پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیة الله کعبی

الموقع الإعلامي لمکتب آیة الله الشیخ عباس الکعبي

پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیة الله کعبی

الموقع الإعلامي لمکتب آیة الله الشیخ عباس الکعبي

پایگاه اطلاع رسانی  دفتر آیة الله کعبی

آیة الله کعبی فقیه و حقوق دان برجسته کشور و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نماینده مردم شریف استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری است. این پایگاه به اصرار و درخواست دوستداران ایشان در اردیبهشت ماه 1394 تاسیس گردید. أغلب مطالب این پایگاه تولیدی هستند و به ندرت و در مورد مطالب خاص از اخبار دیگر خبرگزاری ها با توجه به اهمیت مطلب استفاده می گردد. این پایگاه توسط دفتر آیة الله شیخ عباس کعبی در اهواز اداره می گردد.
______________________________
کانال تلگرام: https://t.me/alkaebi
صفحه اینستگرام: akaabi_ir

بایگانی
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب

۷ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است

درپی مراجعات ' مطالبات ' سؤالات مکرر وانتظارات مردم فهیم و صبور و ولایتمدار خوزستان علی الخصوص کشاورزان در خصوص بحران وکمبود  آب ناشی از انتقال آب "کارون" خصوصا بعد از اظهارات رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام  مبنی بر اینکه انتقال آب از سیاستهای نظام  و از باقیات صالحات است که در زمان دولت موسوم به سازندگی شروع شده است در این خصوص :  ایت الله کعبی که پیشتر مواضع شفافی در این زمینه داشتند چنین پاسخ دادند: 

 بسم الله الرحمن الرحيم   

انتقال آب کارون به فلات مرکزی برای مصارف کشاورزی و صنعتی براساس آنچه در مساله "بیست و نهم" إحیای موات "تحریر الوسیلة" امام راحل قدس سره الشریف  و مسائل بعد از آن آمده است، حرام شرعي وضمانت آور است. زیرا برخلاف حق سبق و اولویت در موارد تزاحم حقوق و باعث ضرر فاحش به مردم شریف استان خوزستان،  خشک شدن و مردن هزاران هزار هکتار نخلستان و زمین کشاورزی است.

 محرومیت از آب کشاورزی حتی در کشت صیفی جات تاثیر منفی گذاشته و نیز باعث تغییر اکوسیستم طبیعی استان خوزستان و یک جنایت محیط زیستی شده است.

 یکی از عوامل پایه ای ریز گردها همین امر است. از شورای عالی آب وهیات دولت و دستکاه های نظارتی کشور می خواهم  قانون و شرع  را اعمال کنند به فریاد مردم ولایتمدار و انقلابی خوزستان، کربلای ایران  برسند  و جلوی محرومیت بیشتر و این ظلم آشکار و تبعیض ناروا و بی عدالتی را بگیرند که فردا دیر است. اقدام هماهنگ نمایندگان مجلس خبرگان رهبری استان خوزستان و نیز نمایندگان خوزستانی مجلس شورای اسلامی برای مقابله با بحران آب و مدیریت صحیح مطالبات مردم  حداقل انتظار برای استیفای حق قانونی وشرعی مردم صبور ونجیب خوزستان است. ولاحول ولاقو ة الا بالله العلي العظيم

   الاقل عباس كعبي نماينده مردم خوزستان درمجلس خبرگان رهبري 30/ 4/ 1395  

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیة الله کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری با سفر به شهرستان دشت آزادگان در همایش بصیرت افزایی دفتر نظارت شورای نگهبان شرکت کرد.

آیة الله شیخ عباس کعبی که مورد استقبال گرم نخبگان و ناظران شهرهای سوسنگرد و هویزه قرار گرفت در این برنامه سخنرانی کرد.


پیش از سخنرانی آیة الله کعبی، مسئول دفتر نظارت شهرستان آقای عیسی عبیداوی به ایشان و هیئت همراه خوش آمد گفت و حماسه انتخابات  هفت اسفند را یاد آور گردید. آقای عیسی عبیداوی با اشاره به رأی حد اکثری مردم شریف دشت آزادگان در انتخابات مجلس خبرگان رهبری به آیة الله شیخ عباس کعبی به ایشان و مردم شریف دشت آزادگان تبریک گفت و با اشاره به بعضی از مشکلات شهرستان خواستار پیگیری رفع آنها گردید.


در این جلسه که با حضور فرماندار، نماینده محترم مجلس شورای اسلامی و امام جمعه محترم شهرستان تشکیل شد، آیة الله شیخ عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری به سخنرانی پرداختند.

در ابتدای جلسه آیة الله کعبی با اشاره به مشکلات استان گفت: 

با وحدت و همدلی می توان بر مشکلات فائق شد.

تجربه نشان داده است در هر شهرستان وحدت و همدلی بین مسئولان علی الخصوص فرماندار نماینده شهر امام جمعه و دیگر مسئولین باعث رفع بسیاری از مشکلات خواهد شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود:

فرصت مغتنمی است در جمعی که در بر گیرنده مجموعه نخبگان این شهرستان بزرگ است صحبت کنیم. حرف و حدیث زیاد است اما تمرکز می کنیم بر همین مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان

اهمیت شبکه نظارت شورای نگهبان

آیة الله شیخ عباس کعبی گفت: 

شبکه نظارت جریانی انقلابی و کشوری است و امروز فراتر از انجام وظیفه به عنوان نظارت بر انتخابات، به عنوان نهاد مردمی غیر دولتی همگام با حاکمیت و نظام اسلامی به نمایندگی از ملت و به نمایندگی از نظام مقدس جمهوری اسلامی، دو سویه از انتخابات مراقبت می کنند.


اگر این عقبه پشتیبان مردمی نبود نمی شد مسئولیت مهم انتخابات را پیش برد. فلذا از این ناظران محترم در جای جای ایران اسلامی باید تشکر کرد.

تشکر از مردم غیور دشت آزادگان

تشکر می کنم  از مردم بزرگ این مناطق که در انتخابات هفت اسفند حماسه آفریدند و تشکر می کنم اعتمادی که به این کمترین داشتید.

اهمیت استقرار نظامهای حقوقی، ابتکار عمل امام (قدس)

آیة الله کعبی با اشاره به مراحل تاسیس و استقرار جمهوری اسلامی افزود:

انقلاب اسلامی از بهمن پنجاه و هفت مراحلی را طی کرد.


پیروزی انقلاب 

استقرار انقلاب؛ امام انقلاب را به نحوه ای مدیریت کرد که یک روز بی قانونی در کشور نباشد و قانون را مقدم بر هرج و مرج دانست و امام خیلی سریع نهادهای قانونی ناشی از انقلاب را مستقر کردند و اولین اقدام شکل دهی "قوه موسس" قانون اساسی بود که معمولا همگام با تحول بنیادین در کشورها متولد می شود و وضعیت جدید حقوقی را رقم می زند.

وضعیت انقلاب هم باید تبدیل می شد به وضعیت ثابت حقوقی.

قوه مؤسس نظام جمهوری اسلامی چند رکنی است.

 رکن اول رفراندوم و همه پرسی اصل نظام است.

مرحله دوم قوه شکل دهی مجلس خبرگان قانون اساسی است.

برای تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی در قانونی که از شورای انقلاب مشخص شده بود اسم آن مجلس را «مجلس بررسی نهایی قانون اساسی» گذاشته بودند و پیش نویسی را تهیه کرده بودند که ولایت فقیه و شورای نگهبان در آن نبود و برنامه دولت موقت این بود که این پیش نویس با یک قیام و جلوس نمایندگان ملت تصویب شود.


امام معتقد بودند که خبرگان باید قانون اساسی را بپسندند. قانون اساسی باید به مثابه توضیح المسائل حکومت و نظام توسط اسلام شناسان نوشته شود لذا امام از واژه مجلس خبرگان استفاده کردند و بیانیه صادر کردند و فرمودند:« پیش نویس هیچ نیست طرح بدهید.»

مجلس خبرگانی شکل گرفت که بیش از دو سوم آنها مجتهد بودند بیش از هجده نفر آن فاضل و مسلط بودند و حقوقدانانی هم البته بعضا با چهره به اصطلاح روشنفکری بودند.

مدیریت انقلابی امام در دعوت از فقها برای شرکت در انتخابات

مدیریت انقلابی امام در خوزستان و جاهای  دیگر در مورد انتخابات مجلس خبرگان رهبری در مورد برخی بزرگان فقاهت و اخلاق و مراجع برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری این بود که خود نامه و تلفون زدند و دعوت کردند برای شرکت در انتخابات.  به اشخاصی امام شخصا تلفن زدند و دعوت کردند، مثل مراجع تقلید امثال آیة الله العظمی  آقاشیخ مرتضی حائری و از افتخارات ما در خوزستان نامه امام به حضرت آیة الله العظمی آقای شیخ محمد کرمی بود که خطاب به ایشان نوشته بودند با توجه به مراتب فضل و تقوایی که از شما سراغ دارم از شما می خواهم در انتخابات مجلس خبرگان رهبری شرکت کنید و من از  آقایان دستغیب، صدوقی، مدنی، اشرفی اصفهانی خواسته ام که کاندیدا بشوید. و آیة الله کرمی کاندیدا شدند و یک عده از علمای دیگر نیز کاندیدا شدند و مجلس خبرگان قانون اساسی شکل گرفت و اتفاقا آية الله کرمی از فعالترین اعضای خبرگان فانون اساسی بود و قانون اساسی تدوین شد. 

خاطراتی از آیة الله العظمی کرمی

و من شنیدم از آیة الله العظمی کرمی رحمة الله علیه و بارها ایشان به بنده این را گفتند: «من دوازده نامه از امام دارم و به این دوازده نامه روز قیامت افتخار خواهم کرد و من در دوره ای از امام دفاع کردم که کسی جرأت نداشت از امام دفاع کند.»

و بعد از دوستان آیة الله کرمی من شنیدم مثل آیة الله سبحانی که آیة الله کرمی در زمان تبعید امام به ترکیه و بعد نجف نامه نوشتند به آیة الله العظمی حکیم و آیة الله خوئی که چه نشسته اید که مرجع تقلیدی در حال تبعید است و خیلی شجاعانه ایشان وارد میدان شد.

و ایشان همچنان می گفتند: « این قانون اساسی را که تصویب کردیم هیچ ماده اش خلاف شرع نیست و طبق شرع مقدس است.» البته اضافه کردند: « به شرطی که به آن عمل شود.»

عمل به قانون اساسی مطالبه این مرد بزرگ بود.


شاهد این است که امام بعد از همه پرسی و شکل گیری مجلس خبرگان قانون اساسی و پس از آن تایید قانون اساسی توسط شورای نگهبان موسسه های حقوقی و رسمی انقلاب را مستقر کردند و این کار بزرگی بود.

اولین نهادی که در نظام جمهوری اسلامی شکل گرفت همزمان قوه قضائیه و تنصیب شش فقیه شورای نگهبان است. امام سی اسفند پنجاه و هشت به شهید مظلوم آیة الله بهشتی و آیة الله صدوقی حکم دادند و همان زمان فقهای شورای نگهبان را تایید کردند.و این نشانه جایگاه بلند آیة الله جنتی در اندیشه امام از نظر فقاهت است و آن موقع ایشان امام جمعه شهرستان اهواز بودند.

 پس چرا بیست و شش تیر سالروز تاسیس شورای نگهبان شده است؟

دلیل این است که  مجلس شورای اسلامی هفت خرداد پنجاه و نه تأسیس شد و مجلس در اولین اقدام شش تن از حقوقدانان شورای نگهبان را انتخاب کرد. چون مجلس شورای اسلامی طبق قانون اساسی بدون تعیین حقوقدانان اعتبار ندارد.

شورای نگهبان تجربه ابداعی جمهوری اسلامی بر پایه فقه اهل البیت علیهم السلام

امام به گونه ای مدیریت کردند که کمتر از یک سال و نیم شورای انقلاب جای خود را به مؤسسات رسمی انقلاب داد و این چیز بی نظیری در میان انقلابها است که فترت انقلاب تبدیل شد به فترت استقرار نظامهای حقوقی.

امروز بعد از سی و هفت سال باید بگوییم مجموعه نظریات حقوقی و فقهی شورای نگهبان  ثروت عظیم فقهی و حقوقی بر پایه مکتب اهل البیت علیهم السلام برای پیش برد دین و مکتب است.

تنها کشوری در جهان که همه قوانین و مقرراتش دوبار کنترل می شود؛ شرعی و حقوقی جمهوری اسلامی ایران است.

در فرانسه چیزی وجود دارد به نام شورای قانون اساسی، در آمریکا چیزی وجود دارد به نام دادگاه قانون اساسی. مدل شورای قانون اساسی فرانسه این است که اگر رئیس جمهور، دادستان کل و بعضی از مقامات اعتراض کنند نسبت به قانونی که این بر خلاف قانون اساسی است شورای قانون اساسی  فرانسه تشکیل جلسه می دهد اما خیلی از قوانین مصوب پارلمانشان ممکن است بر خلاف قانون اساسی کشورشان باشد و کسی هم اعتراض نکند.

و مجلس می تواند بر خلاف قانون اساسی عمل کند این در فرانسه.

در مدل دادگاه قانون اساسی که در آمریکا وجود دارد اصلا نهادی به نام نهاد شورای نگهبان وجود ندارد اگر احیانا بر خلاف قانون اساسی عمل شود شهروندان می توانند به دادگاه شکایت کنند.

دادگاه هم نمی تواند آن ماده قانونی را ابطال کند بلکه فقط می تواند به نام شهروندی به شهروندان حق خاص بدهد.

اما این تجربه جمهوری اسلامی که تلفیقی از نظارت قانونی و شرعی برای پاسداشت قانون اساسی و حفظ حقوق مردم است در هیچ جای جهان وجود ندارد و تجربه ابداعی جمهوری اسلامی بر پایه فقه اهل بیت علیهم السلام است.

لذا قانون اساسی به مثابه قانون برتر و شریعت، به مثابه هنجار برتر ارزشی توسط شورای نگهبان قانون اساسی حفظ می شود.

لذا اولین کارکرد شورای نگهبان  حفاظت از شرع و قانون و پاسداری از حاکمیت قانون است.

پاسداری از حاکمیت قانون یعنی مبارزه با استبداد چون استبداد، یعنی مقابله با قانون.

و از این بابت باید بگوییم اگر شورای نگهبان نبود استبداد بر این کشور حکومت می کرد.

اما در سایه وجود شورای نگهبان به جای نظام استبدادی، امروز نظام قانونی بر این کشور حکومت می کند.

اهمیت شورای نگهبان

لذا شورای نگهبان از همان اول متاسفانه مورد هجمه شدید غرب گراها، روشنفکرها سکولارها و امثال اینها بوده و حضرت امام رحمة الله علیه با استفاده از تجربه ای که در زمان مشروطیت بوده و امثال اینها سرسختانه از شورای نگهبان حمایت کرد.

بعد از امام رهبری هم امروز از شورای نگهبان دفاع می کند چون در واقع تضعیف شورای نگهبان تضعیف نظام اسلامی، تضعیف حاکمیت اسلامی، تجاوز به حقوق ملت به حسابمی آید.

صیانت از شورای هبان صیانت از حاکمیت قانون و اسلام و پیشبرد نظام اسلامی است.

لذا دفاع و صیانت از شورای نگهبان حق قرمز نظام اسلامی است.

امروز شورای نگهبان تبدیل شدهذاست به جریان فعالی که در تار و پود نظام اسلامی، در قشر حزب اللهی و در جای جای ایران اسلامی با تفکر و اقدام انقلابی جا پیدا کرده است.

مردم دشت آزادگان همواره در دفاع از اسلام مکتب اهل البیت علیهم السلام و نظام اسلامی در صحنه حاضرند.

حقوقهای نجومی و نقش مجلس سوم

مسئله داخلی دیگری که خیلی سرو صدا ایجاد کرد بحث این حقوقهای غیر متعارف و نجومی است.

من خدمتتان عرض بکنم اینجا که سابقه این حقوقهای غیر متعارف به مجلس سوم بر می گردد.

از مجلس سوم به تدریج شتاب پیدا کرد. خاطره ای می خواهم خدمتتان عرض کنم. یادم هست در مجلس سوم، رئیس مجلس آن موقع که امروز از سران فتنه است، آقای "کروبی" آمده بود قم. 

و من در یک جمعی اعتراض کردم به یک مصوبه مجلس سوم.  آن موقع قانونی تصویب شده بود به نام نظام هماهنگ پرداخت. قبلا نظام پرداخت گروه و پایه بود. سازمان نظام استخدام و مدیریت کشوری. از زمان مجلس سوم قانونی آمد به نام "نظام هماهنگ پرداخت" که گروه و پایه تبدیل شد به گروه.

مثلا اگر یک کسی با لیسانس استخدام می شد گروه هفت به او تعلق می گرفت و حقوقش آن موقع، حد اکثر مثلا پانصد تا پانصد و پنجاه هزار تومان بود که به تدریج افزایش پیدا می کرد.

بالاترین گروه، گروه "دوازده" بود. با مدرک دکتری و کسی بیشتر از گروه دکتری نمی شد ارتقاء پیدا کند و با گروه دوازده یازنشسته می شد.

اما در نظام هماهنگ گروههای پیشبینی شد به نام گروههای مدیران سیاسی از گروه "سینزده"  تا  "بیست و دو". گروه سینزده گروه استانداران و سفرا بود. همینطور رشد می کرد تا گروه بیست. که گروه بیست گروه نمایندگان مجلس و وزرای محترم بود. گروه بیست و یک گروه معاونان رئیس مجلس. معاونان رئیس جمهور و معاونان رئیس قوه قضائیه بوذند. گروه بیست و دو سران سه قوه و تمام.

که آن موقع حقوق شاید هشت یا نه برابر حقوق گروه دوازده به حساب می آمد. متاسفانه آن وقت یک نماینده اعتراض نکرد. یک مقاله نوشته نشد. یک شخصیت چیزی فت.

بنده در جلسه ای که آن آقای رئیس مجلس بود گفتم که: « این گروه مقامات که بدون لحاظ تحصیلات، بدون لحاظ سوابق در نظام هماهنگ پرداخت آمده است هم خلاف شرع است و هم خلاف قانون اساسی است.» اما خلاف قانون اساسی است چون تبعیض و ناروا است. بند نه اصل سه. و اما خلاف شرع است که واضح است امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند: «علی أئمة العدل أن یقدروا  أنفسهم بضعفة الناس» کسانی که در مقام پست و مسئولیتی قرار می گیرند باید مثل ضعفا زندگی کنند.

اکثر متوسط یا نزدیک به متوسط زندگی کنند و خدا رحمت کند شهید بهشتی را که آن موقع می فرمودند اگر کسی می خواهد مسئولیت بگیرد در نظام جمهوری اسلامی باید قبول کند که مثل ضعفا زندگی کند.

بعد ایشان جوابی نداشت و در جلسه ای که حدود دویست نفر بودند ایشان جواب داد: «حالا نه به باره نه به داره. کی داده کی گرفته!؟»

گفتم خوب این باید عوض شود. ایشان جواب داد یا لایحه باید بیاید یا طرح که نه لایحه آمد نه طرح إلی یومنا هذا.

این یک سابقه. بعدها بنده به بعضی که ارتباط داشتم و نمی خواهم اسم بیاورم گفتم و باز اعتراض کردم قم هم بودم و گفتم چرا چنین قانونی را تصویب کردید؟ آن موقع گفتند بودجه دست مجلس است و مجلس حقوقها را تصویب می کند نه ما. گفتم خوب خلاف شرع است. گفتند اگر ما تصویب می کردیم خلاف شرع بود. ما که تصویب نکردیم. بودجه را قانون دست آنها داده است. بنده عرض کردم خلاف سیره امیرالمومنین است که جواب دادند حد اکثر خلاف استحباب است و نه خلاف شرع.

که البته بعدا کسانی مه اینطور جواب دادند بعدا ناراحت بودند و تا حالا هم ناراحتند که این نظام حقوقی اینگونه تصویب شده.

شورای هماهنگ نظام پرداخت به این مقدار هم باقی نماند بلکه متاسفانه استثناء خورد و خیلی از دستگاهها تحت عنوان استثناء نظام هماهنگ یک قانون خاص برای خودشان تصویب کردند. به ویژه نهادهای عمومی غیر دولتی، بیمه ها، بانک ها و بعضی از شرکت های مقتدری که پول دارند مثل نفت و امثال اینها.

شاهد اینکه این حقوقهای نجومی غیر متعارف باز هم تکرار می کنم هم خلتف شرع است و هم خلاف قانون است و هم خلاف آرمانهای انقلاب اسلامی است و هم خلاف عدل و انصاف است و حتی اگر کم باشد که کم هم هست و خیلی از شبکه مدیران کشور دارای چنین حقوقهایی نیستند این باید جراحی شود و اصلاح شود در نظام اسلامی و نباید به این وضعیت بماند.

الآن تحت فشار افکار عمومی و رسانه چیزهایی گفته اند. متاسفانه بخشی از این حقوقهای نجومی سرسام آور از طریق وزارت اقتصاد و مدیران کل مالیاتی و امثال اینها تحت عنوان پاداش داده می شود.

الحمدالله هم بازرسی کل کشور و هم دیوان محاسبات و هم کمسیون اصل نود و هم ریاست جمهوری ورود کرده اند و مهم تر از همه ورود رهبری است که رهبری فرمودند این قابل تحمل نیست.


شبکه نظارت، شفافیت، پاسخگویی باید بر پایه قانون ارتقاء سلامت اداری و مبارزه با مظاهر فساد که یک قانون فراقوه ای است فعال شود.

الآن متاسفانه شبکه شفافیت، نظارت و پاسخگویی بر طبق این قانون فراقوه ای فعال نیست.

درست است که ما در دشت آزادگان داریم صحبت می کنیم اما این یک مسئله فراگیر ملی است.

و نباید نسبت به این مطالبه کوتاهی شود متاسفانه برخی دوست دارند با سیاسی کاری این مسئله را به ورطه فراموشی بسپارند.

هرکس مقصر است باید به این ملت پاسخگو باشد.

رسیدگی به این مناطق مظلوم و محروم مثل دشت آزادگان که میدانهای فراگیر نفتی و پر خیر و برکتی در سوسنگرد و هپیزه و این مناطق پیدا شده. حد اقل انتظار مردم این مناطق اولویت اشتغال مردم بومی است و بحث توجه به مسئله کشاورزی و اشتغال از طریق کشاورزی و رساندن آب به این مناطق و حل معضلات آب و کشاورزی این مناطق است .







القی سماحة الشیخ عباس الکعبي کلمة بین جمع من الشباب النخب و المثقفین الذین التقوا بسماحة الشیخ بمناسبة عید الفطر السعید في مکتبه في الأهواز قال من ضمنها:

في البدئ أنا أیضا ابارک لکم عید فطر السعید.

 لثقافة العید في الإسلام دلالات منها علینا أن نحول العید إلی عید القوة و العزة و الکرامة و المجد و الأخوة و الربط بین القیادة و القاعدة علی ضوء هدی محمد المصطفی صلی الله علیه و آله و سلم و أهل بیته الکرام و لتحقیق الأهداف السامیة الإسلامیة.

نحن نحتاج إلی نهضة شاملة تغییریة تؤدي إلی تحقیق مستوی من الرقي و التقدم و العزة و الکرامة علی ضوء عنوان المواطنة الإسلامیة في ظل الجمهوریة الإسلامیة؛ 

هذه النهضة الشاملة التغییریة تقوم علی أساس عناصر:

العنصر الأول: الفکر الشامل 

الثاني: القیادة الواعیة 

العنصر الثالث: الرموز و النخب الفاعلة

العنصر الرابع: الجمهور المتفاعل المتحرک

العنصر الخامس: التحلي بروح الصبر و العزم و الإرادة و المقاومة.

ثم هناک موانع و إشکالیات لتحقیق هذه النهضة الشاملة علی أصناف

الصنف الأول: یرجع إلی معارضة النهضة و المعارضة علی صنفین داخلیة و خارجیة

و الصنف الثاني من الإشکالیات و الموانع ترجع إلی أزمة الوعی و عدم التعرف بضرورة النهضة و کیفیة تحقیق هذه النهضة 

و الصنف الثالث: ترجع إلی الخلاف و الأنانیة و إستغلال النهضة لمصالح شخصیة أو سیاسیة أو عشايریة أو ما إلی ذلک 

الصنف الرابع: تعود إلی المشکلة النفسیة؛ حالة الیأس و الإحباط و القنوط في ما یتعلق بالتغییر الذی یخیم نتیجة الضغوط و عدم التطلع إلی آفاق مستقبیلیة أو رأی واضحة.


ثم هناک شروط لتحقیق النهضة؛

 إذا ما تحققت هذه الشروط وفق العناصر و الأخذ بعین الاعتبار المشاکل و الموانع ربما تکاد أن تحول النهضة إلی ضدها. 

الشرط الأول: الإبتعاد کل البعد عن القرارات الفردانیة في ما یؤثر علی مسیر النهضة فإن القرار الفرداني کما إذا اراد اب أن یقدم الأسرة لکن أحد الأولاد یضیع الفرصة

فالقرارات الفردانیة تضیع الفرص الذهبیة للتقدم 

الشرط الثاني: ضبط النفس و عدم الإنفعال من قبل الإستفزازیین.

 دائما النهضة تعاني من الإستفزازیین الذین یحاولوا أن یصطادوا من الماء العکر سمکا

ثالثا: من ضمن الشروط لتحقیق النهضة، تحقیق نوع من الإقناع و الإجماع بحیث اللغة تصبح موحدة.

 

الشرط الرابع: التحرک ضمن الواقع لا الطموحات. لا کل ما یتمنی المرء یدرکه.

في تصوري القاصر أننا نحتاج إلی هذه النهضة التغییریة الشاملة في مجتمعنا 

و في سلم الأولویات هناک أربع محاور لهذه النهضة:

المحور الاول و الأساس في هذه الظروف، القضاء علی الحرمان و البطالة و الفقر و الفاقة و النهوض الإقتصادي و في ضمن هذا الظرف نستطیع ان نأخذ بعین الإعتبار ما اسماه الإمام الخامنه ای حفظه الله و رعاه «العمل» و تجنید و تحشید طاقات الشعب لإستثمار الفرص و تضییع الفرص علی الآخرین.

لتحقیق هذا المحور الأول ینبغي تنشیط حرکات الإستثمار و دعم هذه الحرکات في مناطقنا 

یوم أمس کنت في الخفاجیة و تحدثت مع الأخ "ساعدي" حول مسائل عملاقة اقتصادیة یمکن تحریکها و ثم تحدثت مع آدمیرال شمخاني 

و أیضا ریادة العمل أو کارآفریني 

خلق العمل و صناعة العمل الذی یتم علی أساس فکرة، عمل، ثروة، تطویر. کما حرکة "برفسور یونس" في بنغلادش الذي أسس بنک الفقراء و أثر تأثیرا مهما.

هناک إجماع علی القضاء علی البطلان و الحرمان و النهوض الإقتصادي و لابد أن نکرس کل الجهود لهذا الأمر و لابد أن نحرک أصحاب الثروات من بني جلدتنا ینبغي أن نضغط علی هؤلاء لخدمة شعبهم.

ثانیا: المحور الثقافي في سلم الأولویات عندي.

اولا التعلیم و التربیة في المدارس، بکل أسف و أذیة أن مناطقنا العربیة في آخر مرتبة من تقدم العلمي في المحافظة إذا استمر هکذا في المستقبل نعیش تخلف علمي کبیر جدا.

یمکن تنشیط التعلیم و التربیة حکومیا و شعبیا عن طریق تأسیس مدارس غیر رسمیة و طبق القانون و من دون ضجة إعلامیة 

بعض الأحیان الإعلام یضر و لا ینفع في عالم السیاسة و إذا تفشي نفسک تضر نفسک و مجتمعک.

ثانیا: الحوزات العلمیة و لا یکفي الرثاء الحسیني و الشعر العربي نحتاج إلی المنبر الواعي بحیث الخطیب یحول المنبر إلی مدرسة وعی.

المجال الثالث التعلیمي: التعلیم الحر عن طریق مخیمات ثقافیة و إجتماعیة 

إننا ینبغي أن نحول القبیلة إلی فرصة ذهبیة للتقدم.

المحور الثالث: الإصلاح العشائري

المحورالرابع تشجیع النخب لدعمهم لیحتلوا المکانة المرموقة و اللائقة لهم. 

آیت‌الله کعبی:انتقال آب خوزستان با وجود مشکلات فراوان جای سؤال دارد/ اقتصاد مقاومتی در استان با آب استوار است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: اقتصاد مقاومتی در خوزستان با آب استوار است و بی‌مهری و انتقال آب خوزستان با وجود مشکلات فراوان جای سؤال دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، آیت‌الله عباس کعبی ظهر امروز در همایش نقش کشاورزی و مصرف بهینه آب در اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: امروزه یکی از نیازهای کشور برای رسیدن به آرامش قطعی، تاکید بر اقتصاد مقاومتی است و اقتصاد مقاومتی جز با مدیریت در زمینه کشاورزی، آب، صنعت، تولید و ... به‌وجود نمی‌آید و این استعدادها همگی در خوزستان وجود دارد که باید به آنها توجه ویژه شود.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: خوزستان قطب کشاورزی کشور است و در تولید استراتژیک‌ترین محصول یعنی گندم همیشه چه در خشک‌سالی و چه در سیلاب حرف‌های فراوانی برای گفتن داشته است.

کعبی اضافه کرد: تولیدات استان به نحوی بوده که امروز با وجود سیلاب شدید و از بین رفتن بخش زیادی از مزارع گندم؛ یک‌میلیون و 380 هزار تن گندم برداشت شده که بی‌سابقه بوده است و در نخیلات هم ما می‌توانیم تولیدات نمونه‌ای حتی برای صادرات به تمام دنیا داشته باشیم.

وی تصریح کرد: اینکه خوزستان و جلگه حاصل‌خیز آن که می‌تواند باعث توسعه متوازن شود و اقتصاد مقاومتی را به نتیجه برساند، چرا با بی‌مهری و انتقال آب مواجه است، سؤال اساسی می‌تواند باشد.

وی گفت: متاسفم که بگویم در اغلب استان‌های کشور بیشتر مشاغل بر پایه کشاورزی و دامپروری ترسیم شده است اما در خوزستان این مهم به کمتر از 19 درصد می‌رسد و این مایه تاسف است، زیرا نخل و گندم و دام خوزستان جزو بهترین‌های کشور است.

وی اضافه کرد: ما در کشاورزی قطعا افراد کار بلد و مدیر داریم، اما باید منابع آبی تامین شود زیرا اگر کشاورزی ما آب داشته باشد و بر پایه گندم و خرما استوار شود می‌توان به اقتصاد مقاومتی هم امیدوار بود.

کعبی گفت: بدون شک اگر بتوانیم کشاورزی را احیا کنیم، دیگر نگرانی بابت اقتصاد نداریم، البته انتظار می‌رود اقتصاد‌دانان کشور بر این مساله بیشتر تمرکز کنند.
.

زار في یوم الجمعة الماضیة سماحة الشیخ عباس الکعبي مدینة ویس من توابع ملاثاني و قطاع باوي و شارک سماحة الشیخ الکعبي في صلوة جمعة ویس و القی کلمة بین الصلوتین قال من ضمنها:


في البدء أحکدالله و أشکره حیث وفقني لزیارتکم أیها المومنون في هذه المدینة الولائیة المعطائة «بلدة طیبة و رب غفور» 


کذلک أبارک لکم بأجمل التبریکات و أجل التهاني عید فطر السعید لطاعة الله و مخالفة الشیطان و التحلي بمکارم الأخلاق هذا العید الذي هو عید التحمید و التکبیر و الوحدة و التکافوء الإجتماعي 


و أشار کذلک سماحة الشیخ الکعبي بعد تحیته لإمام جمعة المدینة حجة الإسلام و المسلمین "آفرین" و المسئولین الحاظرین إلی الحضور الحافل و الحاشد في مسیرة یوم القدس العالمیة و لیالي القدر العظیمة و صلوة عید الفطر السعید الذي  یعتبر هو مظهر لقوة الإسلام 

و قال عضو مجلس خبراء القیادة:


عید الفطر یعتبر ذخیرة لعزة الإسلام و عزة رسول الله اول صلوة عید أقیمت في سنة الثانیة الهجریة في المدینة المنورة إلی یومنا هذا و هذا یعتبر کرامة و شرف لرسول الله و کرامة للإنسان 

و خیر تعبیر لصلوة العید هي ربط بین الإمامة و الأمة بنسیج التواصل و التعاون و التراحم و التآخي و السهر علی صناعة القوة للمسلمین

و قال عضو رابطة المدرسین و علماء الدین:

 یمکن أن نوظف قدرة الإسلام في صلوة العید لتحسین حال المسلمین لما هو أفضل.

و لکن مع الأسف الیوم، مصادر الإسلام و قوة الإسلام و عظمة الإسلام  تصرف للتطاحم الداخلي و الفتنة بین المسلمین.


الخوارج کانوا یصلون و یصومون و یتلون القرآن و یعرفون أحکام الفقه و علی رأسهم "عبدالرحمن بن ملجم المرادي" لعنه الله، و  لکن في نفس الوقت کانوا بسطاء، سذج، أهل جدل یعبر عنهم أمیرالمؤمنین علیه السلام: «معاشر أخفاء الهام» یعني عقولهم خفیفة.

هولاء کانوا ألعوبة بید "أشعث بن قیس" و أشعث کان ألعوبة بید "معاویة بن أبي سفیان" کما حال الدواعش الیوم الذین هم ألعوبة بید آل سعود و آل سعود ألعوبة بید الصهاینة و امریکان.

نحن مدینون  للشهداء الأبرار و منهم الشهید الحبیب شهید "نادر حمید" الذي الیوم تحول إلی نور و مصباح و خیر و برکة لویس و أهالي "ویس" الحبیبة.

و أشار في الختام سماحة الشیخ عباس الکعبي إلی بعض مشاکل المدینة و لزوم رفعها و إلی بعض الإنجازات بحضور مسئولي مدینة ویس و کذلک استقبل سماحة الشیخ بعض الإقتراحات و الملاحظات من أهالي مدینة ویس.



تشکر از أهالي شهید پرور شهر ویس وحدت و همدلی و همزبانی مردم و پای کار انقلاب و نظام ایستاده اند 


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیة الله کعبی همزمان با فرا رسیدن عید سعید فطر نماز با شکوه عید در مسجد عباد منطقه لشکرآباد اهواز به امامت آیة الله کعبی برگزار گردید

همچنین مراسم معایده با جلوس در بیت در منطقه لشکر آباد و زیارت بیوت شهدا و معمرین و مومنین منطقه و در دفتر آیت الله کعبی در مرکز علمی فرهنگی امام حسین علیه السلام برگزار شد.

مسئولین شهری قضائی نظامی و دو لتی و اقشار مختلف مردم با حضور در بیت و در دفتر مرکز علمی فرهنگی امام حسین علیه السلام با آیة الله کعبی دیدار کردند .

در ادامه منتخبی از تصاویر مرتبط با این خبر درج می گردد.








بسم الله الرحمن الرحيم 

  قال الله تعالي في محكم كتابه : «أَلَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعَادٍ إِرَمَ ذَاتِ الْعِمَادِ  الَّتِي لَمْ يُخْلَقْ مِثْلُهَا فِي الْبِلَادِ  وَثَمُودَ الَّذِينَ جَابُوا الصَّخْرَ  بِالْوَادِ وَفِرْعَوْنَ ذِي الْأَوْتَادِ  الَّذِينَ طَغَوْا فِي الْبِلَادِ  فَأَكْثَرُوا فِيهَا الْفَسَادَ  فَصَبَّ عَلَيْهِمْ رَبُّكَ سَوْطَ عَذَابٍ إن رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَاد»ِ سورة الفجر.    

   أقدم النظام الطاغي الظالم البحريني علی هدم آخر جسرللحوار والحركة السلمية والمصالحة الوطنية باعتداء سافر أثم بسحب الجنسية عن رمز السلم والاعتدال والحكمة والتدبير آية الله الشيخ "عيسي قاسم" حفظه الله ' 

 إن إتخاذ هذه السياسة التصعيدية المتطرفة الحمقاء من ناحية السلطة يعني نهاية الحراك السلمي، ما لم تتراجع عن هذا القرار التعسفي و ما لم تتوقف عن الإضطهاد الطائفي البغيض بالنسبة لأكثر الشعب البحريني المقاوم الصابر خلافا لجميع الأعراف و القرارات و القوانين الدولية و الدينية و الوطنية و المدنية والانسانية.

  ان السلطات البحرينية تمهد لإبادة جماعية و سلب الأمن و الراحة من المواطنين البحرينيين  إضافة الی سلب الحقوق و الحريات بشكل كامل وذلك بتبعية سعودية و حماية اميركية و ضوء أخضر لمنظمات إقليمية و دولية تتبجح بحقوق الإنسان والديمقراطية.

 ان السعودية لا تستطيع أن تخلص نفسها  من مستنقع السياسة الصبيانية الحربية الجاهلة الحمقاء والتوريط في مواجهة الشعب اليمني المقاوم المظلوم واللذي سينتصر باذن الله

 مهما كبرت حجم التضحيات. 

 كما ان اميركا ستتخلي عنكم كما تخلت عن "شاه" ايران و عن "بن علي" في تونس و "حسني مبارك" في مصر و"معمر القذافي" في ليبيا فاعتبروا يا آل خليفة فانكم لا تقدرون علي كسر إرادة شعب مؤمن بالله و بالرسالة و بالقيم و بقضيته العادلة الإنسانية شعاره (هيهات منا الذلة ) فإن غضب هذا الشعب الصابر وسخطه وتعبيره الحاسم سيجعلكم نادمين علي هذه السياسة الرعناء

 فإن الانتفاضة قادمة   و النصر آت.

 و لاحول و لا قوة الا بالله العلي العظيم و سيعلم اللذين ظلموا أی منقلب ينقلبون

  14 شهر رمضان المبارک / 1437 ه ق قم المقدسة عباس الكعبي