إلی الجهل و الظلم و الحسد و الحرص و الکراهیة و إلی إغواء الشیطان.


و هذا الإصطفاف بین المستضعف الذی قد یکون في وقت ما هو هابیل و قد یکون یکون في وقت ما هو موسی و المستکبر هو فرعون 

الذی قال أنا ربکم الأعلی و رفع شعار قد أفلح الیوم من استعلی.

هذا الإصطفاف موجود.


عناصر الإستضعاف 


الإستضعاف له عناصر؛

العنصر لأول للإستضعاف هو الضعف.

العنصر الثاني للإستضعاف هو فرض الإرادة بالإکراه و القوة علی هذا الضعیف.

العنصر الثالث للإستضعاف؛ مناشئ الإستضعاف. 

مناشئ الإستضعاف، من ناحیة الضعیف؛ الجهل و الفقر و التیه و الضیاع و الحرمان و اللا إنتماء.


و مناشئ الإستضعاف من ناحیة المتسلط المتحکم المستعلي؛ هي العلو و الکبر و الحسد و القوة و الغطرسة.

هذا الإسطفاف قد یکون علی مستوی أخوین مثل هابیل و قابیل.


و تارة علی مستوی أبناء عشیرة و قبیلة و تارة علی مستوی بلد و  محافظة و تارة علی مستوی وطن و تارة علی مستوی العالم.


أطروحة المهدي المنتظر علیه السلام، أطروحة عالمیة لإنقاذ المستضعفین و کل المستضعفین،  في مقابل المستکبرین کل المستکبرین.


 و أما سلاح الحجة لإنقاذ العالم هو القرآن و التزکیة و تجفیف جذور الإستضعاف یعنی القضاء علی الجهل و الفقر و الحرمان و الظلم و الضعف 

الحجة یبشرنا بمجتمع مؤمن صالح آمن متماسک و قوي و شاهد علی الأمم

فأطروحة الحجة العالمیة هي تجفیف جذور الضعف عن طریق إرساء دعائم العدل العالمي

نسئل الله تبارک و تعالی أن یجعلنا من السائرین علی طریق أئمة الهدی 

ثم هذه الآیة  المبارکة ؛ و نرید أن نمن علی الذین استضعفوا. لا تعنی الإستنصار للمستضعف مقابل المستکبر فقط  في زمن الحجة. نعم الإنتصار العالمي سیتحقق في زمن الحجة إنشاء الله.

لکن الإنتصار علی مستوی مدینة، قریة بیت مدرسة محلة محافظة بلد و بلدان قد یتحقق إذا أخذنا بشروط النهضة و شروط الإنتصار کما أن في زماننا هذا أن الإمام الراحل حقق شروط النهضة و الإنتصار في إیران و أن الثورة الإسلامیة کانت في إیران عنوان لإنتصار المستضعفین علی المستکبرین و إنتصار هذه الثورة و هذا النظام علی أسس و مبادئ الإسلام المحمدي الأصیل و علی أساس مدرسة أهل البیت علیهم السلام و علی أساس المبادئ التی طرحها الإمام التی تعرف بإسم خط الإمام و علی أساس أطروحة ولایة الفقیه. هذه الأطروحة لا تفرق بین العرب و غیر العرب.

لا تفرق بین القومیات. لا تفرق بین هذا و ذلک. هذه الأطروحة تدعوا إلی المواطنة المتساویة.

إلی الأخوة و التعالي. إلی القضاء علی الحرمان و القضاء علی الفقر و الجهل و الضلال و التیه.

لکن علینا کلنا أن نسعی لتحقیق هذه الأطروحة في العمل نسأل الله التوفیق و غفر الله لنا و لکم و صلی الله علی محمد و آل محمد

گزیده بیانات آیت الله کعبی در امام زاده فضل بهبهان به مناسبت سالروز میلاد پر یمن و برکت امام زمان علیه السلام.



غیبت امام زمان علیه السلام ناشی از غیبت مردم در حضور از صحنه تحقق اسلام در متن زندگی است.

بدعتهای اعتقادی اخلاقی و فقهی و سیاسی اجتماعی بعد از ارتحال رسول اکرم تا عصر غیبت صغری منجر به غیبت کبری حضرت ولی عصر علیه السلام شد


مبارزه با بدعتها زمینه ساز ظهور حضرت مهدی است از جمله این بدعتها در عرصه اعتقادی و رفتاری این موارد است 

اولا جبرگرایی و نفی اراده و آگاهی انسان در تحول اجتماعی 

دو نگاه تشبیهی و تجسیمی مادی گرایانه به خدا و نفی ربوبیت تشریعی و ولایت الهی در عمل 

سه تقدیس پادشاهان و خودکامگان و توجیه ظلم و جنایت و فساد به نام نظام خلافت

چهار ترویج فسق و گناه به نام بخشایش گری الهی 

پنج نجات بخشی صرفا مسلمانی 

شش به حاشیه راندن و حذف رهبری سیاسی اجتماعی اهل البیت علیهم السلام از طریق همتا سازی چهره سازی و مشوه سازی و فریبکاری و دنیا زدگی 

آنچه که در نهایت به عنوان علت پایه ای غیبت کبری می توان از آن نام برد که مبنای آن بدعتهای اعتقادی است عبارت است از عبور از رهبری الهی و تخلیه ظرفیه مردمی و انحراف در دولت اسلامی و راحت طلبی و عافیت طلبی و ایدوئوژی سازی دستگاه ائمه جور در برابر ولایت عدل ائمه اطهار است 

انقلاب اسلامی، حرکتی توحیدی،  عدالت گرا برای بازگشت رهبری الهی به صحنه و به میدان آوردن ظرفیت همه مردم برای نصرت دین الهی و نیز تاسیس دولت اسلامی و احیای روحیه جهاد و امر به معروف و نهی از منکر و صبر و مقاومت به منظور زمینه سازی برای ظهور است 

در عصر انقلاب با بنیانگذاری امام راحل و استمرار ولایت الهی توسط حضرت آیت الله العظمی خامنه ای و با محوریت ولایت فقیه یک گام به عصر ظهور نزدیک شده ایم.


حضر آیة الله الکعبي الیوم مسیرة تشییع الشهید السعید سید جاسم النوري ثم ألقی کلمة في مجلس تأبین الشهید قال من خلالها:


أتقدم بالتبریکات و التحیات لأسرته و عشیرته و ذویه؛ بیت سید نور کافة هذه الأسرة الکریمة الولائیة المنجبة للشهداء  و لکافة عشائرنا الغیاری العربیة الأصیلة  و أهالي الأهواز و لجمیع أهالي خوزستان بجمیع قومیاتهم و عشائرهم عربا و عجما و من کل الطوائف.


و نوه الشیخ الکعبي

أیها الأخوة الشهید یتعلق بالأمة الإسلامیة و یتعلق بالمستضعفین و یتعلق  بالبشریة جمعاء و یکسر الشهید بشهادته  الأبعاد الضیقة للطائفیة و القبلیة و القومیة و ما إلی ذلک و یأخذ بأیدینا إلی سماء المعرفة و النور.

و قال مندوب أهالي خوزستان في مجلس خبراء القیادة

هذا الشهید السعید و أمثاله في هذا العصر؛ عصر الفتنة و غیبة الحجة عجل الله تعالی فرجه الشریف، یبشر بظهور المهدی المنتظر الموعود صاحب العصر و الزمان علیه السلام .

و صرح عضو رابطة علماء مدرسی الحوزة العلمیة  

الجبهة توحدت و الشهید یتعلق بالکل 

حقیقة الأمر سماحة السید کان یتمنی الشهادة و هو صرح لي خلال مجلس عندما أتی إلی قم و شرح لي بطولات المجاهدین في سوریة و العراق و بحضور إبنه طلب و قال لي أدعوا لي بالشهادة و هو کان یقول أنا أطلب من الله الشهادة. 


کلنا علی هذا الطریق 

الشهید طلب الشهادة بنفسه

 

وقال آیة الله الکعبي

هذا الشهید السعید  یمتاز بأمور 

اولا

کان متقاعدا و لیس موظفا لکن اختار الجهاد و الشهادة لأن طریق الفداء و طریق الشهادة، طریق الحیاة و طریق العزة و طریق الکرامة   و بدل أن یأتی و ینشغل بأمور الدنیا أختار هذاالمقام.

الشهید بنفسه اختار هذا الطریق و کما یقول الإمام السجاد علیه السلام في الصحیفة السجادیة: 

حَمْداً نَسْعَدُ بِهِ فِي السّعَدَاءِ مِنْ أَوْلِيَائِهِ، وَ نَصِيرُ بِهِ فِي نَظْمِ الشّهَدَاءِ بِسُيُوفِ أَعْدَائِهِ


و قال الشیخ حفظه الله


و ایضا طلب الشهادة بوعی و بصیرة و  فهم و درایة و کان یعرف جیدا ما یجري في المناطق 


الیوم الجبهة موحدة. جبهة سوریة و جبهة العراق و جبهة یمن . هذا المشروع الإسلامي هو مشروع واحد و حامل هذه الرایة في زماننا راية الإسلام و راية الحسین علیه السلام  هو الإمام الخامنه ای حفظه الله.

و قال آیة الله الکعبي:

خورستان عاصمة المقاومة الإسلامیة و الیوم عاصمة  العز و الولاء و الفداء في سبیل الله .خوزستان عاصمة أهل البیت علیهم السلام  و نحن نعتز بهولاء الشهداء جمیعا.


آیت الله کعبی در مسیر تشییع شهید سید

 جاسم نوری


فرزند شهید سید جاسم نوری به آیت الله کعبی می کفت: حاجاقا یادتان هستند چند وقت پیش همراه پدر به قم آمدیم و ایشان به شما گفت دعا کنید شهید شوم ...حاجاقا تایید کردند


بر مزار شهید

شرکت و سخنرانی در مجلس شهید و ادای احترام به خانواده شهدا و مردم شهید پرور


بسم الله الرحمن الرحيم  قال الله تعالي : وليعلم الله الذين امنوا ويتخذ منكم شهداء    فرمانده مجاهددلاورسپاه اسلام ويادگاردفاع مقدس سلالة السادات مرحوم سيدجاسم نوري تغمده الله برحمته به قافله نوراني شهداي مدافع حرم پيوست. شهيدنوري، ميدان پرخطروحيات بخش وعزت افرين وتوام با فوز عظيم جهاد در راه خدا را بر زمين گيري وكسب ثروت وقدرت وراحتي وعافيت طلبي ترجيح داد وبا ايمان وبصيرت واگاهي و ولايتمداري ووظيفه شناسي وبااراده قوي وترديد ناپذيروداوطلبانه، رشته تعلقات دنيايي را گسست وبه لقاءالله عروج كردايمان وعشق به قران وعترت ودرجبهه نبرد  شجاعت وتيزبيني وهوشمندي وصداقت وتلاش وفداكاري وتواضع وفروتني وصبر وجوانمردي از ويژگيهاي بارزشهيد نوري است. شهادت اين سرباز فداكاراسلام وامام زمان عجل الله فرجه ويارفداكار امام ورهبري را به ساحت اقدس بقية الله الاعظم ارواح من سواه فداه ورهبري معظم  وهمرزمان ودوستان وبستگان وعموم ملت ايران اسلامي ومردم ولايت مدار وشهيد پرور استان خوزستان وخاندان با كرامت وبزرگ ورزمنده وشهيد پرور وبا افتخار( بيت سيد نور )وبويژه خانواده اين  شهيدسعيد تبريك وتسليت عرض مي نمايم واز خداوند متعال صبر جميل واجر جزيل براي كليه داغديده گان ومغفرت ورحمت ورضوان الهي وحشر با محمد وال محمدرا براي ان مرحوم مسألت مي نمايم بمنه وكرمه الاقل- عباس كعبي ٩/٣/١٣٩٤

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری:

دعواهای جناحی و قومی در استان،فرصت سوزی است/رهبر انقلاب برای پیشرفت خوزستان همیشه چک سفید امضا کرده اند

آیت الله عباس کعبی اظهار داشت:انتظار داریم این نابسامانی ها و بن بست ها شکسته شود و قطار رشدوشکوفایی در خوزستان راه بیفتد امید واقعی در سطح جامعه ایجاد شود نه امید کاذب.



به گزارش رهیاب، آیت الله عباس کعبی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در جلسه شورای اداری اظهار داشت:توسعه همه جانبه استان خوزستان یک غیرت و همت ملی می خواهد مدیران استان یک ویژگی هایی دارند که می توانند امکانات را برای توسعه استان، بسیج کنند.


وی ادامه داد:انتظار داریم این نابسامانی ها و بن بست ها شکسته شود و قطار رشدوشکوفایی در خوزستان راه بیفتد باید امید واقعی در سطح جامعه ایجاد شود نه امید کاذب.


نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد:دعواهای جناحی و قومی در استان،فرصت سوزی است و کسانی که از این منظر به مسائل نگاه می کنند روز قیامت باید پاسخگو باشند.


وی افزود:اگر شعار دولت که تدبیروامید است حقیقتا محقق شود هم دل امام زمان شاد می شود هم لبخند رضایت بر لبان رهبر انقلاب خواهد نشست.



آیت الله کعبی خواستار راه اندازی واحدهای صنعتی تعطیل شده و  به صددرصد رسیدن ظرفیت تولید در واحدهای نیمه تعطیل شد.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت:وقتی علما و مسئولان ما را در تهران و قم می بینند همه بدون استثنا می گویند چرا وضعیت خوزستان این است؟ مگر شما چه کم دارید؟


وی اضافه کرد:رهبر انقلاب برای پیشرفت خوزستان همیشه چک سفید امضا کرده اند یک نمونه آن همین طرح 550 هزار هکتاری است که ایشان دستور داد تا بودجه این طرح پرداخت شود.



گزیده ای از بیانات آیت الله کعبی در میان جمعی از مومنین با موضوع شرح فرازهایی از صلوات شعبانیه به این شرح است 




اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ شَجَرَةِ النُّبُوَّةِ وَ مَوْضِعِ الرِّسَالَةِ وَ مُخْتَلَفِ الْمَلائِكَةِ وَ مَعْدِنِ الْعِلْمِ وَ أَهْلِ

 بَيْتِ الْوَحْيِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الْفُلْكِ الْجَارِيَةِ فِي اللُّجَجِ الْغَامِرَةِ يَأْمَنُ مَنْ رَكِبَهَا وَ يَغْرَقُ مَنْ

 تَرَكَهَا الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مَارِقٌ وَ الْمُتَأَخِّرُ عَنْهُمْ زَاهِقٌ وَ اللازِمُ لَهُمْ لاحِقٌ

چرا ما باید بر محمد وآل محمد درود بفرستیم؟ 


می دانیم که پیامبر و أهل البیت رهبران الهی هستند. وقتی می گوییم رهبر الهی یعنی اولا منصوب از سوی پروردگار است ثانیا گل سر سبد آفرینش هستند. فلذا، ظرفیتهای هدایت و ظرفیتهای رساندن انسانها به نقطه اوج کمال را دارند. ثالثا در این رهبران الهی، یک ظرفیتی وجود دارد در اینکه نقشه کلی راه را برای بشر ترسیم کنند و راه را هم نشان بدهند و انسان را به مقصد برسانند فراز اول این صلوات در واقع جایگاه اهل البیت علیهم السلام را به عنوان رهبران الهی تبیین می کند. که اولا اهل البیت شجره نبوتند.

شجرة النبوة 

یعنی نبوت و پیامبری ریشه کهنی در این خانواده دارد اینگونه نیست که در واقع از نهاد وراثتی ظرفیتهای دیگری بر این خانواده افزوده شده باشد. از لحاظ خانوادگی هم در واقع ریشه پیامبران الهی در این خانواده جمع است.

شجرة النبوة و موضع الرسالة

موضع الرسالة یعنی جایگاه رسالت و جایگاه رسالت پیامبر و جایی که می شود این رسالت اصیل را دریافت کرد جهت اصیل این خانواده نورانی است کسانی که خود صراط مستقیم هستند.

و مختلف الملائکة

مختلف الملائکة یعنی محل آمد و شد  فرشتگان . مختلف از اختلاف است و اختلاف همیشه به معنای تفرقه نیست. اختلاف از ریشه خلف آمده و منظور از مختلف  در اینجا یعنی پشت سر هم آمدن است مثل شب و روز که پشت سر هم می آیند. مختلف الملائکة یعنی محل آمد و شد ملائکة و اینکه امدادهای غیبی در این خانواده جمع است. 

و معدن العلم 

گنجینه گراسنگ علمند 

و أهل  بیت الوحی 

خانواده وحی و رسالتند.


خوب خانواده ای که این ویژگی ها را دارند، این ها مستحق رهبری جامعه هستند. 

حال باید پرسید کار کرد و ثمره این خانواده چیست؟

 الهم صلی علی محمد و آل محمد الفلک الجاریة في اللجج الغامرة

کارکرد این خانواده این است که انسانهایی که سوار کشتی اهل البیت علیهم السلام  می شوند را در دریای  طوفانی، به ساحل امن می رسانند.

یأمن من رکبها و یغرق من ترکها

آن کسانی که راه أهل البیت را نپیمایند در دنیا و آخرت آسیب می بینند.

المتقدم لهم مارق 

کسانی که جلوی اهل البیت حرکت بکنند سقوط می کنند و عصیان کرده اند مثل خوارج نهروان 

و المتأخر عنهم  زاهق 

و کسانی که فاصله بگیرند از أهل البیت و کاری به کار دین و این خانواده نورانی به قول امروزی ها نداشته باشند، اینها هم سقوط می کنند.

اینهایی که کار به کار اهل بیت ندارند یعنی آنهایی که نسبت به ایشان احساس بی نیازی داشته باشند.

نه کند روی و نه تند روی، جاده وسط جاده أهل البیت علیهم السلام است.

و اللازم لهم لاحق 

همراهی با أهل بیت باعث نجات است. 

از خداوند تبارک و تعالی تقاضا می کنیم که دلهای همه ما را به نور قرآن و عترت منور بفرماید و ما را در مسیر أهل البیت علیهم السلام ثابت قدم نگه بدارد.


 در شب میلاد امام حسین علیه السلام آیت الله کعبی بعد از اقامه نماز مغرب و عشا در مسجد النبی شهرک دانشگاه اهواز سخنرانی کردند و با توجه به سخنان مهم مقام معظم رهبری و اوضاع معاصر منطقه به تبیین مراحل تقابل بین اسلام و جاهلیت در ادوار مختلف تاریخ اسلام پرداختند.

  آیت الله کعبی گفتند:

تقابل بین اسلام و جاهلیت چند مرحله را طی کرده است.


تقابل اول بین رسول گرامی اسلام و جاهلیت آن دوران در مکه و کل جزیرة العرب و ایران باستان و یو نان باستان بود.

جهان در زمان بعثت، عصر جاهلی را پشت سر می نهاد و عصر جاهلی مخصوص جزیرة العرب نبود .


تقابل بین رسول گرامی اسلام و جاهلیت آن زمان در مکه و جزیرة العرب و یونان باستان و ایران باستان بود. جهان در زمان بعثت عصر جاهلی را می گذراند و این مختص جزیرة العرب نبود. اگر مراجعه ای بشود به کتاب جهان در عصر بعثت شهید باهنر و چند نویسنده دیگر، در کتاب به خوبی خصوصیات و جفرافیای جهان جاهلی در عصر بعثت رسول گرامی اسلام تبیین شده است.

آن تقابل یک جبهه اش پیامبر گرامی اسلام و جبهه دیگرش ابو سفیان بود اما نزاع و دعوا سر چه بود که به جنگ و جهادمنجر شد و جاهلیت شکست خورد؟

نزاع و جنگ و جهاد اعتقادی بود. تفکر و اندیشه در آن زمان جاهلی بود. پیامبر اکرم  توحید را به جای شرک و اعتقاد به معاد را به جای  اعتقاد به اینکه ما یهلکنا إلا الدهر  ودنیا گرایی و اعتقاد به نبوت را به جای اعتقاد به نظام اجتماعی آن موقع، مستقر کرد و یک زندگی جدید انسانی را پایه نهاد. به هر جهت پیامبر پیروز شد اما ماموریت وی این نبود که اسلام را به شکل کامل در آن موقع اجرا کند و کفار و مشرکین از بین بروند. پیامبر ماموریت داشت تا سنگ بنای یک زندگی نمونه انسانی را بر پایه آموزه ها ی ایمانی و تبیین ایمان و عمل صالح طراحی بکند و یک زندگی نمونه را ارائه دهد و جامعه الگو را معرفی کند. پیامبر مأموریت نداشت که اوضاع عالم را در آن موقع اصلاح کند. بلکه مأموریت داشت که  نهال اسلام را در جامعه آن موقع غرس کند و مشخص شود اسلام چگونه است. خوب، در این تقابل پیامبر پیروز شد. 


اما مشرکین  مکه و در رأس آنها ابو سفیان و همین بنی امیه، قبل از فتح مکه کافر بودند و بعد از فتح مکه  منافق شدند. یعنی مسلمان شدند اما مسلمانان همراه با نفاق. این یک صحنه از صحنه های تقابل بود.


صحنه دوم تقابل اسلام و جاهلیت، در دوران امام علی علیه السلام بود و دوران خلفا بود که صحنه تقابل بین اسلام ناب محمدی و جاهلیت در لباس نفاق و در قالب  نظام اجتماعی سیاسی جدید خودش را عرضه می کرد. یعنی در واقع آنچه  امام علی علیه السلام مأموریت آن را داشت اجرای  اسلام بود. زیرا دستگاه حکومت آن وقت اسلام اصیل را اجرا نمی کردند بلکه  مدلی از اسلام را  اجرا می کردند که آمیخته با اعتقادات قبیله ای و اعتقادات زمان جاهلی بود. 


و همیشه اجراء اگر سختر از پایه گذاری نباشد آسانتر از آن نیست. پیامبر تئوری اسلام را مطرح کردند و امام مسئول اجرای اسلام بودند که اجرا سخت است. راضی و ناراضی دارد.  

امام علی مأمور تصحیح انحرافات و اجرای اسلام و تبیین اسلام در متن زندگی بود و این بسیار سخت تر است فلذا در دعای ندبه خوانده اید  که پیامبر یقاتل علی التنزیل و امام علی علیه السلام   یقاتل علی التأ ویل یعنی پیامبر مأمور بیان تئوری اسلام بود و امام علی مأمور اجرای اسلام در صحنه زندگی بود. و طبعا جنگ با نفاق سخت تر از جنگ با کفار است.


 کافر و مشرک علنی می گوید کافرم اما منافق در پوشش اسلام ،  زیر لوای اسلام اما با زیر بنای فکری جاهلی می می جنگد .

 لذا کار امام علی از کار پیامبر دشوار تر بود و امام در نهایت سه جنگ بنیادی داشتند و در نهایت به شهادت رسیدند.


در دوران امام حسین علیه السلام و حضرت عباس سلام الله علیه  و سید الساجدین علیه السلام  

صحنه تقابل، چه نوع تقابلی بود ؟  هم تقابل اعتقادی و هم تقابل اجرایی و هم تقابل در عرصه زندگی بود. از هر جهت. خیلی سخت تر بود. هم جهاد با کفار و هم جهاد با منافقینی که همه زیر پرچم بنی امیه جمع شده بودند. تقابل بین اسلام علوی و دستگاه خلافت نبود. تقابل بین اسلام حسین بن علی علیه السلام و اسلام بنی امیه بود. اسلام بنی امیه چگونه اسلامی بود؟ 

 اسلام بنی امیه اسلام اشرافیت اسلام  ظلم  اسلام فسق و فجور اسلام  هم پیمانی با کفار و مشرکین بود.  اسلامی بود که فقط اسم و رسم داشت اما هیچ محتوایی نداشت.

بنده مجال و وقت ندارم که ایدوئولوژی بنی امیه را تبیین کنم اما در یک کلمه شرک دوران رسول الله و نفاق دوران امام علی علیه السلام در  در نظام بنی امیه جمع شده بود و تقابل امام حسین با چنین اسلام جاهلی بود به شکلی که می فرمود و علی الإسلام السلام إذ بلیت الأمة براع مثل یزید» و در زیارت أربعین می خوانیم « بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهالة و حیرة الضلالة» که اسلام را از جهالت و گمراهی نجات دهد. امام حسین به خاطر این شهید شد. پس این سه مرحله.


و اما صحنه تقابل، بعد از امام حسین علیه اسلام ، مبارزه علمی و مبارزاتی  بود. مثل امام باقر و امام صادق و بقیه ائمه علیهم السلام .در دوران علی بن الحسین علیه السلام  امام سجاد نه نفر بیشتر یار و یاور صدیق نداشت و بقیه همه با بنی امیه بودند. با اینکه دوران امامت امام از دو دهه بیشتر بود.  ایشان در دعای حمد صحیفه سجادیه آرزوی شهادت می کنند.  آن هم شهادتی  با شمشیر دشمنان. «نحمدک الهم حمدا نسعد فیه في السعداء من أولیائک و نصیر به في نظم الشهداء  بسیوف أعدائک»  خیلی اوضاع سختی بود.



 

و اما در دوران عصر غیبت هر چه زمان، به عصر ظهور نزدیک تر می شود تقابل بین اسلام ناب محمدی و اسلام جاهلی شدیدتر و سخت تر می شود.


 یعنی در واقع تجربه های پیامبر تجربه های أهل بیت  تجربه های دوران أمیر المومنین علیه السلام تجربه های دوران امام حسین  و همه ائمه جمع می شوند و خلاصه می شوند در پرچم دار اسلام ناب که در عصر غیبت ولی فقیه است. در مقابل، نظام جاهلی هم به طور متراکم هم صحنه آرایی کرده و هم لشکر و هم  یار و یاور جمع می کند. رهبری فرمودند: «باز تولید جاهلیت» فرمودند: «جاهلیت دوران پیامبر بازتولید شده است.»  به زبان عربی می شود «إعادة إنتاج الجاهلیة»

باز تولید جاهلیت یعنی چه؟ یعنی همه این جاهلیتی که از دوران پیامبر تا دوران اما علی علیه السلام تا دوران امام حسین علیه السلام  تا دوران بنی عباس و معصومین در آن دوران تا دوران عصر غیبت تا امروز هست، همه اینها انباشته شده در یک جا جمع شده و پرچم دار و مدل جاهلیت امروز، آمریکا و صهیونیست و نظام غربی است.


  رهبری می گوید چون ویژگی های جاهلیت در دو  عنصر خلاصه می شود یک ؛شهو ت بی حد حصر و دو؛ قصاوت و سنگدلی بی حد و حصر.    


بشر امروز با علم و با تکنولوژی و فن آوری و از طریق ارتباطات و رفاه و  قدرت بیشتر از لحاظ لذت جویی و سنگدلی و کشت و کشتار شدیدتر از دوران جاهلی عمل می کند.


هم شهوت بی حد و حصر  و هم قصاوت و بی رحمی بی حد و حصر و جاهلیت همین بود اما جاهلیت در آن  دوران جاهلیت ساده ای بود اما جاهلیت زمان ما  جاهلیت پیچیده ای شده است. جاهلیتی که هم قدرت دارد و هم ثروت دارد و هم علم دارد هم تکنولوژی دارد اما ایمان و عمل صالح نیست.  این خیلی حرف مهمی است و در واقع جاهلیت میخواهد بر جهان معاصر حکومت کند.  اما به نام علم، به نام تکنولوژی و به نام تمدن. این چه تمدنی است؟ که هیچ ضابطه و خط قرمز انسانی در آن نیست.


 امروز با زبان هنر و زبان فیلم و سینما، با زبان عشق مجازی و ارتباطات ناسالم و اباحی گری در واقع جاهلیت قوی تر شده است.

 هم از لحاظ نظام فکری. هم از لحاظ نظام اجتماعی سیاسی هم آرایش و شیوه زندگی و هم نحوه تقابل و  بهره برداری. دوران معاصر گرفتار جاهلیت مدرن شده است. 

خوب،  راه حل چیست؟ 

رهبری در آن سخنرانی بسیار مهم هفته گذشته فرمودند که ما می توانیم در مقابل جاهلیت مدرن بایستیم.

سوال این است که ما با چه ابزاری می توانیم در مقابل جاهلیت مدرن بایستیم . 

یک؛ آموزه های وحیانی ایمان ساز و حرکت بخش یعنی همان قرآن و عترت و ایمان و عمل صالح. ما، می توانیم در مقابل جاهلیت مدرن بایستیم  و باید آموزه های وحیانی ایمان ساز و حرکت بخش را باید اسلام رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم  را در زمان خودمان باز تولید کنیم به قرآن و عترت برگردیم و اسلام رسول الله را بشناسیم.

 

دوم؛  رهبری الهی که در عصر غیبت تبلور پیدا کرده در رهبری امام راحل و در دوران ما رهبری امام خامنه ای حفظه الله 

 عنصر سومی که ما در دوران معاصر باید برای مقابله با نظام جاهلیت به آن توجه کنیم همین نظام اسلامی است. خداوند به برکت امام و خون شهدا، اخلاص آدمهای مخلص، دفاع مقدس،  اسلامی بسیار  مقتدر و قوی به ما عطا کرده است. با مدل مردم سالاری اسلامی و حضور مردم در صحنه. این نظام می تواند در مقابل منافقین و کفار و آمریکا و اسرائیل بایستد. 

ویژگی چهارم  که قدرت اسلامند همین مردمند. منظور از مردم، امت اسلامی است. امتی که امروز در صحنه اند و از دشمن متنفرند و به آگاهی بخشی نیاز دارند. جمهوری اسلامی و مردم آن یک قدرتند.

عنصر پنجم؛

صبر و مقاومت.  باید از امام حسین درس صبر و مقاومت گرفت.  باید خودمان را قوی کنیم. صحنه مقابله اسلام ناب و اسلام جاهلی یک مقابله  جدی است.

در آرایش عملی صحنه چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟

امروز این اسلام ناب در عرصه نظام سازی، حضور مردم در صحنه و الگو بودن برای بیداری اسلامی و در عرصه های گوناگون حماسه آفریده است.

دشمنان برای محاصره این اسلام بعد از اینکه نتوانستند این انقلاب را از بین ببرند می خواهند جلوی امتداد اسلام را در منطقه بگیرند.

آن هم به وسیله جنگ نیابتی که رهبری این کلمه را به کار بردند. یعنی آنها توان جنگ با ما را ندارند بنا براین همان گونه که در دوران دفاع مقدس صدام ملعون را جلو انداختند الآن آمریکا و اسرائیل داعش و تکفیری ها را ساخته و پرداخته کردند. الآن چهار سال است هیچ غلطی نتوانسته اند بکنند.

در یمن وقتی آمریکا دید داعش و تکفیری ها نمی توانند جنگ نیابتی را پیش ببرند جوانان تازه به دوران رسیده و سفیه آل سعود را به صحنه کشاند. تحرک آل سعود به نیابت آمریکا و صهیونیست برای مقدمه سازی برای جنگ منطقه ای دیگری است.