پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیة الله کعبی

الموقع الإعلامي لمکتب آیة الله الشیخ عباس الکعبي

پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیة الله کعبی

الموقع الإعلامي لمکتب آیة الله الشیخ عباس الکعبي

پایگاه اطلاع رسانی  دفتر آیة الله کعبی

آیة الله کعبی فقیه و حقوق دان برجسته کشور و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نماینده مردم شریف استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری است. این پایگاه به اصرار و درخواست دوستداران ایشان در اردیبهشت ماه 1394 تاسیس گردید. أغلب مطالب این پایگاه تولیدی هستند و به ندرت و در مورد مطالب خاص از اخبار دیگر خبرگزاری ها با توجه به اهمیت مطلب استفاده می گردد. این پایگاه توسط دفتر آیة الله شیخ عباس کعبی در اهواز اداره می گردد.
______________________________
کانال تلگرام: https://t.me/alkaebi
صفحه اینستگرام: akaabi_ir

بایگانی
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب

۱۶ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است



بایدها و نبایدهای یک محله اسلامی


آیت الله کعبی در دیدار شهردار منطقه دو اهوازمهندس شفیعی و جمعی از کارکنان و مدیران شهرداری اهواز با استقبال از طرح "محله اسلامی" شهرداری منطقه دو، به تبیین ویژگی های یک جامعه کوچک اسلامی پرداختند. آیت الله کعبی دو رکن اساسی محله اسلامی را شکل و محتوا دانستند. 



محله ای که مشکل فاضلاب داشته باشد، محله ای که آلوده باشد و مبلمان شهریش ناموزون است و محله ای که کوچه هایش امنیت و آسایش ندارد و محله ای که در آن دزدی است و محله ای که در آن ظواهر اعتیاد و آسیب های اجتماعی بروز بیرونی دارد، این محله از لحاظ ریخت ظاهری نه تنها اسلامی نیست، بلکه ضد اسلام است.




بسم الله الرحمن الرحیم 

اوایل انقلاب، یعنی در سال پنجاه و هشت، جلسه ای در قم تشکیل می شد، با حضور آیت الله بهشتی، شهید باهنر، آیت الله مومن، مرحوم آیت الله مشکینی، حضرت آیت الله یزدی و آیت الله شرعی که هم اکنون بیمارند و مشهدند شافاه الله و آیت الله آقای هاشمی رفسنجانی و عده ای دیگر.

 اینان اینگونه طراحی می کردند که حال که انقلاب پیروز شده است چه کنیم که مملکت اسلامی باشد؟ 

شهید بهشتی رحمة الله علیه در آن جلسه می گفت: اگر بخواهیم کشور را اسلامی کنیم اول باید قم را اسلامی کنیم. چون "قم" نبض کشور است و برای اینکه "قم" اسلامی شود، ما باید دو کار کلان را به سر انجام برسانیم. 

یک؛ اینکه معلمان آموزش  پرورش را تربیت اسلامی کنیم و ثانیا قضاوت را اسلامی پیش ببریم و برای این کار مدرسه عالی تربیت قضایی در قم راه انداختند که بعدا دانشگاه قم شد.

و پیشنهاد دیگر شهید بهشتی تشکیل دانشگاه علوم پزشکی ویژه خواهران بود که اختلاط در بحث درمان حل شود.

ایده شهید بهشتی این بود که اگر بخواهیم کشور را اسلامی کنیم، باید یک "جامعه اسلامی کوچک"  ایجاد کنیم. جامعه اسلامی کوچک خانواده و بعد مدرسه و بعد مسجد و بعد بازار و بعد اداره و بعد رسانه و...است.

 بنده بر اساس این ایده می خواهم بگویم که برای اسلامی کردن شهر قطعا محله اسلامی می تواند برای یک شهر اسلامی الگو باشد.

اما در محله اسلامی دو رکن وجود دارد؛ شکل و محتوا .

شکل یعنی عمران محله. 

محله ای که مشکل فاضلاب داشته باشد، محله ای که آلوده باشد و مبلمان شهریش ناموزون است و محله ای که کوچه هایش امنیت و آسایش ندارد و محله ای که در آن دزدی است و محله ای که در آن ظواهر اعتیاد و آسیب های اجتماعی بروز بیرونی دارد، این محله از لحاظ ریخت ظاهری نه تنها اسلامی نیست، بلکه ضد اسلام است.

 در محله اسلامی باید به فکر این ظواهر باشیم.


اما محتوا از ظاهر مهمتر است 

محتوای محله اسلامی چند مطلب است. یک؛ بنیاد مستحکم خانوادگی 

دو؛ ارتباطات سالم اجتماعی.

 افراد محله بر اساس حسن جوار با شعار حضرت زهرا سلام الله علیها که می فرمودند «الجار ثم الدار» می توانند زندگی زیباتری داشته باشند.

امام حسن علیه السلام می فرماید که مادرم را می دیدم که هنگام نماز و دعا نام همسایگان را می آورد و برای آنها دعا می کرد و می فرمود: «أما سمعت الرسول الأکرم کان یقول الجار ثم الدار?»


این شعار محله اسلامی است؛ «الجار ثم الدار».

 این از لحاظ روابط اجتماعی به گونه ای که در این محله اسلامی آمار طلاق باید کم باشد. در محله اسلامی ازدواج آسان باید صورت بپذیرد. در این محله اسلامی، روابط والدین با فرزندان باید روابطی محکم باشد و روابط همسایگان باید تعریف شده باشد و بروز داشته باشد. در این محله اسلامی، مرتبه بعد باید مسجد، مسجد شلوغی باشد که هم خانواده ها و هم فرزندانشان آنجا نماز بخوانند.

باز الگو اهل البیت علیهم السلام هستند که در الگوی اهل بیت علیهم السلام وقتی آیه امر به نماز، خطاب به پیامبر اکرم و اهل بیتشان نازل شد که «و أمر أهلک بالصلوة واصطبر علیها» پیامبر اکرم تا لحظه ارتحال دست اهل بیت علیهم السلام  را می گرفت و به مدت نه ماه با خود به نماز می برد و در این مدت این آیه مبارکه را تلاوت می نمود که « إنما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت و یطهرکم تطهیرا»

محله اسلامی چنین محله ای است. محله ای که از لحاظ روابط مستحکم خانوادگی، که چند بعد دارد 

؛ ازدواج آسان، طلاق کم، روابط مستحکم والدین و فرزندان بر اساس ارزشها.

و محور دوم؛ روابط عاطفی و همگرایی همسایگان، 

و مرحله سوم؛ مسجد محوری 

و مرحله چهارم؛ امنیت محله است 

و مرحله پنجم محله اسلامی؛ همیاری محله است؛ «مثل المؤمنين في توادهموتراحمهم وتعاطفهم كمثل الجسد الواحد إذا اشتكى منه عضو تداعى له سائر الجسد بالحمى و السهر»

در محله اسلامی صندوق خیریه محله باید وجود داشته باشد. در محله اسلامی اگر فقراء مورد توجه قرار بگیرند، این می شود نمونه یک محله اسلامی .

در محله اسلامی بزرگی هم البته باید باشد و ریش سفیدانی که از آنها که حرف شنوی  باشد.

اگر ما بتوانیم این مدل را اجرایی کنیم، می توانیم این کار را در سطح شهر پیش ببریم و ما دعا می کنیم که شما در این زمینه موفق باشید و صلی الله علی محمد و آل محمد.


تبعات حاکمیت استکبار از نگاه قرآن

عضو مجلس خبرگان رهبری با تشریح تبعات حاکمیت استکبار بر جوامع بشری از نگاه قرآن، درباره نقش انقلاب اسلامی در مبارزه با نظام استکباری گفت: انقلاب اسلامی زمینه‌ساز حاکمیت مستضعفین در عرصه بین‌الملل است لذا نمی‌توان استکبارستیزی را از انقلاب اسلامی جدا کرد.

%d8%aa%d8%a8%d8%b9%d8%a7%d8%aa-%d8%ad%d8%a7%da%a9%d9%85%db%8c%d8%aa-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%da%a9%d8%a8%d8%a7%d8%b1-%d8%a8%d8%b1-%d8%a8%d8%b4%d8%b1%db%8c%d8%aa-%d8%a7%d8%b2-%d9%86%da%af%d8%a7%d9%87-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%da%86%d8%b1%d8%a7-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%da%a9%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%b3%d8%aa%db%8c%d8%b2%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%a7%d9%86%d9%82%d9%84%d8%a7%d8%a8-%d8%a7%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85%db%8c-%d8%ac%d8%af%d8%a7%d8%b4%d8%af%d9%86%db%8c-%d9%86%db%8c%d8%b3%d8%aa%d8%9f رهبر معظم انقلاب شب گذشته در دیدار دانشجویان در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت مبارزه با استکبار پس از مذاکرات هسته‌ای با بیان اینکه مبارزه با استکبار جزء مبانی انقلاب و از کارهای اساسی است، فرمودند: مبارزه با استکبار و نظام سلطه، براساس مبانی قرآنی، هیچگاه تعطیل‌پذیر نیست و امروز آمریکا کامل ترین مصداق استکبار است.

مواجهه مستضعف و مستکبر؛ مواجه‌های بنیادی و پایه‌ای از منظر قرآن

آیت‌الله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری، درباره مبانی و ریشه‌های قرآنی مبارزه با استکبار گفت: استکبارستیزی یکی از مبانی پایه‌ای انقلاب اسلامی براساس آموزه‌های قرآنی، معارف اسلامی و تعالیم اهل بیت(ع) است. قرآن کریم نظریه مواجهه مستضعفین و مستکبرین را به عنوان یک نظریه بنیادی بیان کرده است و این مواجهه را در سطوح مختلف از سطح نفس انسانی تا درون یک خانواده میان دو برادر تا سطح یک شهر و منطقه و در نهایت در سطح جهانی مطرح کرده است.

وی ادامه داد: مستضعف از دیدگاه قرآن کریم به معنای ضعیف ‌نکاه داشته شده است نه اینکه به هر شخص ضعیفی، مستضعف گفته شود. استضعاف دارای عناصری است که می‌توان به ضعف، اراده تحمیل‌کننده ضعف به مستضعف، جهل و گمراهی اشاره کرد که شامل استضعاف فکری، اخلاقی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است.

کعبی اظهار کرد: در نقطه مقابل استضعاف، استکبار وجود دارد که شامل عناصر و مؤلفه‌‌هایی چون کبر و خودبرتربینی و تحمیل این کبر بر انسان‌، جامعه و حتی در سطح روابط بین‌الملل و جهان است. از منظر قرآن کریم نظام‌های ظالم، طاغوتی و مفسد مصداق نظام‌های استکباری هستند و لذا برخورد میان مستضعف و مستکبر از اساسی‌ترین و پایه‌ای‌ترین مواجهه‌ها و برخوردها از نگاه قران است.

پیروزی حتمی مستضعفین بر مستکبرین، قانونی الهی

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: وظیفه و راهکار قرآنی این است که مستضعفین در مقابل مستکبرین مقاومت کنند و خود را از استضعاف نجات دهند. خداوند نیز در قرآن براین مسئله تأکید دارد که مستضعفین بر مستکبرین پیروز خواهند شد و این اراده تشریعی خداوند است نه اراده تکوینی.

وی تأکید کرد: به عبارتی پروردگار متعال قانونی وضع کرده است و سنتی نهاده است که مستضعف بر مستکبر غلبه کند و وسایل و ابزار این پیروزی را نیز به مستضعفین اعطا کرده است.

تبعات حاکمیت استکبار بر جوامع بشری از نگاه قرآن

آیت‌الله کعبی با اشاره به برخی مصداق‌های مواجهه مستضعف و مستکبر در قرآن کریم گفت: یکی از این مصادیق، مواجهه هابیل و قابیل است که در سطح یک خانواده می‌باشد. قابیل در مقابل هابیل استکبار به خرج داد و منشأ این استکبار هم خودبرتربینی، حسادت و کینه بود و براین مبنا هابیل را کشت و قرآن کریم این مواجهه را نمونه اصلی و منشأ قتل و جنایت و فساد بیان می‌کند تا آنجا که می‌فرماید: «مِنْ أَجْلِ ذَلِکَ کَتَبْنَا عَلَى بَنِی إِسْرَائِیلَ أَنَّهُ مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِی الأَرْضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا» (از این روى بر فرزندان اسرائیل مقرر داشتیم که هر کس کسى را- جز به قصاص قتل، یا [به کیفر] فسادى در زمین- بکشد، چنان است که گویى همه مردم را کشته باشد. و هر کس کسى را زنده بدارد، چنان است که گویى تمام مردم را زنده داشته است).

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در تشریح این آیه شریفه گفت: اگر استکبار در جامعه بشری ریشه بدواند نظام اجتماعی و سیاسی انسان‌ها نیز بر پایه فساد، قتل و جنایت شکل می‌گیرد که در نهایت به نابودی بشریت می‌انجامد. اما اگر یک نظام اجتماعی و سایسی بتواند خود را از بند استکبار نجات دهد صلح و امنیت در جامعه و در مقیاس جهانی محقق خواهد شد.

آیت‌الله کعبی نمونه دیگر استکبار در قرآن کریم را نظام فرعونی دانست و اظهار کرد: از داستان حضرت موسی(ع) و فرعون می‌توان به عنوان مواجهه مستضعف و مستکبر یاد کرد.

وی اضافه کرد: امروز متأسفانه جامعه بشری گرفتار نظام‌های استکباری و در رأس آنها شیطان بزرگ، آمریکا شده است و این نظام استکباری در عرصه جهانی باعث گسترش قتل، جنایت، فساد، ظلم، ناامنی، بی‌نظمی، فحشا و بحران‌های پیچیده در جوامع انسانی شده است. لذا برای تحقق صلح، امنیت، عدالت و غلبه بر بحران‌های گوناگون مبتلابه جامعه بشری مانند بحران بی‌اخلاقی و آسیب‌های اجتماعی باید در عرصه بین‌الملل مقابل نظام استکباری که مصداق کامل آن آمریکا و صهیونیسم جهانی است، ایستاد.

چرا استکبارستیزی از انقلاب اسلامی جداشدنی نیست؟

آیت‌الله کعبی ابراز کرد: امام خمینی(ره) نیز از همان ابتدا برگرفته از آموزه‌های قرآن، ریشه‌ای‌ترین و مبنایی‌ترین برخورد را مواجهه مستضعف و مستکبر دانستند و فرمودند حزب مستضعفین جهانی باید تشکیل شود.

آیت‌الله کعبی درباره نسبت انقلاب اسلامی با این مواجهه دائمی میان مستضعف و مستکبر گفت: ما معتقدیم با ظهور حضرت ولی عصر(عج) حاکمیت مستضعفین در مقیاس جهانی محقق می‌شود. انقلاب اسلامی هم زمینه‌ساز این حاکمیت مستضعفین در عرصه بین‌الملل است لذا نمی‌توان استکبارستیزی را از انقلاب اسلامی جدا کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه استکبارستیزی جزو هویت، ماهیت و ارزش‌های ذاتی انقلاب اسلامی است، گفت: براین اساس است که انقلاب اسلامی در سطح بین‌الملل باید به مبارزه بی‌امان با استکبار جهانی و ظلم و فساد جهانی که نمونه اعلای آن در نظام شیطانی آمریکا و صهیونیسم جهانی متبلور است، ادامه دهد.

وی افزود: براین مبنا مذاکرات، گفت‌و‌گوها و تعهدات با سایر کشورها و حضور در نظام بین‌المللی نباید به گونه‌ای باشد که جوهره انقلاب اسلامی و راهبرد پایه‌ای نظام جمهوری اسلامی را تحت‌الشعاع  قرار دهد. زیرا شعارهای مرگ برآمریکا و مرگ بر اسرائیل ریشه‌ای قرآنی دارد و مبتنی بر عقلانیت انقلابی است.

پیام تبریک و تسلیت  حضرت آیت الله کعبی در پی شهادت رزمنده دلیر اسلام حاج کریم غوابش_

ایشان امروز صبح با دیدار با خانواده شهید در حصیرآباد به ایشان تسلیت گفتند.


بسم الله الرحمن الرحيم  قال الله تعالي قل لن يصيبنا الا ما كتب الله لنا هو مولينا و علي الله فليتوكل المؤمنون قُلْ هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنَا إِلاَّ إِحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ وَنَحْنُ نَتَرَبَّصُ بِكُمْ أَن يُصِيبَكُمُ اللّهُ بِعَذَابٍ مِّنْ عِندِهِ أَوْ بِأَيْدِينَا فَتَرَبَّصُواْ إِنَّا مَعَكُم مُّتَرَبِّصُونَ ايه 52-51توبه  


رزمنده دلاور مدافع حرم زينبي ويادگارحماسه دفاع مقدس مرحوم حاج كريم غوابش به لقاء الله شتافت مولاي حكيم رزق شهادت درماه. مبارك رمضان   در مصاف با تكفيريهايي پليد رابرايش تقدير نمود تكفيريها كمربندامنيتي رژيم صهيونيستي و محاربان خدا ورسول ومفسدين في الارض و امويان وخوارج زمان و مزدوران شيطان بزرگ  امريكا وصهيونيست بين الملل وگروه باغي وياغي. برعليه اسلام ناب وامت اسلامي ومكتب حياتبخش اهل بيت عليهم السلام  هستندوبه اجماع مسلمين  ريشه كن كردن اين غده سرطاني  واجب شرعي است  مرحوم حاج كريم غوابش  از اهالي منطقه محروم حصير اباد وچهره هاي  مومن با تقوي و  مجاهد با نشاط وفعال فرهنگي پايگاه بسيج ومساجد  شهر وسخت كوش در يادواره هاي شهداء   بود كه سرانجام نامش در رديف مردان الهي مجاهد عزت افرين مدافع حرم ثبت گرديدو  به مزد والاترين ارزش الهي يعني شهادت در راه خدا نائل گرديد به قطع خون شهداي مدافع  حرم  راه ازادي قدس را هموارتر كرده است وفروپاشي جبهه استكباري امريكا يي - صهيونيستي - تكفيري وسعودي ومزدورانش را نزديك كرده است   شهادت اين شهيد عزيز را به ساحت اقدس بقية الله الاعظم عجل الله فرجه و رهبري فرزانه ومراجع معظم و عموم ملت عزيز ايران اسلامي ومردم ولايتمدار وشهيد پرور خوزستان واهواز وهمرزمان واهالي مومن حصير اباد وبستگان واشنايان بالخصوص خانواده شهيد تبريك وتسليت عرض مي نمايم واز خداوند متعال صبر جميل واجر جزيل براي كليه داغديده گان مسالت مي نمايم وبراي شهيد غوابش مغفرت ورحمت واسعه الهي وحشربا اولياي اطهر محمد وال محمد خواهانم  بمنه وكرمه الاقل - عباس كعبي  نماينده مردم شريف خوزستان در مجلس خبرگان رهبري 21/ 4/ 94




مقدمه اي بر(كتاب فقه حكومتي احكام اداري وسازماني پاسخ رهبر معظم انقلاب به پرسشهاي فقهي )  بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب العالمین الذی شرع لنا الدین و أمرنا أجمعین بإقامة شریعة سید المرسلین و الصلوة و السلام علی المبعوث رحمة للعالمین أبي القاسم المصطفی محمد وآله الطاهرین واللعنة علی أعدائهم أجمعین.


فقه أهل بیت علیهم السلام، جامعیت،جاودانگی و قلمرو گسترده اسلام ناب محمدی را بر اساس آموزه های امامان معصوم علیهم السلام  و اجتهاد ژرف دانشمندان فقیه حکایت می کند.

فقه أهل بیت علیهم السلام فقه اصیل، عمیق، ریشه دار، زنده،پاسخگو،فعال و حیاتبخش است که در بستر زمان و مکان رشد یافته است.

فقه أهل بیت علیهم السلام با غنای محتوایی و استحکام درونی و توان نظام سازی و ساختار تحول گرا در بستر انقلاب اسلامی و تأسیس دولت جمهوری اسلامی ایران، ظرفیت پیشرفت و تکامل و تمدن سازی خود را نشان داده است.

فقه أهل بیت علیهم السلام قادر است مدیریت جوامع معاصر را به عهده گیرد و بحرانها و آلام و معضلات انسان امروز را حل کند.

تحقق جامعه با ایمان و صالح و انسان با کرامت و ارزشهای والا در سایه بندگی خدا و آزادی توأم با مسئولیت انسان بر پایه اجتهاد مستمر و استفاده از تجارب و علوم و فنون و غنا بخشی به تلاش بشر در يك منظومه  متكامل به هم پیوسته فکری و عملی از اهداف فقه اهل بیت علیهم السلام است.

احکام شرعی، موضوعات و مسائل خود را تولید نمی کنند بلکه بر پایه موضوعات و مسائل هر عصر و نسل، فقه، پاسخ مناسب را می دهد و اینگونه است که پاسخگویی به مسائل و موضوعات پیچیده زمان ما در حیطه مسائل  مديريتي ، سازناني ، اداري ،سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، امنیتی، قضائی، بهداشتی، غذائی، خدماتی، حمل و نقل، ارتباطات و فناوری، ورزشی، سینما، هنر، جوانان، مسائل خانواده و زنان و جمعیت و آموزش و پرورش، مسائل اصناف و اقشار، دفاعی و نظامی، محیط زیست و منابع طبیعی و انرژی هسته ای، مسائل داخلی و بین المللی و... زمینه شکل گیری فقه نظام و حکومت را فراهم کرده است.

فقه اهل بیت علیهم السلام از فقه تفریع بر پایه اصول به فقه نظریه محور ، و از فقه نظریه محور به فقه نظام ساز و حکومتی رسیده است.

امام خمینی قدس الله نفسه الزکیة، این فقيه ژرف اندیش، کان های گرانسنگ روز آمد فقهی را از دائرة المعارف های بزرگ فقه جواهری، بر پایه اندیشه وجوب تأسیس حکومت در اسلام و اداره جوامع معاصر و نیز بر اساس ولایت فقیه، استخراج نمود و فقه را در متن صحنه اداره دولت اسلامی در عرصه داخلی و بین المللی وارد عرصه اجرایی نمود.

مکتب فقهی امام خمینی، افق جدیدی را فراروی فقیهان گشوده است. شاگرد علمی و عملی مکتب امام قدس سره الشریف  در حکمرانی فقهی، حضرت آیة الله العظمی خامنه اي دامت برکاته، با نگاه جامع و کارآمد، منظومه به هم پیوسته مکتب امام راحل را توسعه داده است.

تقویت نگاه حکومتی فقهی و تاکید بر جایگاه فقه حکومتی در استنباط احکام شرعی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، پژوهش های حوزه ای فقهی را عمق بخشیده است.

در دهه چهارم انقلاب اسلامی، جهت گیری فقه حکومتی در درسهای خارج فقه کاملا ظهور و بروز پیدا کرده است و بحمدالله تحقیقات ستودنی انجام یافته است.

کتاب حاصل محصول تلاش مجدانه و زحمات خالصانه فاضل ارجمند حضرت حجة الإسلام و المسلمین آقای معتمد دامت إفاضاته است.

ایشان مکتب فقهی امام و رهبری را در تئوری و عمل به روشنی درک کرده است.

در این تحقیق  با عنوان ( فقه حكومتي بخش احكام اداري وسازماني )پژوهشگر گرامی سعی نموده است که پاسخ های ژرف رهبری به مسائل نو پیدای فقهی را در ابواب گوناگون فقهی تجمیع و تنظیم و تبویب نماید و زمینه یک کاوش مستند و مستدل فقهی را فراهم سازد.

لازم می دانم از کوششهای علمی و عملی این یادگار جانباز دوران دفاع مقدس  که در کنار رزم و تبلیغ در عرصه تألیف و نویسندگی نیز آثار قلمی خوبی تدوین کرده است، تشکر و قدردانی نمایم.

و الله الموفق 

الأقل عباس کعبی

حوزه علمیه قم_رمضان المبارک 1436



بسم الله الرحمن الرحيم  انا لله وانا اليه راجعون  لقد تلقينا ببالغ الحزن  والاسي

 نبأ ارتحال سلالة السادات. الكرام

االمرحوم الحاج سيد عبدالله الحاج سيد حمد  الغرابي  تغمده الله برحمته الواسعة  

فانه وفد الي ربه الكريم والتحق باجداده الطاهرين في شهر الصيام متحليا بالايمان والعمل الصالح ومحبة اهل البيت عليهم السلام ساعيا في صلاح ذات البين وحمل هموم الناس وقضاء حوائجهم  بوجاهته ونبله واخلاقه وانسانيته وبهذه المناسبة الاليمة اتقدم باحرالتعازي  الي جميع عشائرنا الغياري والسادة الاطياب خاصة السادة الغرابات واسرة المرحوم سائلا العلي القدير ان يلهم ذوي المصاب الصبرالجميل  والاجر الجزيل وان يسكنه فسيح جنانه بمغفرة ورحمة ورضوان الهي وان  يحشره مع محمد واله بمنه وكرمه. الاقل - عباس الكعبي  مندوب اهالي خوزستان في مجلس خبرا ء  القيادة م24 رمضان المبارك 1436 ه ق



گزيدهاي ازسخنراني ايت الله كعبي در روز قدس  94 درشهرستان مسجد سليمان ؛  ازادي قدس ارمان اصلي انقلاب اسلامي در عرصه بين المللي است قدس قبله اول ، مهد انبياء سرزمين مقدس الهي، ومعراج پيامبر، سرزمين غصب شده توسط صهيونيست ها ونقطه محوري دار الاسلام  ومتعلق به عموم مسلمانان است  قدس هويت تاريخي امت اسلامي است درفقه اسلامي به اجماع مسلمين وهمه مذاهب اسلامي اگر سرزميني از سرزمين هاي اسلامي توسط كفار غصب شود وكفاربربخشي از بلاد اسلامي استيلاءپيداكنند بر تمامي مسلمانان دفاع تارفع سلطه كفار به هر وسيله ممكن واجب است چه دفاع مالي  چه زباني وقلمي وچه نظامي و...   غصب قدس ، زخم كهنه امت اسلامي است كه مزمن شده است وغده سرطاني بد خيم صهيونيست در امت اسلامي ريشه دوانيده است متاسفانه امت اسلامي در سايه غفلت وتفرقه وفريب وعده هاي كاذب استعمار وتجزيه دولت عثماني وشكل گيري نظامهاي استبدادي دست نشانده استعمار به بهانه استقلال خواهي ونيز ترجيح منافع تنگ محلي بر منافع امت بزرگ اسلامي ارمان قدس را فراموش كرده است دشمنان اسلام با مكر وفريب بعد از اشغال فلسطين ماهيت نزاع بر سر قدس را يك مساله داخلي فلسطيني ويا حداكثر عربي طرح كرده اند امام خميني قدس سره بر پايه تكليف شرعي دفاع از فلسطين وقدس را واجب شرعي و وظيفه عموم مسلمانان  جهان اعلام كرده است در قديمي ترين سند مبارزاتي امام راحل به تاريخ جمادي الاولي 1362 ه ق كه در صحيفه نور جلد يك اولين سند ثبت است امام با تفسير ايه شريفه قل انما اعظكم بواحدة ان تقوموا لله  در اغاز اشغال فلسطين  قيام عمومي جهان اسلام را در حمايت از فلسطين خواستار شدند وتنها راه نجات فلستطين را اتحاد امت اسلامي وقيام الهي دانسته اند وفرمودند يگانه راه اصلاح جهان قيام براي خدا است اساس بدبختي هاي مسلمانان را قيام براي منافع شخصي  بر شمرده اند اشغال فلسطين دو بخش قبل از انقلاب به مدت 31 سال وبعد از پيروزي انقلاب 36 سال تقسيم مي شود قبل از انقلاب عليرغم  مبارزات اوليه  محدود وخود جوش مردمي با تشكيل سازمان ازاديبخش فلسطين با ايدئولوژي ناسيوناليستي  نه تنها ارمان ازادي فلسطين پيش نرفت بلكه  شكست هاي پي در پي سرزمين هاي اشغالي1968 به اراضي اشغالي 1948 افزوده وقدس شرقي هم اشغال گرديد وارمان فلسطين به جز ذلت عقب نشيني وشكست ويأس وسرخوردگي ودر ماندگي واوارگي بيشتر چيزي نداشت نهضت ازاديبخش فلسطين تن به سازش داشت ودر كمپ ديويد راه تسليم وعادي سازي روابط با رژيم اشغالگر قدس طي شد وبه ارمان فلسطين خيانت شد بعد ازپيروزي انقلاب اسلامي گفتمان اسلام گرايي بر گفتمان هاي وارداتي وانحرافي در جهان اسلام وجهان عرب غلبه پيدا كرد ودستاوردهاي زيادي داشت اول انكه ايران اسلامي سفارت رژيم اشغال گر فلسطين را تعطيل وبه سفارت فلسطين تبديل كرد ونابودي رژيم جعلي اسرائيل وازادي قدس اولويت اصلي انقلاب اسلامي اعلا م شد واينچنين بود كه جمعه اخر ماه مبارك رمضان روز قدس اعلام شد وهدف  راهپمائي روز قدس بسيج ظرفيت جهان اسلام واتحاد ودفاع از مظلومين وبيداري امت اسلامي ونجات فلسطن وازادي قدس شريف است



 امام راحل روز قدس را روز اسلام ومسلمين اعلام كردنددرپي ان مقاومت اسلامي فلسطين وگروه جهاداسلامي وحماس وقيام مردمي وانتفاضه اول ودوم شكل گرفت مقاومت اسلامي لبنان با رهبري مجاهد بزرگ برادر سيد حسن نصرالله توانست جنوب لبنان را ازاد كند حماسه پيروزي بزرگ مقاومت درجنك 33 روزه شكل گرفت هچنان حماسه  22 روزه غزه  ودر نهايت هيمنه  پوشالي ارتش اسطوره اي صهيونيست در برابر رزمنده گان حزب الله درهم شكست  صهيونيست ها علت شكست خود را ايدئولوژي حزب الله كه برپايه ولايت فقيه عاشورا وانتظار است اعلام كرده اند واينچنين اتاق هاي مكرو فريب صهيونيست بين الملل در صدد ايدئولوژي سازي بدلي وايجاد انحراف در درون مقاومت اسلامي برامده اند درابتدا انحراف از دشمن اصلي بعد از اشغال افغانستان سپس سوژه سازي هاي پيچيده مثل انفجار برج هاي دو قلو وحوادث 11 سپتامبر وانگاه اشغال عراق متوجه كردن دشمني ها به سمت تشيع وايران اسلامي وتشديد اختلاف وشكاف در حد جنگ سني وشيعي كه درنتيجه اسيب رساني به پل مقاومت در سوريه و جذب وسازماندهي وفرماندهي ومديريت داعش وتكفيريها در جهت مقابله با ارمان قدس وحفظ امنيت رژيم اشغال گر صهيونيستي  را در پي داشت امروز همپيماني  رسمي امريكايي صهيونيستي با رژيم هاي دست نشانده كشورهاي مرتجع منطقه با محوريت ال سعود ونيز مديريت ميداني داعشي ها براي شكل دهي جنگ هاي نيابتي براي همه اشكار شده است  ارمان فلسطين وقدس به طور كلي تعطيل شده است ودشمني ها با شيعه وايران اسلامي است جايگاه دوست ودشمن را عوض كرده است سال 2014 سال امنيت اسرائيل اعلام شده است رژيم صهيونيستي با ايجاددرگيرهاي مذهبي وتقويت وحمايت علني از داعشي ها كمربند امنيتي تكفيري براي خود ايجاد كرده است  امروز هرگونه تحليل اشتباه نسبت به نقش شيطان بزرگ به مثابه دشمن اصلي ورژيم دست نشانده صهيونيستي افتادن در چاله دشمن است همه فريادها بايد برعليه امريكا واسرائيل باشد شعار مرگ برامريكا مرگ بر اسرائيل بر پايه عقلانيت انقلابي است وهرگز هيجاني واحساسي نيست رژيم اشغالگرقدس نماد تروريست دولتي است وشيطان بزرگ امريكا در جنايت صهيونيست ها شريك است روند امور نشان مي دهدهمانگونه كه رهبر حكيم شجاع ومجاهد امام خامنه اي ارزيابي كرده اند (فلسطين قطعا ازاد مي شود وبه مردم بر خواهد گشت دولت فلسطين تشكيل خواهد شد در اين هيچ شبهه  اي نداشته باشيد اما بد نامي امريكا وبدنامي غرب برطرف نخواهد شد ) تسليح كرانه باختري همانند غزه به عنوان فرمان جهادي رهبري توسط نيروهاي مقاومت فوريت دارد به حمدالله نسل جديد مقاومت فلسطين شكل گرفته است وبه هيچ جرياني اجازه معامله بر سر ارمان فلسطين را نمي دهد طلوع صبح پيروزي وازادي قدس نزديك شده است منتظر انتفاضه جديد فلسطيني باشيد اسرائيل از مقاومت به ستوه امده است وبه دنبال طرح هاي فريب و استحاله مقاومت به منظور مشروعيت يابي ومشروعيت سازي وحفظ امنيت خود است متاسفانه برخي سياستكاران درون برخي گروه هاي مقاومت دچار فرسايش وضعف تحليل هستند وبه بهانه وعده پوچ اسرائيلي ها براي كمك به بازسازي غزه مي خواهند در مذاكرات توافق هاي سازش دراز مدت شركت كنند نفس مذاكره با رژيم صهيونيستي  سبب مشروعيت سازي واستحاله مقاومت مي شود ويك دام وفريب صهيونيستي است اسرائيلي ها طرح حفظ امنيت اسرائيل  در برابروعده  كمك به بازسازي غزه را مطرح كرده اند وبا واسطه مصر وقطر مذاكراتي را با برخي سران سياسي جريان سازش درون مقاومت شروع كرده اند البته با پول كشورهاي مرتجع منطقه و وعده كمك به بازسازي غزه مي خواهند مقاومت را خلع سلاح كنند  طرح ( الامن مقابل التنمية ) صهيونيست ها شوكولات زهر اگيني است كه براي نابودي نرم مقاومت پيشنهاد شده است  پذيرش اين طرح باعث پذيرش طرح اسلو وبه رسميت شناختن اسرائيل سرزمين هاي 48 و 68 است  نسل باصبر وبصيرت مقاومت نمي گذارد كه اين طرح صهيونيستي شكل بگيرد  جبهه مقاومت اسلا مي  واجب است با بصيرت وطراحي هوشمندانه ميدان نبرد را از عراق وسوريه ودرگيريهاي داخلي به درون سرزمين هاي اشغالي بكشانند وزمان وفرصت وامنيت را از اسرائيلي ها بگيرند فروپاشي رژيم صهيونيستي با توكل برخدا ومقاومت مستمر وطراحي استراتژيك هوشمندانه انتفاضه مردمي واتحاد وبيداري وبصيرت وصبر وتلاش واميد قطعا اتفاق مي افتد بانابودي رژيم صهيونيستي امنيت وصلح پايدار جهاني محقق خواهد شد انشاء الله

آیت الله کعبی در گفتگو با آسماری نیوز

آمریکایی ها دبه کرده اند / آمریکا ضعیف تر از آن است که بتواند ملت ایران را تهدید کند/ مذاکرات هسته ای آخر خط ملت ایران نیست

آیت الله کعبی گفت : افکار عمومی جهان امروز آمریکا و کشورهای مستکبر طرف مذاکره با ایران را مسئول شکست احتمالی مذاکرات می دانند.

آیت الله عباس کعبی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با خبرنگار آسماری نیوز پیرامون مذاکرات هسته ای اظهار داشت : در مسئله هسته ای ایران به دنبال یک توافق عادلانه و منصفانه بوده و خواسته ملت ایران بر پایه خطوط قرمز تعیین شده توسط مقام معظم رهبری است.

آیت الله کعبی در رابطه با خطوط قرمز تعیین شده افزود : خطوط قرمزی که رهبری تعیین کرده اند عبارتند از اعتراف طرف مذاکره کننده به حق غنی سازی و برخورداری ایران از فناوری صلح آمیز هسته ای ,رفع کامل تحریم ها همزمان با اعلام توافق و ممنوعیت بازدید از مراکز نظامی .

وی ادامه داد : آمریکا و 1+5 به دنبال راستی آزمایی و اطمینان از صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران است و ما هم در بحث کاهش تعداد سانتریفیوژها ,کاهش غلظت غنی سازی و راکتور آب سنگین اراک همراهی های خوبی انجام داده ایم تا توافق عادلانه و منصفانه انجام شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد :همه چیز برای این توافق فراهم بود تا اینکه متاسفانه همانگونه که پیش بینی می شد و رهبری بارها فرمودند که آمریکا قابل اعتماد نیست پس از تماس جان کری با اوباما,آمریکایی ها حتی توافقات انجام شده در لوزان را هم که پذیرفته بودند نقض کردند و در واقع دبه در آوردند و حسن نیت نشان ندادند.

آیت الله کعبی بیان کرد : در بحث تحریم ها قصد داشتند تحریم ها را به 2 بخش اعلامی و اجرایی تقسیم کنند, به این صورت که همزمان با اعلام توافق رفع تحریم ها هم اعلام شود اما اجرا را وارد یک پروسه طولانی مدت کنند.

وی تاکید کرد : افکار عمومی جهان امروز آمریکا و کشورهای مستکبر طرف مذاکره با ایران را مسئول شکست احتمالی مذاکرات می دانند و نظام ,رهبری و ملت ایران حجت را بر افکار عمومی جهان تمام کرده اند.

منتخب مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد : این جمله رهبری که فرمودند آمریکا قابل اعتماد نیست بیشتر از همیشه در این ایام خود را نشان داده است.

آیت الله کعبی تاکید کرد : مذاکرات هسته ای آخر خط ملت ایران نیست ,توافق بشود یا نشود ملت ایران با حمایت رهبری راه پیشرفت و شکوفایی اقتصادی را بر پایه توان داخلی و اقتصاد مقاومتی و مردمی طی خواهد کرد.

وی بیان کرد :آمریکایی ها یک ماراتن فرسایشی را با ملت ایران آغاز کرده اند اما ملتی که تجربه 8 سال دفاع مقدس را دارد و 36سال توسط آمریکایی ها محاصره شده است از این اربده کشی ها نمی ترسد و آمریکا ضعیف تر از آن است که بتواند ملت ایران را تهدید کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت : آمریکایی ها به این توافق هسته ای محتاج تر هستند و ایران تصمیم خود را گرفته است و اکنون این آمریکایی ها هستند که باید تصمیم نهایی خود را بگیرند.


مبانی تحول در ساختار نظام اسلامی از منظر پیامبر اکرم (ص)

آیت‌الله کعبی در این یادداشت به دنبال تبیین مبانی بنیادین تحول در ساختار نظام اسلامی است. وی معتقد است که برای تحول یا تولید در ساختار باید به بازخوانی اهداف، وظایف و مأموریت‌های نظام مقدس اسلامی بپردازیم تا بتوان ساختاری متناسب با اهداف و وظایف حکومت طراحی نمود.

متن پیش رو برداشتی از کتاب «نظام‌سازی انقلاب اسلامی از منظر حقوق عمومی» اثر آیت‌الله «عباس کعبی» و جمعی دیگر از اساتید است ؛ این کتاب حاصل دوره‌ای به همین نام است که در اردیبهشت ۱۳۹۲ در قم برگزار شده است.

نظام‌سازی انقلاب اسلامی از منظر حقوق عمومی-جلد-کعبی

یکی از پایه­‌های بنیادین تحول در ساختار نظام اسلامی، نگاه به اهداف، وظایف و مأموریت‌­های نظام اسلامی است. نقطۀ آغاز در تحول ساختاری، بازخوانی اهداف، وظایف و مأموریت­‌های نظام مقدس اسلامی است. این اهداف، وظایف و مأموریت­‌ها، اموری است که باید از کتاب و سنت استنباط شود. سپس، در تحول در ساختار یا تولید ساختار، باید در جست‌وجوی ساختاری باشیم که راه را برای تحقق اهداف، وظایف و مأموریت­‌ها هموار کند. این یک اصل پایه­‌ای و بنیادی است.

بر این پایه می­‌خواهیم بررسی کنیم که اهداف نظام اسلامی چیست و این اهداف را باید از کجا استنباط کنیم؟ مبانی کدام است؟ مأموریت­‌ها کدام است؟ اصل دوم و سوم قانون اساسی، به این اهداف، وظایف و مأموریت­‌ها اشاره‌­ای دارد. البته باید شرح مبسوط و مفصل آن را در مباحث دیگر پی­‌جویی کنیم. برای استنباط این مسئله از منابع روایی، به مطلبی که در فرمایشات رسول گرامی اسلامصلی الله علیه و آله خطاب به «معاذ بن جبل» وجود دارد اشاره می­‌کنیم.

هنگامی که معاذ بن جبل مأمور شد که در یمن حکومت تشکیل دهد، آن حضرت وصیتی فرمودند که این وصیت، به مثابۀ منشوری است که یک مدل از اهداف و وظایف حکومت را برای ما بیان می­‌کند و به نظر می‌­آید که این سخنان رسول گرامی اسلام، سخنان ماندگاری است که برای ساختارسازی و نظام‌­سازی می‌­توانیم از آن استفاده کنیم. ما باید ساختاری طراحی کنیم که این اهداف را محقق کند. خصوصاً با توجه به آخرین جملات فرمایشات‌شان که می­‌فرمایند:

«ای معاذ! اگر من احتمال می­‌دادم که همدیگر را باز ببینیم، این‌قدر طول نمی‌­دادم، اما تشخیصم این است که تا روز قیامت همدیگر را نخواهیم دید و چون چنین است، بهترین شما کسی است که با همان وضعیتی که در زمان ما بوده و عمل کرده است، همان‌­­گونه در روز قیامت ما را ملاقات کند (یعنی به این وصیت عمل کند)…»

بعد به عنوان حاکم، حضرت حداقل دوازده فراز بیان می­‌کنند:

  1. «یا معاذ! علِّمهم کتابَ الله» (کتاب خدا را به ایشان بیاموز): اولین وظیفۀ حکومت و نظام اسلامی، آموزش فراگیر کتاب وحی الهی و تلاش برای تحقق به‌کارگیری مفاهیم قرآن در زندگی است. ساختار حکومت باید به گونه‌­ای باشد که این آموزش­‌ها و تربیت­‌ها درون آن باشد.
  2. «و أحسن ادبهم علی الأخلاق الصالحه» (آنان را را به اخلاق نیکو پرورش ده): شکل­‌گیری جامعۀ اخلاقی، ادب و فضیلت و بالابردن سطح اخلاق جامعه نیز جزء وظایف حکومت است.
  3. «و أنزل الناس منازلَهم خیرَهم و شرَّهم» (خوب و بدشان را در مقام‌هاى خود بنشان): وظیفۀ سوم حکومت، ارزش­‌گذاری بین انسان‌­ها بر پایۀ جایگاه و موقعیت و شایستگی‌­هایشان است؛ یعنی هرکسی در جامعۀ اسلامی باید به گونه‌­ای باشد که بر اساس شایستگی­‌اش پیشرفت کند و بر اساس کم­‌کاری و کوتاهی­‌هایش تاوان پس بدهد.
  4. «و أنفذ فیهم أمر الله و و لا تحاش فی أمره و لا مالِه أحداً، فإنّها لیست بولایتک و لا مالک» (فرمان خدا را در میان آنان اجرا کن و در (اجراى) فرمان خدا و (دریافت) مال خدا از هیچ‌کس پروا مکن؛ زیرا تو را اختیارى نباشد و آن مال از آن تو نیست): وظیفۀ چهارم، اجرای قوانین و مقررات اسلامی است؛ ساختار باید به گونه‌­ای باشد که خروجی آن، حاکمیت قانون الهی باشد؛ یعنی از لحاظ ساختاری نتوانند خلاف مقررات الهی تصمیم بگیرند و اعمال قدرت و سوء استفاده از قدرت کنند.
  5. «و أدِّ إلیهم الأمانه فی کلِّ قلیلٍ و کثیرٍ» (امانت را در هر کم و زیادی برگردان): نه بیت‌المال پول تو است و نه پست و مقام جایگاه تو است؛ یعنی باید آن را تحویل دهی. آدم­ها می­آیند و می­روند. این، یک نگاه امانت‌مدارانه به قدرت است. ساختار باید به گونه­‌ای باشد که قدرت در آن امانت تلقی شود؛ هم کسب قدرت و هم جابه‌جایی قدرت باید بر پایۀ امانت باشد، نه استبداد.
  6. «و علیک بالرفق و العفو فی غیر ترک للحق یقول الجاهل قد ترکت من حق الله و اعتذر إلى أهل عملک من کل أمر خشیت أن یقع إلیک منه عیب حتى یعذروک» (و تو را واجب است که نرمش و گذشت کنى جز در مورد حق [که اگر گذشت کنى] نادان می گوید حقّ خدا را رها کردى. از کاری که بیم دارى عیبى به تو می‌رسد از کارگزاران خویش پوزش خواه تا تو را معذور دارند.) ساختار باید به گونه­‌ای باشد که رفق و مدارا و سطح رضایت‌مندی مردم را بالا ببرد؛ یعنی طوری باشد که مردم در آن احساس راحتی کنند، نه احساس نظم تحمیلی. مردم باید به سمت نظم مشتاقانه، نظم ارادت­مندانه و نظم داوطلبانه سوق داده شوند.
  7. «و أمت أمر الجاهلیه إلا ما سنه الإسلام» (کارهاى دوران جاهلى را، جز آن‌چه اسلام روا شمرده است، نابود ساز.): اماتۀ امر جاهلیت در همۀ شئون. زنگارهای نظام پوسیدۀ طاغوتی باید صد درصد گسسته شود. نباید درون نظام اسلامی هنوز زنجیره‌­های ساختار گذشته وجود داشته باشد. رسول‌اللهصلی الله علیه و آله سلم به معاذ بن جبل می‌­فرمایند که مبادا به مسائل جاهلیت برگردید. نظام نباید نظام التقاطی شود.
  8. «و أظهر أمر الإسلام کله صغیره و کبیره» (تمام دستورات اسلام را، خرد و کلان، آشکار ساز): اظهار، ابراز و احیای همۀ احکام اسلام در همۀ شئون. باید دین در همۀ شئون حاکمیت تجلی و ظهور و بروز داشته باشد و قانون و حاکمیت قانون، آن هم قانون اسلام، در همۀ ارکان و مؤلفه­‌های حکومت وجود داشته باشد.
  9. «و لیکن أکثر همک الصلاه فإنها رأس الإسلام بعد الإقرار بالدین» (و بیشتر همّت خود را بر نماز بگمار که پس از اعتراف به دین، اساس اسلام است): نماز چه جایگاهی در ساختار حکومت دارد؟ نماز جزء وظایف حکومت است: «الَّذینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاه»[۱] (حج/ ۴۱). بنابراین، نماز هم یک امر حکومتی است؛ نه به این معنا که صرفاً بخش­نامه­‌ای و قانونی باشد؛ بلکه حکومت باید به گونه‌­ای باشد که نماز را تبدیل به یک رویۀ عمومی کند که همۀ افراد، در سطوح مختلف نماز بخوانند و آن را پاس بدارند. این امر، شامل اهتمام به نمازهای جماعت، نمازهای جمعه و اهتمام به شأن مسجد و جایگاه مسجد خواهد بود.
  10. « و ذکر الناس بالله و الیوم الآخر» (و مردم را به خدا و روز قیامت یادآوری کن): یکی از راه­‌های اصلاح جامعه، که جزء وظایف اسلامی است، موعظه، ارشاد، آموزش، تبلیغ و سخن‌گفتن با مردم است که در نظام ما تحت عنوان «تبلیغات سیاسی» مطرح است. اما این نوع تبلیغات، تبلیغات اسلامی بر مبنای تقویت ایمان و آخرت‌­گرایی است که باید از طریق ساختار تبلیغِ روحانیت و جایگاه روحانیت در ساختار حکومت اسلامی، موعظه، ارشاد، منبر، تبلیغات، آموزش حکمت و معرفت و ارتقای سطح عقلانی جامعه در ارتباط با آخرت، نصب‌العین مردم قرار گیرد. این هم یک امر شخصی نیست و جزء وظایف حکومت است.
  11. «و اتبع الموعظه فإنه أقوى لهم على العمل بما یحب الله ثم بث فیهم المعلمین» (و پند و اندرز را دنبال کن که آنان را بر کردارى که خداوند دوست می‌دارد نیرو بخشد و سپس آموزگاران را در میان آنان پخش کن): ضروری است که به مقتضای موعظه عمل بشود و در این ساختار، باید معلمان را به امر آموزش اهتمام دهیم؛ به این صورت که هر کس که از حق هدایت برخوردار است باید دین را بشناسد و به آن عمل کند.
  12. «و اعبد الله الذی إلیه ترجع و لا تخف فی الله لومه لائم» (و خدایى را که بدو بازمی‌گردی بپرست و در راه خدا از سرزنش هیچ ملامت‌گرى باک مدار.): توجه به قاطعیت نشان‌دادن نسبت به اجرای دین و این‌که در اجرای دین تساهل صورت نگیرد.

ما از دل این منشور حکومتی، وظایف حکومت را در می­‌آوریم که متناسب با وظایف حکومت، باید طراحی ساختار کرد و باید همیشه از خودمان سؤال کنیم که چه نسبتی بین ساختار با وظایف، اهداف و مأموریت‌­ها است و جایگاه این اهداف و وظایف کجا است؟

**********

[۱] . همان کسانى که چون در زمین به آنان توانایى دهیم، نماز برپا مى‏دارند.

آیت الله کعبی در دیدار با رییس کل دادگستری و مسئولین دستگاه قضایی استان خوزستان:

هدف دستگاه قضایی تحقق عدالت و احقاق حق و فصل خصومت و تحقق امنیت بر پایه ایمان است


.


دکتر فرهاد افشار نیا رییس دادگستری  و مسئولین قضایی استان خوزستان، مهندس سید خلف موسوی  شهردار کلانشهر اهواز  و فرمانده و جمعی از پرسنل  نیروی انتظامی کلانشهر اهواز، دیشب با حضور در مرکز علمی فرهنگی امام حسین علیه السلام با آیت الله کعبی دیدار کردند.

ایشان  ضمن خوش آمدگویی 

به همه حضار، مسئولین دستگاه قضایی استان، به ویژه جناب آقای دکتر افشار نیا در شب قدر و شب شهادت امیرالمومنین علیه السلام   و تسلیت  شهادت مولی الوحدین علی بن ابی طالب علیه السلام فرمودند:

تناسب دارد شب قدر و مسأله قضا و تحقق عدالت. شب قدر است و شب شهادت أمیرالمومنین علیه السلام  است و شب عدالت

 و دستگاه قضایی ما با سیره علوی سنخیت دارد. چون هدف دستگاه قضایی تحقق عدالت و احقاق حق و فصل خصومت و تحقق امنیت بر پایه ایمان است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود:


اگر بخواهیم نگاهی به آداب قضاوت در اسلام داشته باشیم جزء آداب قضاوت این است که قاضی ابتدا به زندانیان رسیدگی کند و بعد از رسیدگی به امر زندانیان نسبت به شناخت افراد موثق و عادل کوشش کند و از برد اجتماعی و موقعیت افراد مورد اعتماد برای پیشگیری از وقوع جرم و تحقق عدالت و داوری می تواند استفاده کند.

 جزءآداب سوم قضا توجه به مسأله آموزش قضات و کارکنان و تلاش برای تحقق ملکه عدالت از راه کار فرهنگی گسترده است.

آیت الله کعبی گفت:

أمیرالمومنین علیه السلام به مالک اشتر نخعی سفارش می کند که بهترین اوقات خود را برای نیایش با خدا و راز و نیاز با پروردگار قرار بدهد. قضات ما باید بیشتر به تقویت معنویت توجه کنند و این امر می تواند ره توشه آنان برای تحقق عدالت باشد.

البته دستگاه قضایی ما بار سنگینی را به دوش می کشد و در روایت هست که اگر قاضی به قصد احقاق حق و تحقق عدالت کوشش کند، خداوند دو فرشته را موکل می کند که به قاضی در تحقق عدالت کمک کنند.


آیت الله کعبی گفت:

نظام قضاوت دو رکنی است یک رکنش حل اختلاف و اصلاح ذات البین است و رکن دومش حل خصومت است.

اگر ما به مسأله حل اختلاف و اصلاح ذات البین با اقتدار قضایی توجه ویژه ای داشته باشیم جلو اطاله دادرسی گرفته می شود.

أمیرالمومنین علیه السلام جزء سفارشهای آخرش در بستر شهادت فرمود که صلاح ذات البین أفضل من عامة الصلوة و الصیام 

اصلاح ذات البین و حل اختلاف از همه نماز و روزه بهتر است. 

تشکر می کنیم و باز هم خوش آمد عرض می کنیم و دعا می کنیم که خداوند در این ماه پر خیر و فضیلت به شما برای تحقق عدالت و احقاق حقوق مردم  و رسیدگی به مطلومان قدرت و قوت عنایت بفرماید.

 کونوا للمظلوم عونا و للظالم خصما.


آیت الله کعبی :

نظام اسلامی مانند مولا علي عليه السلام مقتدر و مظلوم است\ از خداوند تبارك وتعالی مسألت می نماييم که در اين شب قدر  به مذاكره كنندگان هسته ای توان و قدرت بيشتری برای ايستادگی در برابر زياده خواهی های مستكبران و استيفای حقوق هسته ای ملت عزیز ايران عنايت بفرمايد.

آیت الله کعبی امشب با حضور در جمع شب زنده داران مسجد أمیرالمومنین علیه السلام شهرک نفت اهواز سخنرانی کردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری فرمودند:

ما در لیلالی قدر و در چنین شبهایی با هزار اسم و هزار صفت بر پايه آيات الهی  قرآن کریم دعا می خوانیم و با پروردگار متعال راز و نیاز می کنیم «ولله الاسماء الحسنی فادعوه بها»

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود:   مكتب أمیرالمومنین علیه السلام  مكتب توحيد و بندگی و ارتباط با خدا و عدالت و نيايش و دعا است.

 دعای كميل و مناجات شعبانيه و همين ادعيه ای که از حضرت در میان ما است شاهد بر این حقایقند. موحدان حقيقي، أتباع أميرالمومنين عليه السلام هستند اما متاسفانه هنوز هم شيعيان هزينه پيروی از ولايت را به شكلی خونينی مي پردازند.

آیت الله کعبی گفت:

  فكر داعشی امروز ريشه در فكر پليد نهروانی دارد. نهروانی ها به اصطلاح زاهد بودند اما محتوا و گوهر دين را درك نكردند. توحيد نهروانی شرك است و زهد نهروانی دنيا طلبی است.

ایشان افزودند:

 ريشه تفكر نهروانی در انديشه سياه و پليد اموی نهفته است.

 نهروانی ها منافق نبودند بلکه آلت دست منافقين بودند. باید توجه داشت یکی از راههای مهم مبارزه با چنین تفکری روشنگری و بصيرت افزایی است.  أمیر المومنین علیه السلام آنها را به «معاشر أخفاء الهام» توصیف می کردند. یعنی؛ مردمان کم عقل . فلذا حضرت قبل از جنگ با خوارج، عبدالله  بن عباس را نزد آنها فرستاد و بسیاری از آنان را قبل از ستیز و جنگ از راه رفته برگرداند و سپس با آنان جنگید.

پس از ضربت هم امام در مورد آنها فرمود :« لا تقتلوا الخوارج من بعدي»

یعنی اینکه خوارج را پس از من نکشید. اين به اين معنا است كه مقابله با تفكر نهرواني راه حل  نظامي صرف نمی طلبد.

آیت الله کعبی در بخش دیگری از سخنان خود گفتند:

 حتی توحيد بدون ولايت شرك است. توحيد وهابی اين است كه خداوند تبديل به جسم شود و بيايد در آسمان دنيا  و نعلین طلا به پا کند و بر روی تخت بنشیند و با چشم سر دیده شود نعوذ بالله. در حالی كه توحيد ولايی در چنین شبی  اين است كه ملائكه و جبرئيل امين در چنین شبی بر ولی الله و خلیفة الله و بقیة الله فی الأرض نازل شوند . 

آیت الله کعبی افزود:  ارتباط با خدا بدون ارتباط با مولا شرك است روح توحيد ولايت است چون ولي خليفة الله است و مگر می شود بدون خليفة الله به خدا رسيد.

ایشان در ادامه به گناهانی که باعث قطع روزی و کمی نعمت می شود اشاره کردند و احادیثی در اینباره خواندند به موضوع تأثیر منفی گناه در زندگی پرداختند.

ایشان در بخش پایانی سخنان خود گفتند: نظام اسلامی امروز مثل مولا علی علیه السلام مقتدر و در عین حال مظلوم است.  از خداوند تبارك وتعالی مسالت مي نماييم که در اين شب قدر  به مذاكره كنندكان هسته ای توان و قدرت بيشتری برای ايستادگی در برابر زياده خواهي های مستكبران و استيفای حقوق هسته ای ملت ايران عنايت بفرمايد.