پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیة الله کعبی

الموقع الإعلامي لمکتب آیة الله الشیخ عباس الکعبي

پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیة الله کعبی

الموقع الإعلامي لمکتب آیة الله الشیخ عباس الکعبي

پایگاه اطلاع رسانی  دفتر آیة الله کعبی

آیة الله کعبی فقیه و حقوق دان برجسته کشور و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نماینده مردم شریف استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری است. این پایگاه به اصرار و درخواست دوستداران ایشان در اردیبهشت ماه 1394 تاسیس گردید. أغلب مطالب این پایگاه تولیدی هستند و به ندرت و در مورد مطالب خاص از اخبار دیگر خبرگزاری ها با توجه به اهمیت مطلب استفاده می گردد. این پایگاه توسط دفتر آیة الله شیخ عباس کعبی در اهواز اداره می گردد.
______________________________
کانال تلگرام: https://t.me/alkaebi
صفحه اینستگرام: akaabi_ir

بایگانی
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیة الله کعبی؛ عصر دیروز عضو مجلس خبرگان رهبری طی سفری به شهرستانهای ایذه و باغملک با مردم و مسئولین منطقه دیدار و گفت و گو کردند.

آیة الله کعبی طی مراسمی، با حضور امام جمعه محترم شهرستان باغملک، حجة الاسلام و المسلمین هاشمی نژاد، فرماندار محترم شهرستان،اعضای محترم شورای شهر، فرماندهان محترم سپاه و پایگاههای بسیج، روحانیت معزز و مردم ولایتمدار  شهرستان باغملک، مسجد ابا الفضل سلام الله علیه این شهرستان را افتتاح کردند. 

 آیة الله کعبی در سخنرانی افتتاح مسجد اباالفضل عناصر و کارکردهای یک مسجددر جامعه اسلامی را تبیین کردند. گزیده سخنرانی ایشان به این شرح است؛


در مسجد مشکلات جامعه باید حل شوند

مسجد عناصر و کارکردهایی دارند.

مبنای مسجد ساخت جامعه اسلامی است یعنی اگر جایی جامعه دینی شکل بگیرد بر پایه ایمان و عمل صالح، آنجا قطعا مسجد هم ساخته می شود.

 مسجد نشان وجود جامعه اسلامی است و مبنای ساخت مسجد وجود فرهنگ بالای مذهبی است از این بابت آیه شریفه می فرماید: «إنما یعمر مساجد الله من آمن بالله بالیوم الآخر»

یعنی اعمار و آبادانی مسجد بستگی دارد به ایمان و اعتقاد به خدا و ساخت جامعه اسلامی همانگونه که پیامبر اکرم محمد مصطفی بعد از دعوت مردم به اسلام و جامعه مدینه شکل گرفت مسجد ساخته شد 

قبل از آن مسجدی نبود. 

مسجد در مدینه بعد از هجرت ساخته شد پس اساسا وجود مسجد نشانه وجود جامعه مذهبی است.

و اگر نه اگر ساختمان باشد و نمازگزاری در آن نباشد آن محل مسجد نیست.

 لذا روز قیامت مساجدی که نمازگزار نداشته باشند شکایت می کنند نزد خدا که مردم فلان شهر نیامدند در خانه شما نماز بخوانند. 

پس این مبنای مسجد. 


اما کارکرد مسجد؛ فایده مسجد.

فرضا که جامعه مسلمان و مومن بر پایه ایمان، مسجد ساخت. این مسجد چه فایده ای دارد و چه دردی دوا می کند؟

بلاخره درمانگاه که در شهر تاسیس می کنند آدم مریض می شود می رود درمانگاه و نانوایی بغالی و... هرکدام فوائدی دارد. سوال این است که مسجد چه دردی دوا می کند؟

مسجد چند فایده دارد؛

 اولا و در رأس همه اینها توجه به خدا است.

مسجد باعث می شود که مردم به خدا توجه کنند. یعنی یاد خدا در دلهاشان زنده شودازجامعه ای که در سایه مسجد به یاد خدا باشد دروغ فریب دشمنی پلشتی گناه آلودگی و آسیبهای اجتماعی رخت بر می بندد 

در سایه مسجد، تقوا بر جامعه حاکم می شود.

وکار کرد اصلی مسجد توجه به خدا است علامه طباطبایی مفسر بزرگ قرآن، المیزان شاگردان دانشمندش حضرت آیة الله جوادی آیة الله مظاهری، آیة الله امینی حفظهم الله جمیعا برای بنده شخصا نقل کرده اند که در اواخر عمر شریفشان شاگردان علامه نزد علامه رفتند و نصیحت خواستند علامه نگاهی به آسمان انداختند و نگاهی به زمین. سر افکندند و سکوت حاکم شد بعد سر بلند کردند و فرمودند: « توجه! توجه! توجه!»

یعنی توجه کنید در این عالم حساب و کتابهایی هم هست. به خدا توجه کنید و خدا را در نظر بگیرید. خداوند می فرماید « اذکروني اذکرکم» 

به یاد من باشید تا من به یاد شما باشم. کارکرد مسجد یاد خدا است. انسان وقتی قدم در مسجد می گذارد و می گوید بسم الله و بالله و في سبیل الله این به یاد خدا بودن است.

فایده دوم مسجد پاکی و طهارت روح و بدن انسان و آزاد شدن انسان از پلیدی ها است.

ثالثا؛بنیانگذار جمهوری اسلامی، امام خمینی قدس سره الشریف، فرمودند که مسجد سنگر است سنگرها را نگه دارید . یعنی مسجد محل قیام برای خدا است.

در مسجد باید مشکلات جامعه حل شود  اوضاع جامعه بهتر شود در مسجد باید اهتمام شود به اوضاع عمومی جامعه و مسلمین. مسجد محل قیام برای خدا است. نفس در مسجد باید از بین برود. امام می فرمود اساس اصلاح جهان قیام برای خدا است و اساس مشکلات بشریت قیام برای نفس است. مسجد محل قیام برای خدا و  نفس است با محوریت بسیج همگانی.

کارکرد چهارم مسجد؛ دعا و نیایش و تلاوت قرآن است چون قرآن کلام خدا است بهترین جا برای تلاوت قرآن و ادعیه مسجد است اصلا کارکرد اصلی مسجد این است.

سوال این چهار فایده بنیادین مسجد چگونه تامین می شوند؟ عناصر و ساختار مسجد چیست؟ همانگونه که موسسه ها و ادارات تشکیلات دارند مسجد بدون تشکیلات، مسجد بدون روح فعال و متحرک است.

سوا تشکیلات مسجد چیست؟

محوریت اصلی تشکیلات مسجد، نماز جماعت وامام جماعت است. لذا اگر مسجد باشد اما بدون امام جماعت، هیچ کدام از کارکردهای مسجد به نحو احسن صورت نمی گیرد. 

خوب، امام جماعت و امام جمعه پشتیبان می خواهند. برادر! خواهر! اگر جامعه از امام جمعه و جماعت پشتیبانی نکنند مثل امام بدون مأموم می شود.

امام جمعه و امام جماعت امام شهر است. امام جماعت است. نه امام فقط نماز جماعت.

لذا این مورد نیاز به پشتیبانی دارد.

سازمانها هم باید از امام جماعت پشتیبانی کنند. چون امام جماعت به نام دین صحبت می کند و با مرذم مرتبط است.

بازاریان هم باید پشتیبانی کنند. در شهر مشکلاتی هست و محرومین و مستضعفینی هستند اگر دست امام جماعت بستهذباشد نمی تواند کاری کند و صندوقهای خیریه هم پا نمی گیرند. البته امام جماعتی که ثابت و حاضر باشد.

محور سوم پشتیبان امام جماعت غیر از سازمانها و بازار خانواده ها هستند.

بچه ها باید به عنوان امانت کنار امام جماعت باشد تا ساخته شوند خانپاده ها نیز باید همکاری کنند 

آموزش و پرورش هم باید همکاری کنند که امام جماعت بتواند با مدارس مرتبط با شهر و محله مرتبط شود و جذبشان کند 

لذا ارتباط بین مدرسه و مسجد باعث رونق مسجد می شود.

پس محور اصلی تشکیلات مسجد امام جماعت است.



  

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی