پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیة الله کعبی

الموقع الإعلامي لمکتب آیة الله الشیخ عباس الکعبي

پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیة الله کعبی

الموقع الإعلامي لمکتب آیة الله الشیخ عباس الکعبي

پایگاه اطلاع رسانی  دفتر آیة الله کعبی

آیة الله کعبی فقیه و حقوق دان برجسته کشور و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نماینده مردم شریف استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری است. این پایگاه به اصرار و درخواست دوستداران ایشان در اردیبهشت ماه 1394 تاسیس گردید. أغلب مطالب این پایگاه تولیدی هستند و به ندرت و در مورد مطالب خاص از اخبار دیگر خبرگزاری ها با توجه به اهمیت مطلب استفاده می گردد. این پایگاه توسط دفتر آیة الله شیخ عباس کعبی در اهواز اداره می گردد.
______________________________
کانال تلگرام: https://t.me/alkaebi
صفحه اینستگرام: akaabi_ir

بایگانی
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب

۲۰ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است




آیت الله کعبی صبح دیروز با حضور در مراسم تشییع علامه شیخ طعمه سعد در شهر امام دزفول  مسیر تشییع را در میان مردم ولایتمدار  پیاده طی کردند و در مراسم تدفین تا مزار شهید آباد حضور یافتند. علامه شیخ طعمه سعد از علما و خطبا و مولفان ارزنده خوزستان که کتاب ارزشمند زادالمعاد اثر ایشان است، چهارشنبه صبح در سن هشتاد و هفت سالگی دار فانی را وداع گفتند.
ایشان همچنین با حضور در نمازجمعه با شکوه دزفول سخنران بین الصلاتین بودند . آیت الله کعبی همچنین با برخی از علمای منطقه از جمله علامه شیخ ابراهیم خنیفری از علمای برجسته شوش و فرزندشان  دکتر حسین خنیفر استاد مدیریت دانشگاه تهران دیدار کردند.
آیت الله کعبی همچنین در 
اختتامیه ششمین جشنواره بین المللی شعر رضوی در آرامگاه دعبل خزاعی در شوش شرکت داشتند و 

سخنرانی کردند که مورد استقبال حضار قرار گرفت ایشان همچنین در آیین اهدای جوائز شرکت داشتند.


نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در آیین اختتامیه این جشنواره گفت: شاعران شرکت کننده از کشورهای مختلف استقبال خوبی از این جشنواره داشتند که این استقبال نسان از ترویج ادبیات دینی در کشورهای اسلامی است.

آیت الله عباس کعبی افزود: اشعار ارایه شده در جشنواره به لحاظ کیفی در سطح مطلوبی بودند. همچنین اشاره به موضوعات  جاری و جریان معاصر و شعر ولایی الهام بخش مقاومت اسلامی از ویژگی های این جشنواره بود.

آیت الله کعبی با اشاره به اینکه شعر ولایی در تحکیم باورها و ارزش های اسلامی و رشد تعالی اخلاقی جامعه تاثیر دارد گفت:  تحیکم اخوت و برادری، بیان روح ولایتمداری مردم شهید پرور استان خوزستان در عرصه بین اللملی در ادبیات بسیار تاثیر گذار است.

وی با بیان اینکه با الهام از جایگاه والای امام رضا(ع) شاعران ارزشی می توانند اشعاری خوبی در زمینه های مختلف بسرایند گفت: این اشعار باید در جهان اسلام و در عرصه بین المللی گسترش یافته و منتشر شوند.

به مناسبت روز جهانی مساجد





رهبری مسلمانان ومومنین درمسجد تنها با امام جماعت نیست بلکه در حقیقت امام جامعه اسلامی با مدیریت و نگاه جامع به مسجد و مدیریت فرهنگی امام جماعت و هئیت امنای مسجد و کانون های فرهنگی هنری در یک مسجد اداره می شود که باید با یک آهنگ واحد ومنسجم به سمت تحقق اهداف مسلمین حرکت کنند.





خبرگزاری شبستان:عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: جامعه باید با کارکردی مسجد محور تحولی بنیادین در زمینه آسیب زدایی جامعه و ارتقا سطح اخلاقی و دینی تلاش کند و بتواند فعالیتهای مهم و اساسی جامعه را با محوریت مسجد حرکت دهد.

 

 ايت الله  عباس کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، با اشاره به روز جهانی مساجد و اهمیت جایگاه فرهنگی تربیتی مسجد در جامعه گفت: مسجد از ارکان اصلی و راهکارهای تحقق دین  و حیات طیبه است که مسیر بندگی و ارتباط با خدا، دعا و نیایش  و اقامه شعایر اسلامی در آن صورت می گیرد.

 

 وی افزود: هدف پایه ای واصلی تاسیس مسجد ارتقا سطح ایمان، اخلاق، تقوا، تحکیم دین اسلام و احیای مسئولیت اجتماعی در راستای تحکیم تعاون و همکاری بوده است.

 

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: رهبری مسلمانان ومومنین درمسجد تنها با امام جماعت نیست بلکه در حقیقت امام جامعه اسلامی با مدیریت و نگاه جامع به مسجد و مدیریت فرهنگی امام جماعت و هئیت امنای مسجد و کانون های فرهنگی هنری در یک مسجد اداره می شود که باید با یک آهنگ واحد ومنسجم به سمت تحقق اهداف مسلمین حرکت کنند.

 ايت الله  کعبی تصریح کرد: این حرکت واحد و منسجم باید با اهدافی تعیین شده در بازه های زمانی کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت در راستای تحول بنیادین و تحکیم بنای ایمان و تقوا برنامه ریزی شود.

 

وی اظهار داشت: فعالیت در مسجد می تواند درحوزه های عبادت، احیای تفکراسلامی حفظ وتقویت دین درعرصه های فرهنگی اجتماعی، تقویت انسجام و وحدت دینی دستگیری از نیازمندان، تقویت بنیه دفاعی جامعه، اطلاع افزایی دینی و اخلاقی نقش سازنده و تاثیر گذاری درجامعه داشته باشد.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان ساخت: در جامعه امروز مساجد علی رغم فعالیتهایی که در آن صورت می گیرد هنوز با یک مسجد مطلوب در جامعه اسلامی فاصله دارد چرا که مسجد به عنوان یک نهاد تمدن ساز و جامعه سازباید از جایگاه خاص و ویژه ای برخوردار باشد.

ايت الله کعبی یادآور شد: جامعه باید در کنار خانواده، مدرسه ، بازار، نهادهای دولتی و اجتماعی با کارکردی مسجد محور تحولی بنیادین در زمینه آسیب زدایی جامعه و ارتقا سطح اخلاقی و دینی تلاش کند و بتواند فعالیتهای مهم و اساسی جامعه را در محوریت مسجد حرکت دهد.

 

وی ابراز داشت: اگر جامعه و نهادهای اجتماعی مسیر حرکت خود را حول محور مسجد قرار دهند قطعا در انجام برنامه های تعیین شده در راستای پیشبرد اهداف فرهنگی و تربیتی جامعه جوان امروز موفق خواهند شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: با توجه به این موارد کانون های فرهنگی وهنری به خوبی توانسته اند درراستای تبیین ارزشهای فرهنگی وتربیتی نسل جوان فعالیت داشته باشند که امید است بتوان در آینده از ظرفیتهای ارزشمند مساجد در تربیت نسل جوان جامعه امروز بهره مند شویم.


جمعی از جوانان و فعالان مساجد اهواز عصر دیروز در قم و در حوزه علمیه امام حسین علیه السلام با آیت الله کعبی دیدار کردند

آيت الله عباس کعبي عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم

آیت الله کعبی: 
آمریکا برای نفوذ در ایران فتنه سازی سیاسی را در دستور کار دارد/ دولتمردان در برابر نفوذ دشمن هوشیار باشندخبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این که دشمن در صدد اجرای اصلاحات آمریکایی در نظام جمهوری اسلامی است، هدف آمریکا از مذاکرات را استحاله انقلاب دانست و از دولتمردان خواست تا در برابر نفوذ دشمن هوشیار باشند.

آیت الله عباس کعبی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به سخنان مهم رهبر معظم انقلاب و هشدار ایشان نسبت به نفوذ آمریکایی ها در عرصه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در روز گذشته گفت: ماهیت رژیم آمریکا استکباری است، آمریکایی ها استیلای بر منطقه را در دستور کار دارند.


وی افزود: هدف آمریکایی ها از مذاکرات و حتی توافق استحاله انقلاب اسلامی و مهار جمهوری اسلامی ایران بوده، آمریکا درصدد است تا در درون انقلاب روحیه انحراف ایجاد کند؛ فتنه سازی در عرصه سیاسی یکی از راه های نفوذ آمریکا است.

 

دشمن در صدد اجرای اصلاحات آمریکایی است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم القای فرهنگ غربی در فرهنگ انقلاب را از راه های نفوذ آمریکا عنوان کرد و اظهار داشت: آمریکا با ایجاد جدایی در خانواده در عرصه اجتماعی و ترویج فرهنگ مصرف گرایی از طریق کالاها و محصولات وارداتی در عرصه اقتصادی درصدد نفوذ به جمهوری اسلامی ایران است.


استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: تضعیف روحیه خودباوری، خودکفایی و دین باوری و ارزش مداری ملت ایران یکی از نقشه های خطرناک آمریکا است، در عرصه مذاکرات و توافق دشمن در صدد است پروژه اصلاحات آمریکایی که در دوران اصلاحات شکست خورده بود را مجددا به جربان بیندازد، دشمن اکنون با بهانه مذاکره و توافق تلاش می کند که اصلاحات آمریکایی را اجرا کند.


آیت الله کعبی با بیان این که همه راه ها برای نفوذ آمریکا در انقلاب اسلامی ایران بسته است، ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب، ملت بزرگ ایران و سپاه اسلامی راه های نفوذ آمریکا را بسته اند، رهبر انقلاب و ملت دشمن را دقیقا می شناسند و زمینه های فریب از دشمنان را می دانند.

 

آمریکا برای تحقق آسیای غربی آمریکایی تلاش می کند 
وی عنوان کرد: ملت ایران و رهبری اجازه نمی دهند که در مسیر اجرای توافق مکر و حیله آمریکا راه به جایی ببرد، البته آمریکا به دنبال مهار انقلاب اسلامی در جهت تحقق آسیای غربی آمریکایی است؛ خوشبختانه آمریکا تا کنون به لطف خداوند متعال و مقامت ملت ایران و هدایت های رهبری در ایجاد چنین آسیایی شکست خورده است.


نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: گفتمان انقلاب اسلامی گفتمانی غالب در منطقه آسیای غربی به شمار می رود و رهبری نظام و ملت از مقاومت در منطقه حمایت می کنند، رهبر معظم انقلاب مجددا تأکید کردند که از محور مقاومت حمایت می شود.


وی با اشاره به برتری های مقاومت نسبت به استکبار اضافه کرد: مقاومت اسلامی آمریکا و استکبار جهانی را به ستوه کشانده و طرح های آمریکایی را با شکست مواجه کرده است، در مقابل راهبرد آمریکایی نفوذ، ایجاد روحیه ضعف، مصرف گرایی و روحیه خودباختگی راهبرد پایه ای انقلاب اسلامی ایستادگی و مقاومت است.

 

دولتمردان در برابر نفوذ دشمن هوشیار باشند
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این که با هدایت های رهبر معظم انقلاب و پشتیبانی مردم راه نفوذ آمریکا را بسته و آنان را با شکست مواجه می کند، گفت: دولتمردان در برابر نفوذ دشمن باید هوشیار بوده و دشمنی دشمنان را بشناسند.


وی افزود: دولت راه های نفوذ را باید ببندد و از موضع اقتدار در برابر زیاده خواهی های استکبار ایستادگی کند؛ تکیه بر اقتصاد مقاومتی، ترویج ارزش های اسلامی، پیروی از رهبر معظم انقلاب و خطوط ترسیم شده از سوی ایشان از مسائل مهمی است که دولت باید به آن توجه داشته باشد.


آیت الله کعبی همچنین در پایان تقویت بنیاد خانواده ها، تقویت روحیه خود باوری، خود کفایی و دین باوری در درون ملت ایران، کار و تلاش و تدبیر، تقویت روحیه مقاومت و ایستادگی ملت ایران و همراهی با ملت و رهبری را از دیگر وظایف دولت برشمرد



در پی نشر ترانه ای موسوم به عربکش که محتوایی نژادپرستانه و ضد دین دارد و ابراز ناراحتی شدید مردم ولایتمدار خوزستان و مراجعه مکرر به دفتر آیت الله کعبی ایشان ضمن دعوت به آرامش و حفظ انسجام در برابر اینگونه فتنه انگیزی ها بیانیه ای به این شرح صادر کردند.



به طور قطع ضد اسلام است و ضدانقلاب و ضد عرب است 


(بسم الله الرحمن الرحيم ان اكرمكم عند الله اتقيكم اهنگ  موسوم به (عرب كش )بر عليه اسلام وامت اسلامي توسط ملحدان نژاد پرست توليد شده است وبه طور قطع ضد اسلام است وضدانقلاب وضد عرب است وتحريك كننده وخشونت طلبانه وتروريستي است وماهيت مجرمانه وضد امنيتي  وقابل پي گرد شديد قضائي وقانوني است ادبيات اين اهنگ نشان از كينه عميق ضد اسلامي وضد عربي وضد انقلابي جريان طاغوتي خارج نشين امريكايي صهيونيستي است كه توسط انان  توليد شده است كه البته با جنگ رواني شبكه هاي ماهواره اي ال سعود جهت تحريك احساسات ضد اسلامي وضد ايراني وتحريك احساسات قومي  به كار گرفته شده است بنده  همه را به بصيرت وصبروخويشتن داري وبرادري و وحدت وهمدلي دعوت مي كنم  مردم شريف عرب  هرچه دارند از اسلام و پيامبر بزرگ اسلام حضرت محمد صلي الله عليه واله واهل بيت  عليهم السلام است وبه اسلام عزيز و ولايت اميرالمؤمنين  وايراني بودن خود افتخار مي كنند همچون احاد ملت بزرگ ايران اسلامي فدايي اسلام  وولايت هستند وبا بصيرت وبرادري وهوشمندي در مقابله با هرگونه فتنه  مي ايستند وبه اين ياوه گويي وهذيان گويي  وادبيات نژاد پرستانه وقعي نمي نهند درنظام جمهوري اسلامي دولت وملت با وحدت وهمدلي وهمزباني وبا هدايت هاي رهبر معظم انقلاب اسلامي مكر وفريب شيطاني دشمنان راخنثي ميكنند وراه تفرقه ونفوذ دشمن را با بصيرت سد خواهند كرد ولاحول ولا قوة الا بالله العلي العظيم  27/5/1394 الاقل - عباس كعبي نماينده مردم شريف خوزستان در مجلس خبرگان رهبري)

در پی در گذشت عالم ربانی و خطیب توانا علامه شیخ طعمه سعد آیت الله کعبی پیام تسلیتی به این شرح صادر کردند:


بسم الله الرحمن الرحيم  قال الله تعالي.يرفع الله الذين امنوا منكم والذين اوتوا العلم درجات  تلقينا ببالغ الحزن والأسي نبأ ارتحال العالم الجليل والاستاذ النبيل العلامة المجاهد حجة الاسلام والمسلمين المرحوم الحاج شيخ طعمة سعد تغمده الله برحمته الواسعة ان المرحوم العلامة شيخ طعمة سعد هو احد الشخصيات العلمائية البارزة  الموثرة  في محافظة خوزستان حيث  بذل حياته في سبيل الدفاع عن الاسلام ونشر معارف اهل البيت عليهم السلام و ساهم في انتصار الثورة الاسلامية وتصدي لمسؤليات جسام في بناء الجمهورية الاسلامية وسار علي نهج الامام الخميني قدس سره والامام الخامنه اي دام ظله بايمان واخلاص وجهاد وتضحية وفداء كما شارك في ساحات الجهاد مع اولاده المجاهدين وقدم اثنين منهم شهداء في سبيل الله تعالي عاش سعيدا ومات سعيدا وسيحشرسعيدا ان شاء الله  وبهذه المناسبة الاليمة اتقدم باحر التعازي الي ساحة ولي العصر عجل الله تعالي فرجه والقائد المعظم والمراجع الكرام والحوزات العلمية واهالي خوزستان  وعشائرنا الغياري واهالي دزفول والشوش وشوشتر وعشيرة بني سعد كافة  واسرة الفقيد واولاده الكرام واسال الله ان يلهمهم الصبر والسلوان وان  يسكنه فسيح جنانه مع محمد واله بمنه وكرمه الاقل- عباس الكعبي مندوب اهالي خوزستان في مجلس خبراء القيادة 28/5/1394




أصدر آیة الله الشیخ عباس الکعبي بیانا نعی فیه إرتحال العالم الرباني و الخطیب المجاهد العلامة الشیخ طعمة سعد


 بسم الله الرحمن الرحيم  قال الله تعالي : يرفع الله الذين امنوا منكم والذين اوتوا العلم درجات  مجادله ١١  عالم رباني مرحوم علامه حجت الاسلام والمسلمين حاج شيخ طعمه سعد به لقاء الله شتافت وبه دوفرزند شهيدش پيوست اين روحاني برجسته وانقلابي وارسته همواره درخط امام ورهبري تلاش خستگي ناپذيرداشت وبا ايمان واخلاص وصفا ومعرفت در راه اسلام ناب محمدي با مجاهدت؛ معارف اهل بيت عليهم السلام را به ويژه در ميان عشائر غيور عرب خوزستان از طريق منبر و خطابه وتاليف هاي ارزنده نشر مي داد ونيز در سنگر امامت موقت جمعه و جماعت ساليان متمادي بويژه در دوران دفاع مقدس مردم متدين دزفول از فيض وجودش بهره مي بردند مرحوم علامه حاج شيخ طعمه سعد در علم و عمل وزهد وعبادت وجهاد وتربيت واخلاق  اسوه وعبد صالح خدا بود بحمد الله ذريه صالح و فرزندان وخاندان شايسته وانقلابي ايشان نيز دركارنامه حسنات ماندگارش ثبت وذخيره اخرت است عاش سعيدا ومات سعيدا وسيحشر سعيدا ارتحال اين عالم فرزانه را به ساحت اقدس ولي عصر عجل الله تعالي فرجه ورهبري معظم ومراجع بزرگوار و حوزه هاي علميه و مردم ولايتمدار وشهيد پرور خوزستان بويژه مردم قهرمان دزفول وشوش وشوشتر وعشاير غيور و خاندان سعد وبستگان وارادتمندان ان مرحوم وخانواده مكرم ايشان تسليت عرض مي نمايم واز خداوند متعال مسألت مي نمايم كه به داغديده گان صبر واجر عنايت نمايد و ان مرحوم را با اولياي مقرب الهي محمد وال محمد محشور بگرداند بمنه وكرمه. الاقل - عباس كعبي نماينده مردم شريف خوزستان در مجلس خبرگان رهبري 28/5/1394


آیت الله کعبی با حضور در خانه حجة الاسلام والمسلمین شیخ عطیه عموری از ایشان عیادت کردند. شیخ عطیه عموری از خطبا و فضلا و شعرای خوزستانی در ماه مبارک رمضان در مسجد امام صادق کویت در اثر حمله تکفیری ها به شدت مجروح گشت.

در پی این حادثه آیت الله کعبی به همراه آیت الله تسخیری از طرف مقام معظم رهبری برای عرض تسلیت به ملت و دولت کویت و عیادت از مجروحان به آن کشور سفر کردند.

آیت الله کعبی دیروز و پس از بهبود حال حجة الاسلام عموری در اهواز نیز از ایشان عیادت کرد. حجة الاسلام عموری یک ماه در کما به سر برد و در یکی از بیمارستانهای کشور کویت بستری بود.


زار آیة الله الشیخ عباس الکعبي فضیلة الخطیب و الشاعر الفاضل حجة الاسلام و المسلمین شیخ عطیه العموري في بیته في الأهواز . سبق و عاده سماحة الشیخ في أحد مستشفیات الکویت حیث جرح و أغمی علیه اثر الانفجار الارهابی الذی وقع في مسجد الامام الصادق علیه السلام علی ید الارهابیین التکفیریین.



چشم انداز معنوی قرائت  قرآن


 


فلا تستضعفوا اهل القرآن حقوقهم 

جامعه قرآنی با این خصوصیات دارای حقوقی هستند که از جمله آنها تکریم و احترام و توجه به جامعه قرآنی است. 






آیت الله کعبی صبح دیروز  با حضور در منطقه ولایی اروند کنار و شهر آبادان در همایش  تجلیل از جهادگران و فعالان قرآنی آن منطقه شرکت کردند و با برخی از علماء منطقه دیدار کردند ایشان همچنین در مراسم تشییع بزرگ خاندان ثوامر در آبادان شرکت کردند 

متن سخنرانی ایشان  در همایش تجلیل از فعالان قرآنی به این شرح است:



قال تعالی في محکم کتابه و مبرم خطابه

«ﻭَ ﻟَﻘَﺪْ ﻳَﺴَّﺮْﻧَﺎ ﺍﻟْﻘُﺮْﺁﻥَ ﻟِﻠﺬِّﻛْﺮِ ﻓَﻬَﻞْ ﻣِﻦْ ﻣُﺪَّﻛِﺮٍ»

خداوند تبارک و تعالی را سپاس می گوییم که باری دیگر توفیق حاصل شد در شهر اروند حضور پیدا کنیم.

 اروند کنار شهر شهادت و ولایت و شهر سربلند دوران دفاع مقدس است.

اروند کنار شهری فرهنگی و شهر ادب و شعر و هنر و خطیب پرور و شهر ذکر اهل البیت و شهر مداحان و شاعران بزرگ با نواها و صداهای بسیار زیبا است آقای کریم منصوری مثلا اهل اروند کنار است و مثل او بسیار است و جمع حضور نوحوانان و جوانان نوید تحول فرهنگی خوب را هم می دهند.


بنده چند نکته کلی ابتدا بیان می کنم

خود واژه قرآن یعنی کتاب خواندنی و قرآن کریم بهترین کتاب خواندنی است که در واقع زندگی انسان را شکل و سامان می دهد جنس خواندن قرآن شکل الهی است و به کارهای ما جلوه الهی می دهد 

خواندن قرآن باعث می شود متن و روح و عمق زندگی جهت الهی پیدا کند اقرأ باسم ربک الذی خلق خلق الانسان من علق

خواندن قرآن مثل نمازهای پنج گانه واجب اخلاقی و تربیتی است نمی گوییم واجب فقهی است که اگر در شبانه روز کسی قرآن نخواند مرتکب گناه شده باشد مستحب ماکد است. خواندن قرآن کریم و بخشی از آن در نماز و در مورد حمد و سوره واجب است اما اگر کسی علاوه بر نماز در شبانه روز با قرآن انس نگیرد از لحاظ تربیتی و اخلاقی زیان کرده و به جایی نمی رسد.

 لذا خداوند تبارک و تعالی دستور می دهد در هر شرایطی در طول روز باید قرآن خواند و می فرماید «فاقرئوا ما تیسر منه»

این یعنی در هر شرایطی نباید تلاوت و قرائت قرآن را از دست بدهد در آیه شریفه فاقرئوا ما تیسر منه «ف» تفریع بر مشکلات زندگی است یعنی علی رغم همه مشکلات و در هر شرایطی نباید قرائت قرآن ترک شود.

 و از صیغه امر می فهمیم قرائت قرآن واجب است اما نمی گوییم از لحاظ فقهی بلکه از لحاظ اخلاقی وجوب دارد.

و لو در مورد پیامبر اکرم ترتیل نیز واجب است.

 بر شخص پیامبر ترتیل نیز واجب است «و رتل القرآن ترتیلا»


تفاوت قرائت و ترتیل در این است که در ترتیل آداب و تشریفات و شرایط ورود دارد اما قرائت اینگونه نیست و انسان در هر حالتی می تواند قرائت داشته باشد و این هیچ اشکالی ندارد که بهترین کتاب برای انس گرفتن در زندگی قرآن است.


منتهی قرائت قرآن کریم  نباید شتابان و عجله ای باشد 

و لا تعجل في القرآن

تند خوانی به عنوان یک فن توصیه شده ولی در مورد قرآن تند خوانی توصیه نمی شود.

قرآن کتابی است که به تفصیل همه نیازهای همه انسانها را در سطوح مختلف بیان کرده است چون کتاب فطرت است 

«فصلت آیاته» و به تفصیل هم بیان شده 

«تبیان لکل شیئ »

یا در آیه دیگر می فرماید:  «لتقرأه علی الناس علی مکث» 

یعنی شمرده شمرده باید خواند.

قرآن کریم کتاب تأمل و تدبر و تفکر است

بهترین راه زندگی را نشان می دهد «یهدی للتی هی اقوم» 

قرآن کریم کتاب امید و زندگی و کار و تلاش و کتاب هشدار نیز هست.


این مجموعه نکات کلی است که خواستم در ابتدا در اهمیت قرائت قرآن کریم بگویم.


اما شیوه قرائت 


یک: طبعا وضو گرفتن  است 

اما طهارت چند دسته است. یک طهارت اعتقادی است یعنی شخص باید موحد باشد دوم: طهارت اخلاقی یعنی آلوده به گناه نباشد و سوم طهارت فقهی که با وضو باشد در غیر لمس قرآن جزء آداب و در مورد لمس قرآن واجب فقهی می شود. 

چهارم استقبال قبله که باعث توجه دل می شود .


مطلب بعد حافظان قرآن از حفظ بخوانند یا از روی  مصحف ؟

طبعا برای تمرین حفظ، حفظ باید بخوانند اما برای خو گرفتن با قرآن کریم باید از مصحف نگاه کرد و نگاه به قرآن عبادت است 

بعضی از علما گفته اند تفاوت از روی مصحف خواندن یا از حفظ خواندن  مثل تفاوت بین نافله و فریصه است.

 

نکته بعد استعاذه به خدا از شیطا ن است .

استعاذه یعنی طلب پناه بردن به خدا از شر شیطان 

در زمان دفاع مقدس همزمان با حمله هوایی آژیر خطر پخش می شد و گفته می شد صدایی که می شنوید به معنای خطر است به پناه گاهها پناه ببرید

پناه به خدا از شر شیطان با لفظ نیست پناه بردن به خدا در عمل است و آن به این است که قبل از قرائت قرآن تصمیم بگیرم به گونه ای قرآن بخوانم که به پیامهای قرآن عمل کن

یم و الا استعاذه محقق نمی شود. 


و بعد از آن از آداب تلاوت قرآن کریم، تسمیه است. تسمیه این است که قبل از قرائت با بسم الله الرحمن الرحیم آغاز کنیم و به نام خدا حرکت کنیم و این مورد نیز مثل مورد قبل باید در عمل نمود داشته باشد.



یکی دیگر از آداب تلاوت قرآن کریم اشراف و احاطه بر آیات قرآن است


شخص قاری خوب است که بر کلید واژه های قرآن مسلط باشد  باید معنایش مشخص باشد مثلا بداند در قرآن کریم  ایمان زهد صبر شیطان رحمن الهام وحی  توحید انذار و امثال اینها را باید بداند و باید بر مفاهیم قرآن اشراف داشت و اگر نه بهره مندی از قرآن سخت خواهد شد.



نکته بعدی تزکیه نفس است

خصوصا کسانی که اهل قرآن می شوند و قراء قرآن باید نمونه باشند که این مقام بزرگ پیامبر است «یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم»

خود پیامبر تلاوت قرآن می کرد پس باید قاری نفس مزکی داشته باشد. فلذا اگر قاری اهل تزکیه باشد تلاوتش باعث تحقق جامعه پاک در سایه تلاوت قرآن می شود.


 اشراف به اوضاع و مقتضیات زمان هم مهم است چرا که حل مشکلات زمانه به وسیله قرآن است و ما اصطلاحی در علوم قرآنی داریم به نام اسباب  نزول. همه آیات مکی و مدنی علت داشته برای نزول. این  اسباب نزول تاریخ و زمانه خودمان را باید بشماسیم تا بتوانیم از قرآن به عنوان نمونه درمان استفاده کنیم اینکه ما قرآن بخوانیم اما از شرایط زمانه عقب باشیم نمی توانیم از قرآن برای زندگی پیام بگیریم.


لذا پیامبر می فرماید 

و اذا التبست علیکم الفتن کقطع اللیل المظلم فعلیکم بالقرآن 

 از قرآن برای عبور از فتنه پیام بگیرید عصر غیبت امام زمان  عصر کور فتنه های اعتقادی  اجتماعی سیاسی و فرهنگی اسن کسی که اشراف به اوضاع زمانه نداشته باشد ممکن است قرآن بخواند ولی بر خلاف مسیر قرآن حرکت کند مثل وضعیت داعش در زمان ما آشنایی با اوضاع زمانه یکی از شرایط قرائت است. 


دیگر مورد تعقل، حکمت و فرزانگی است. باید در قاری قرآن جوشش پیدا کند 


مخاطب قرآن اولی الالباب هستند.


 چون کتاب قرآن کتاب فرزانگی است و صاحبان خرد می توانند تذکر بگیرند 

و هرچقدر درجه علمی انسان بالاتر باشد می تواند بیشتر از قرآن استفاده کند لذا قراء ما از این لحاظ نیز سرآمد باشند.


قرآن همچنین کتاب ذکر است و انسان را در مورد مسائل خودش توجه می دهد.


کسانی که با این ویژگی ها قرائت قرآن کنند جزء شریفترین افراد جامعه می شوند و این چشم انداز معنوی قرائت و تلاوت قرآن است

 

فلا تستضعفوا اهل القرآن حقوقهم 

جامعه قرآنی با این خصوصیات دارای حقوقی هستند که از جمله آنها تکریم و احترام و توجه به جامعه قرآنی است. 

الحمدالله در جمهوری اسلامی رشد قرآنی جامعه ما بیشتر شده و گامهای مهمی برداشته شده و افق ایران آینده افق ایران خو گرفته با قرآن کریم است.



گزارش تصویری سفر

افتتح یوم أمس آیة الله الشیخ عباس الکعبي زینبیة في حی الدرویشیة في کوت عبدالله قرب الأهواز و التقی بمجموعة من السادات الکرام و کبار و شیوخ العشائر و المثقفین و خدام أهل البیت علیهم السلام في بیت حجة الاسلام و المسلمین الشیخ عبدالصاحب الکناني.
و کانت کلمة لسماحة الشیخ الکعبي قال من خلالها:


مجتمعنا مجتمع ولائي صادق

هناک فرق بین الصدق و الحقیقة 

الحق یعني الأمر الواقع 
و الصدق مطابقة هذا الأمر الواقع بالحقیقة، الحقایق و القیم 
نحن نعتقد الأئمة علیهم السلام قمة في الحق و الصدق 

هذا الولاء الذی یترجم بالأحاسیس الجیاشة من خلال الادب و الشعر دلیل علی عمق الواقع الشیعي في أعماق مجتمعنا الولائي

الأمة الإسلامیة تمر بمحن کبیرة و علی رأس هذه المهن ما تشاهده الأمة من تمزیق و حرب و إبادة و توحش بواسطة هذه الزمرة المحاربة لله و لرسوله و للأئمة الأطهار علیهم السلام و الباغیة الطاغیة التی تعتبر امتداد للفکر الخارجي 




التقی مساء یوم أمس آیة الله الشیخ عباس الکعبي بجمع من المومنین في الأهواز في حی علوی في مسجد صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و القی کلمة قال من خلالها:


کل الأنبیاء و الصالحین و الأخیار جائوا لبناء مجتمع صالح

 هذا المجتمع من غیر علم و ایمان یتحول  «و العیاذ بالله» الی مجتمع متوحش او متخلف.


 و الانسان الصالح النموذجي یملک ممیزات.


اولا ینبغي أن یکون مومنا بالله و الیوم الآخر 


ثانیا ینبغي أن یکون ملتزم بالحیاة و مسئول و هذا الإلتزام یتم عن طریق التوجه للباري تعالی و لابد أن یتحرک في حیاته طبق الصلاح و یراعي حقوق و کرامة و الناس و لایعتدي علی حقوق الآخرین المسلم من سلم الناس عن یده و لسانه 


ثالثا: الشعور بالمسئولیة تجاه الآخرین «و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر» مجتمعنا مجتمع متماسک و محب لله و للرسول العترة الطاهرة 

لکن نحتاج الی تعاون و تکاتف  «َﺗَﻌَﺎﻭَﻧُﻮﺍْ ﻋَﻠَﻰ ﺍﻟْﺒﺮِّ ﻭَﺍﻟﺘَّﻘْﻮَﻯ ﻭَﻻَ

ﺗَﻌَﺎﻭَﻧُﻮﺍْ ﻋَﻠَﻰ ﺍﻹِﺛْﻢِ ﻭَﺍﻟْﻌُﺪْﻭَﺍﻥِ »


لا یجوز أن یعمل الإنسان وفق العصبیة 

الموت لیس مصیبة بل الجهل مصیبة الإنسان

أی المصیبتین أعظم؟ الموت أم الجهل

 ویقول أمیر المومنین علیه السلام الجهل المصیبة العظمی

نحتاج نتعاون لرفع المعاناة و الجهل و لنبذ الطائفیة 

المجتمع الکریم هو المجتمع المتحد المتعاون 

 و نحتاج ثانیا الی تعقل و نحن بحاجة إلی سیادة العقل فی عصر یسمی عصر الحضارة و التقدم.