پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیة الله کعبی

الموقع الإعلامي لمکتب آیة الله الشیخ عباس الکعبي

پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیة الله کعبی

الموقع الإعلامي لمکتب آیة الله الشیخ عباس الکعبي

پایگاه اطلاع رسانی  دفتر آیة الله کعبی

آیة الله کعبی فقیه و حقوق دان برجسته کشور و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نماینده مردم شریف استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری است. این پایگاه به اصرار و درخواست دوستداران ایشان در اردیبهشت ماه 1394 تاسیس گردید. أغلب مطالب این پایگاه تولیدی هستند و به ندرت و در مورد مطالب خاص از اخبار دیگر خبرگزاری ها با توجه به اهمیت مطلب استفاده می گردد. این پایگاه توسط دفتر آیة الله شیخ عباس کعبی در اهواز اداره می گردد.
______________________________
کانال تلگرام: https://t.me/alkaebi
صفحه اینستگرام: akaabi_ir

بایگانی
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب

۳۴ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیة الله کعبی، متن پیش رو گزیده بیانات ایشان در قالب درس اخلاق است که غالبا بین الصلوتین در جمع دوستان حاظر با موضوعات مختلف اخلاقی ایراد می گردد.

                                                                  

                                                                      شناخت وظیفه


یکی از ابزارها و راههای نزدیکی به خدا و پیدا کردن کمال، شناخت وظیفه است.

و این یک توفیق الهی نیز می خواهد. وظایف عمومی را می شود تشخیص داد و اسلام نقشه کلی زندگی را در قالب بایدها و نبایدها ارائه می دهد اما اجرای این نقشه زندگی به عهده ما است.

در تشخیص جزئی وظایف زندگی چند راه وجود دارد؛

یک: تسطل بر فقه مثل مورد بازرگانی که حدیث داریم: «الفقه ثم المتجر»

در بقیه موارد هم همینگونه است و اول باید بر مسائل فقهی موضوع تسلط پیدا کرد که این خود راهگشای تشخیص مسئولیت و وظیفه و اولویت آنها است.

راه دوم: عقل است. انسان باید با عقلانیت ببیند کاری که انجام می دهد در مسیر درست و صحیح و مسیر اسلام هست یا نه.

سوم: مشورت. مشورت کند و خود رأی نباشد و مشورت کمک می کند.

چهارم: اگر در تشخیص وظیفه باز هم دو دل بود توکل کند و توسل کند به خدا و دو رکعت نماز بخواند «استعینوا بالصبر و الصلوة»

که البته روش معمول دیگر، استخاره است. ﻗﺎﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺗﻌﺎﻟﻲ: ﺍﻟَّﺬﻳﻦَ ﺟﺎﻫَﺪﻭﺍ ﻓﻴﻨﺎ ﻟَﻨَﻬْﺪِﻳَﻨَّﻬُﻢْ ﺳُﺒُﻠَﻨﺎ

این آیه کریمه بشارت می دهد کسانی که در راه خدا زحمت می کشند خداوند تعالی با الطاف خود راه درست را به آنها نشان می دهد.

هر کس دل بدهد به خدا خدا هم به کارهایش دل می دهد.

«یا أیها الذین آمنوا إن تنصروا الله ینصرکم و یثبت أقدامکم»

فلذا در امثال جبهه ها هدف نزدیکی به خدا است. انسانها در هر جبهه ای که هستند حلال و حرام و حد شرعی را باید رعایت کنند و خودشان دعوت کننده به سوی خدا باشند لذا دعای مجاهد مستجاب است.

کار نظامی اگر کنارش کار فرهنگی نباشد نتیجه معکوس می دهد حتی فتوحات اسلامی صدر اسلام بدون حرکت فرهنگی امیرالمومنین و یاران امیر المومنین علیه السلام پیش نمی رفت و هرجا پیش رفت در واقع به جریانی انحرافی تبدیل شد که در نهایت در قالب جریان اموی تبلور پیدا کرد.



حضر لیلة أمس سماحة الشیخ عباس الکعبي المجلس الحسیني في قریة حر التابعة لمدینة شوش و ارتقی المنبر الخطیب البارع فضیلة السید محمد الصافي حفظه الله. و حضر المجلس جمع غفیر من أهالي خوزستان و الأهواز الولائیة.  و أقیم هذا المجلس بمناسبة مرور عام علی رحیل الخطیب الحسیني فضیلة الشیخ عبدعلي حیدری تغمده الله برحمة الواسعة من قبل أهالي المنطقة و أسرة المرحوم.



به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیة الله کعبی، با آغاز زمان ثبت نام انتخابات مجلس خبرگان رهبری، آیة الله کعبی در اولین لحظات آغاز روند نام نویسی ثبت نام کرد. عضو مجلس خبرگان رهبری اولین ثبت نام کننده در انتخابات مجلس خبرگان رأس ساعت هشت صبح از خوزستان بود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به سوالی نسبت به حضور حجة الإسلام و المسلمین سید حسن خمینی به عرصه انتخابات مجلس خبرگان رهبری اینگونه پاسخ داد:. نامزدی انتخابات حق شهروندی است و فضلای حوزه، برای حفظ نظام و دفاع از ولایت و خدمت به ملت، بر اساس احساس تکلیف شرعی در صورت وجود زمینه و بستر لازم خوب است ورود کنند. 
بیت امام قدس سره الشریف، بیت ولایت فقیه و ولی فقیه و نظام و رهبری است. نمی توان نام و یاد و آرمانهای امام را از ولایت فقیه و پرچم دار راه امام و شهدا در دوران ما یعني آیة الله العظمی خامنه ای تفکیک کرد.
در عین حال باید توجه داشت فرایند اعمال قانون انتخابات هیچ استثنائی ندارد و احراز صلاحیت بر عهده فقهای شورای نگهبان است که معمولا از طریق امتحان کتبی و مصاحبه شفاهی، صورت می پذیرد.


أقیم  المجلس الحسيني (كالسنوات السابقة) و لمدّة خمس ليالي ،إبتداءً من يوم الاحد ١ربيع الاول ٣٧ه ق الموافق ٩٤/٩/٢٣ه ش الساعة: ٨:٣٠مساءً في بیت الخطیب الحسیني البارع فضیلة الشیخ عبدالله مجدم و حضر هذا المجلس نبذة من العلماء و المومنین الوجهاء و ارتقی المنبر الحسیني کل من فضیلة العلامة السید شعاع فاخر و العلامة الشیخ حسین الطرفي و حضر هذا المجلس سماحة الشیخ عباس الکعبي مندوب أهالي خوزستان في مجلس خبراء القیادة


حضر سماحة الشیخ الکعبي مجلس تأبین ، الحاج بشیرابو سعید العموري في مسجد بلال حی سبیدار في الأهواز و واسی أهله و ذویله و أبناء عمومته .


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیة الله کعبی، نماینده مردم شریف خوزستان در مجلس خبرگان رهبری دو روز پیش با حضور در شهرستان شادگان با عشایر، نخبگان و مردم ولایتمدار این شهرستان دیدار کرد. آیة الله کعبی همچنین به برخی مراجعات مردمی رسیدگی نمودند و در جمع سران عشایر این شهرستان سخنرانی کردند. 


زار سماحة الشیخ الکعبي مدینة الفلاحیة و التقی بعشائرها و نخبها الأماجد و جلس في بعض الحسینیات و البیوت و تابع بعض الأمور المرتبطة بالناس و المدینة..



به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیة الله کعبی، صبح امروز مجموعه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان خوزستان با آیة الله کعبی در محل مرکز علمی فرهنگی امام حسین علیه السلام دیدار کردند.

ﺳﺮﺩﺍﺭ ﻋﻠﻲ ﭘﻮﺭ ﻣﺪﻳﺮ ﻛﻞ ﺣﻔﻆ ﺁﺛﺎﺭ ﻭ ﻧﺸﺮ ﺍﺭﺯﺷﻬﺎﻱ ﺩﻓﺎﻉ ﻣﻘﺪﺱ استان ﺧﻮﺯﺳﺘﺎﻥ در این دیدار ضمن تبریک ایام خجسته پیش رو گفت: عزیزانی که خدمت شما هستند چه خواهران محترم و برادران عزیز مجموعه سازمان بنیاد حفظ آثار استان خوزستان هستند. 
طبق فرمایش مقام معظم رهبری اهداف این بنیاد احصاء، تدوین، اثر بخشی و جلو گیری از انحراف آثار دفاع مقدس است.
سردار علی پور گفت: فرهنگ دفاع مقدس  همان فرهنگ نهضت عاشورائی است و موضوعات مختلف اسلام را اداره کرده است.  جهان اسلام این فرهنگ را شناخته و خوشبختانه الان اروپا هم با نامه های رهبری دارد با این فرهنگ آشنا می شود.
این فرهنگ در استان خوزستان جلوه ویژه و خاصی داشت در چهل روز اول جنگ با همین فرهنگ توانستیم صدام را زمینگیر کنیم.
سردار علی پور با اشاره به اقدامات  بنیاد حفظ آثار در مورد موضوع فرهنگ افزود: 
خدمت رسیدیم که هم از راهنمایی شما استفاده کنیم و هم بگوییم شما جزئی از این فرهنگ هستید چه باید کنیم که این فرهنگ را هم احصاء کنیم هم حفظ کنیم و هم اثربخشش کنیم.
سردار علی پور همچنین با اشاره به اهمیت پژوهش و تحقیق در حوزه دفاع مقدس و حفظ و نشر آثار دفاع مقدس به نیاز این بنیاد به پژوهشگران و محققان زبده اشاره نمود.

آیة الله کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری نیز ضمن خوش آمدگویی به اعضاء و مدیران بنیاد، گفتند: 
در آغاز سخن مناسبتهای پیش رو علی الخصوص میلاد گوهر بار خاتم الانبیا محمد مصطفی  و موسس مذهب حقمان را تبریک می گویم و هفته وحدت را تبریک می گویم  و خوش آمد می گویم خیلی خوش آمدید. به عجاله نکاتی را عرض می کنم.
مطلب اول:
دفاع مقدس ریشه در فرهنگ عاشورا و اندیشه ولایت فقیه دارد. هم عاشورا و هم ولایت فقیه از حماسه دفاع مقدس تفکیک پذیر نیستند. همه کسانی که رفتند و جوانها به عشق امام و رهبر رفتند و امام هم حسینی و عاشورایی عمل کردند.
عاشورا و ولایت فقیه هم ریشه دارد در اندیشه امامت الهی و امامت الهی هم روح اسلام و روح توحید و بندگی است لذا اسلام بدون رهبری الهی تبدیل می شود یا به اسلام داعشی یا به اسلام اموی یا اسلام متهجر متخلف عقب مانده اما اسلامی که در دلش رهبری باشد اسلام مبشر تمدن انسانی بر پایه آموزه های پیامبر و مکتب اهل بیت خواهد بود و اینکه چهره متمدنانه اسلام را به بشریت عرضه کند.
 شرق و غرب جمع شدند که این انقلاب را از بین ببرند. اما امروز واژه دفاع مقدس جزء لا یتجزء هویت ملت ایران شده است. ایرانی با دفاع مقدس هویت تازه ای پیدا کرده است.
واقعا ملت ایران بر اساس دین باوری خودباوری و اراده و همت فولادین از صفر شروع کرد و حماسه دفاع مقدس ماندگار شد و جان تازه به ملت ایران بخشید.
 چنین مقطع هایی هویت ساز است و چون شناسنامه ملت است باید ثبت شود و باید بتوانیم عظمت ملت ایران را بر پایه عاشورا و ولایت فقیه و رهبری الهی نشان دهیم و هرجا نشان دهیم برنده ایم و اگر نه همه چیز را از دست می دهیم.
در اوج فتنه هفتادو هشت خدمت آقا بودم و بسیجی ها خدمت آقا بودند و 
این هویت باعث حرکت و پیشرفت و تمدن سازی و بازیابی و وحدت و برادری می شود و همه چیز را درست می کند و آب زلالی است.
 به عنوان مثال راهیان نور چقدر متحول می شوند و این متعلق به اسلام است.
مطلب دوم؛ دفاع مقدس ایمان ساز است و انقلاب ما بر پایه ایمان شکل گرفت و ما از دریچه دفاع مقدس می توانیم با تهاجم فرهنگی مبارزه کنیم.

مطلب سوم: اهتمام رهبری به رمانها در ذهنم بود و دیدم خیلی ها با این رمانها متحول شدند و در مورد سبک زندگی هم خیلی ها نیاز دارند به سبک زندگی اسلامی.
یکی از فوائد حفظ آثار دفاع مقدس تداوم فرهنگ "بین نسلی" و جلوگیری از گسست نسلی است اگر گسست نسلی پیش بیاید جامعه دچار فروپاشی می شود.
لذا در اهمیت کار بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس نباید اندکی شک و شبهه کرد. ممکن است حجاب معاصرت باعث شود پی نبریم به اهمیت دفاع مقدس اما خوب ملت تاریخ سازی کرد و این کار شما هیچ شکی نیست که باید مورد حمایت و پشتیبانی باشد.
بلکه از رهگذر ترویج فرهنگ دفاع مقدس روحیه جهاد و فداکاری و مدیریت جهادی را در اجرا و اداره مملکت باید فرهنگ سازی کرد.
  آثار دفاع مقدس نباید صرفا موزه ای شود. باید به روز کرد و به صحنه اجرا کشاند. 
حافظان آثار دفاع مقدس باید به نام دفاع مقدس و شهدا حل مشکلات مردم را مطالبه گری کنند.
 اگر زیاد به آثار بپردازیم اما فقر و تبعیض و فساد و راندخواری وجود داشته باشد و ارزشهای ضد دفاع مقدس به وجود بیایند این ریشخندی است به دفاع مقدس.
 لذا قداست اقتضا می کند که فایلی به سمت مطالبه گری و جریان سازی باز شود.
همچنین نباید بگذاریم بچه های جبهه و جنگ حذف شوند یا بی اعتنایی به آنها شود یا سرخورده شوند.
 فرزندان شهدا و ایثارگران باید کادر نظام باشند کادرسازی مدیر سازی با روحیه دفاع مقدس بسیار حائز اآیة الله کعبی همچنین خاطراتی را در مورد شهدا بازگو کردند و افزودند:
شهید "محمد احسن" که اصالتا کازرونی بود و اهواز با خانواده اش زندگی می کرد در پیروزی انقلاب خیلی نقش آفرین بود و همراه با ، شهید "سعید در فشان"  وارد گردان "بلالی" شد.
 ما ابتدا ستادی بودیم در سپاه و روزی به من گفت: فلانی! من 123 عملیات شرکت کردم و شهید نشدم و مثل ابر باران گریه می کرد.
 آن موقع شبین خون ها را عملیات می گفتند. "محمد احسن"  دهلاویه شهید شد و بعد محمد و احمد برادرانش هم شهید شدند. 
 پدر و مادرش هم مرحوم شدند.
 شهید احسن در مقطع خیلی کمی فرمانده سپاه سوسنگرد هم شده بود و امثال این برهه ها و لحظات گاهی در لابه لای برگه های تاریخی دفاع مقدس گم می شوند که باید تلاش کرد آن ها را پیدا کرد و تدوین نمود.همیت است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله کعبی ، همزمان با برگزاری همایش سراسری مراکز استانهای کشور که از روز سه شنبه 24 آذرماه 1394در سالن اجتماعات سازمان آب و برق خوزستان در حال برگزاری است، از 6 خانواده شهید غواص خوزستانی تجلیل بعمل آمد.
در نخستین روز از برگزاری این همایش که با حضور آیت الله حسینی بوشهری رییس حوزه های علمیه کشور، حجت الاسلام سید موسوی مقدم معاون امور مجلس صدا و سیما،  آقای فرجیان مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان و جمع دیگری از مسئولین استانی برگزار شد، آیت الله کعبی در این مراسم حضور یافتند.

 در این مراسم ضمن رونمایی از سه اثر مستند «تا آخرین نفس‌هایم» و «دریادلان» و «روایت صادق» از 6 خانواده شهید غواص خوزستان تجلیل و تقدیر گردید.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیة الله کعبی، حجة الإسلام و المسلمین شیخ موسی مغینمی از خطبای دشت آزادگان دو روز قبل در پی عارضه قلبی دار فانی را وداع گفت. آیت الله کعبی نماینده مردم شریف خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، با حضور در مسجد روستای حجیه از توابع دشت آزادگان در مراسم ختم و تجلیل شیخ موسی مغینمی شرکت کردند و با حضور مومنین روحانیون، مسئولین و اساتید حوزه علمیه سوسنگرد و دوستداران و خانواده ایشان بر پیکر مرحوم نماز اقامه کردند. حجة الاسلام شیخ موسی مغینمی عصر دیروز  در آرامستان سوسنگرد به خاک سپرده شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیة الله کعبی؛ صبح دیروز همایش پژوهش به مناسبت هفته پژوهش در محل تالار ارشاد شهرستان حمیدیه، برگزار گردید.
امام جمعه محترم، فرماندار معزز، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مدیر آموزش و پرورش شهرستان و همچنین دانشجویان و اساتید دانشگاه و نخبگان شهرستان در این همایش حضور داشتند.
آیة الله کعبی با حضور در این همایش سخنرانی کردند.
گزیده سخنرانی عضو مجلس خبرگان به این شرح است:


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت:
نکاتی به مناسبت هفته پژوهش عرض می کنم.
پژوهش به زبان مرسوم ما همان تحقیق است و تحقیق معرفی حق، حرکت به سمت حق، شناخت حق و تعمیق حرکت به سمت حق و نشاندن حق در جای خود است. 
تحقیق و پژوهش متفاوت است در علوم طبیعی و انسانی 
منبع و داده تحقیق در علوم طبیعی و تجربی امور محسوس است و محققین باید خاک بخورند تا چیزی عائد شود و تولید علم کنند آنجا بر اساس علوم تجربی است و این همه پیشرفت علمی در سایه تولید علم و نوآوری و تحقیق به دست آمده اما محور تحقیق در علوم انسانی شناخت انسان است و انسان، موجود پیچیده ای است که بعد روحانیش وسیع تر از دیگر ابعاد است.
تحقیق در حوزه علوم انسانی، اسلامی، بر محور حق است. و در این عرصه  برای عرضه کردن علوم وحیانی به زبان زنده و روز تلاش می شود
پژوهش ویژگی هایی دارد:
یک: تولید دانش
دو: فراوری دانش کهن یعنی دانش کهن را با ابزارهای روز بیان کردن 
سه: کشف راههای نو برای استفاده از فن آوری و علوم 
چهار: درک زمان و جامعه و تلاش برای حل مشکلات جامعه بر پایه دانش.
آیت الله کعبی افزود:
دانشگاهها صرفا محل گرفتن مدرک نیست که تعداد اصحاب مدرک اضافه شود بلکه دانشگاه ها محل تولید دانش و پایه پیشرفت و تمدن جوامع امروزی است.
در نظام اسلامی، حرکت پیشرفت علمی حرکت تصاعدی است و دانشمندان ایرانی دانشمندان جوانی هستند و این قابل توجه است یعنی پیشرفت علمی در ایران جوان است.
در این جمع نام می برم از پرفسور چلداوی که جوانی است از مناطق ما و استاد تمام دانشگاه امیر کبیر است و آزاده است و بعد از جنگ وارد دانشگاه شد و استاد رشته الکترونیک است و مثل اینها زیاد. هستند. 
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت:
دستمایه اصلی به دست آوردن دانش توکل به خدا، همت و صبر و نظم و دقت است.
دانشگاههای ما در چند سطح باید درس بخوانند 
سطح اول: برای بازار کار که باید پیوند بخورد علم با صنعت و بازار و بخش اقتصاد و اگر نه با معضل فارغ التحصیلان بی کار رو به رو می شویم که رو به رو هستیم. کار آفرینی باید در دستور کار دانشگاهها باشد.
به مسئولین شهر توصیه می کنیم پای چند نهاد را به شهر باز کنند؛ اتاق بازرگانی، پارکهای علم و فن آوری، سه جهاد دانشگاهی، چهار سازمان صنایع، پنج: کانون های حرفه ای مثل کانون وکلا، دفترداران ثبت املاک و اسناد و دفاتر و نحوه ثبت شرکت.
 دانشجویان ما باید یاد بگیرند شرکت و نهاد مدنی تاسیس کنند. اداره کل تعاون و امثال اینها شرکت های مادر تخصصی و هلدینگ در بخش کشاورزی تاسیس بشود آن موقع امید پیدا می شود و از لحاظ کار و تلاش و فعالیت تحولاتی پیش می آید.
زیر ساختهای لازم برای پژوهش باید فراهم شود.
 در همین زمینه هم کاوش و پژوهش کنیم که چگونه اقتصاد راه بیافتد. اقتصاد دانش بنیان مهارت تحقیق و مهارت برنامه می خواهد.
مدیریت چند موج را پشت سر گذاشت؛
موج اول: کسانی که امکانات را مد نظر داشتند و اینکه پول حرف اول را می زند. 
موج دوم: می گفتند مدیریت مهم است، پول هم که باشد مدیریت نشود برگشت داده می شود.
موج سوم برنامه ریزی را محور قرار دادند. 
موج بعد می گویند منابع انسانی، یعنی بگویید چه کسی که بگوییم چگونه. آدمها مهمند. منابع انسانی هم در دانشگاهها و هم در حوزه های علمیه تربیت می شوند.
 یکی از معضلات پایه ای استان خوزستان برای پیشرفت، مدیریت کار آفرین، امید محور و پویا است. 
رسول گرامی اسلام می فرماید: لا اخاف علی امتی الفقر لکن اخاف علیهم سوء التدبیر 
 خوزستان هشتاد و پنج در صد منابع ملی را تامین می کند. پنج رودخانه بزرگ کشور در خوزستانند چهار ملیون هکتار زمین مستعد کشت دارد. خوزستان از لحاظ منابع مادی فوق العاده است و در هر زمینه می تواند قطب باشد و گنج بی پایان خوزستان منابع انسانی است.
یکی از راه حل ها برای توسعه فراگیر و پیشرفت و تعالی در خوزستان علاوه بر ترک نزاعهای جناحی و قومیتی وحدت و همدلی و تلاش برای رفع مشکلات مردم است.
 از توسعه همه سود می برند و از محرومیت همه رنج می برند برای این کار دانشگاهها می توانند محور حرکت شوند.
رسالت اصلی دانشگاهها پیشرفت علمی است و مسئولیت اول دانشگاهها مسئولیت فتح بازار است.
 دانشگاهی نباید از نبود امکانات بنالد. باید خالق امکانات باشد از طریق نوآوری و شناخت فرصتها.
بانک اطلاعات باید تشکیل شود از فرصتها و افراد موجود بانک اطلاعات تدوین کردن کارگشا است و امید باید آفریده شود.
جوانان حمیدیه می توانند درسطح منطقه و جهان بدرخشند و در دانشگاههای بزرگ کشور سرآمد شوند. باید نیروهای خلاق حمیدیه بتوانند در سطح کلان بدرخشند همانگونه که امروز در کنار مردان بزرگ حماسه آفرین جهان به شکل حماسه آفرین و البته گمنام قرار دارند و مجاهدانه ایستاده اند.
گمنام در حال تلاشند و من بحمدالله ارتباط دارم و می شناسم 
باید امید خلق کنیم و بگوییم می توانیم و خداوند هم اراده کرده کرده کمک کند «و یرید الله ان یحق الحق بکلماته»
 علم و ایمان پیشرفت و عدالت را می آفرینند.
نظام مقدس جمهوری اسلامی نظام مبتنی بر تمدن شکل گرفته از علم و ایمان است.