پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیة الله کعبی

الموقع الإعلامي لمکتب آیة الله الشیخ عباس الکعبي

پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیة الله کعبی

الموقع الإعلامي لمکتب آیة الله الشیخ عباس الکعبي

پایگاه اطلاع رسانی  دفتر آیة الله کعبی

آیة الله کعبی فقیه و حقوق دان برجسته کشور و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نماینده مردم شریف استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری است. این پایگاه به اصرار و درخواست دوستداران ایشان در اردیبهشت ماه 1394 تاسیس گردید. أغلب مطالب این پایگاه تولیدی هستند و به ندرت و در مورد مطالب خاص از اخبار دیگر خبرگزاری ها با توجه به اهمیت مطلب استفاده می گردد. این پایگاه توسط دفتر آیة الله شیخ عباس کعبی در اهواز اداره می گردد.
______________________________
کانال تلگرام: https://t.me/alkaebi
صفحه اینستگرام: akaabi_ir

بایگانی
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب

۷ مطلب در فروردين ۱۳۹۶ ثبت شده است



💠 أصدر آية الله الشيخ عباس الكعبي، مندوب أهالي خوزستان الشرفاء، بيانا بمناسبة  ارتحال السيد الوجيه، الحاج سيد نور المرحوم السيد طاهر آل مهدى( الهاشمى).

▪️ بسم الله الرحمن الرحیم 

إنا لله و إنا الیه راجعون. ننعي ببالغ الحزن والأسی رحیل سلالة الرسول و الآل، المرحوم السيد نور الهاشمي تغمده الله برحمته الواسعة. إن المرحوم. كان مؤمنا، صالحا، واعيا، حركيا، إجتماعيا، يتحسس آلام الناس و يسعى للخير و الإصلاح من دون كلل وملل. كما أنه بذل كافة امكانياته في سبيل خدمة الاسلام و مدرسة أهل البيت عليهم السلام و خدمة الناس و النظام الاسلامي.

 و بهذه المناسبة الأليمة اتقدم باحر التعازي إلى أهلنا و عشائرنا الغيارى، خاصة ذوي المرحوم و أولاده الكرام  و السادة آل مهدي بيت سيد نور و أهالي "الحميدية" و "الدهكدة" الشرفاء، سائلين المولي القدير أن يحشره مع اوليائه الطاهرين محمد و أهل بيته الأخيار المكرمين و أن يلهم أهله و ذريته و كافة المنتسبين، الصبر و السلوان. إنه سميع مجيب والبقاء لله وحده لا شريك له.

 بتاريخ ٢٠ رجب الأصب ١٤٣٨ الاقل_ عباس الكعبي

💠 آیت الله کعبی، نماینده مردم شریف استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، ارتحال سید وجیه، سید نور هاشمی را تسلیت گفت؛


▪️ بسم الله الرحمن الرحیم 

انا لله و انا الیه راجعون.

با غم و اندوه فراوان رحلت سلاله رسول صلی الله علیه و آله و سلم  و آل رسول علیهم السلام، مرحوم مغفور له سید نور هاشمی را تسلیت عرض می کنیم. ایشان شخصیتی، مومن و صالح و آگاه و فعال و اجتماعی بودند. درد مردم را حس می کردند و در جهت خیر و اصلاح بی هیچ خستگی و درماندگی گام می نهادند. این سید ارجمند، همه امکانات خود را در راه خدمت به اسلام و اهل بیت علیهم السلام و خدمت به مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی به کار گرفت.

به این مناسبت اندوهبار، به جامعه ولایتمدار، عشایر غیور، علی الخصوص خانواده و فرزندان و سادات آل مهدي بيت سيد نور گرامی و دوستان مرحوم و اهالی شریف "حمیدیه" و "دهکده" تسلیت عرض می کنم و از خداوند متعال خواستارم، ایشان را با اولیائش و اهل بیت علیهم السلام محشور فرماید و به بازماندگان و خانواده مکرم صبر جمیل و اجر جزیل عنایت فرماید. 

انه سمیع مجیب و البقاء لله وحده لاشریک له.

۲۸ فروردین ۱۳۹۶  الاقل_ عباس کعبی


 

بخشی از سخنرانی دیروز آیت الله کعبی در جمع نورانی معتکفین مسجد رضوان اهواز با موضوع دعاء.

آیت الله کعبی:

ما اگر به شکل اعتکاف بپردازیم‌ اما بعد از سه روز اگر دست خالی برگردیم این خسارت است. باید خلوت باطنی با خدا داشته باشیم و مشکلات را عرضه کنیم. به پروردگار ایشان حل می کند.

از این سه روز فرصت طلایی معنوی در این سنین جوانی برای #خودسازی و #عزم و #اراده جدی معنوی استفاده کنیم و یکی از صفات امیر المومنین علیه السلام این است که "کان دعاءا" یعني كثير الدعاء و کثیر الدعاء هم به این معنی نیست که ایشان می نشست و جلسه دعا برگزار می کرد. منظور داشتن حالت دعا و داشتن حالت طلب و خواستن از خدا است طلب الداني من العالي على سبيل الدنوا

 #دعاء یعنی در خواست واقعی از خدا و عرض حال به خدا طوأم به اعتراف به بندگی. #دعاء یعنی رسیدن به درجه فقر ذاتی دعاء یعنی اعتقاد به اینکه خداوند انجام می دهد و بالاترین قدرت و آگاهترین و شنونده ترین نسبت به اوضاع خودمان خدا است دعاء یعنی این.

نگوییم خدا که می داند چرا ما بخواهیم؟ بلکه خود خدا فرموده ادعوني أستجب لكم فإني قريب أجيب دعوة الداع إذا دعاني. خدا می فرماید از من بخواهید یعنی به زبان بیاورید و #با #من #حرف #بزنید و ما باید این آداب را بلد باشیم

یکی از مراتب مهم دعاء مناجات است #مناجات از #نجوا گرفته شده یعنی در گوشی صحبت کردن، معمولا کسی در گوشی صحبت می کند که دوستی #صمیمی است. مناجات یعنی طوام با #عشق و محبت و صمیمیت با خدا صحبت کردن. مناجات مرتبه کامل دعا است در مناجات امیر المومنین می گوییم مولای یا مولای انت المالک و انا المملوک و هل یرحم المملوک الا المالک و البته این پیش زمینه دارد؛ که اول باید اعتراف کنیم که ما مملوکیم و خدا مالک مطلق است و این مملوک مطلق می تواند با مالک مطلق ارتباط برقرار کند. یا ایها الذین آمنوا انتم الفقراء الی الله 

عرض اول ما این است که حالت دعا را به دست بیاوریم و لذت ببریم از صحبت کردن با خدای متعال. 

دوستان می فرمایند در مورد مسائل سیاسی هم صحبت کنیم. عرض می کنم؛ سیاست اگر آمیخته بشود با معنویت و سیاست اگر در مسیر نصرت اسلام و مسلمین باشد فکرش هم و غمش مذاکره و صحبت پیرامونش همه اش عبادت و تقوی  می شود خصوصا اگر باعث شود اوضاع مسلمین درست شود یکی از ویژگی های برجسته امیر المومنین علیه السلام که در اول زیارت امین الله می خوانیم این است که اشهد انک جاهدت في الله حق جهاده و عملت بکتابه و اتبعت سنن نبیه حتی دعاک الله الی جواره 

سیاست دینی تبلور جهاد در راه خدا است و نوعی حرکت جهادی است یعنی به کار بردن همه ظرفیت برای نصرت دین.




آیة الله الشيخ عباس الكعبي:

 توفیق کل إنسان فی حیاته، بقدر عطائه للآخرین، لا بقدر کسبه لنفسه

 وکل ما کان العطاء مما هو أشد حبا، مالا کان اووجاها او نفسا، کان انقي و اطهر و افضل للوصول الي القمم الشامخة و لاننسى أن الشهيد اعطى كله للانسانية فهو في عليائه مرتفعا حيا كريما فرحا مستبشرا متنعما عند الله.

 فلنهذب انفسنا بالعطاء لا بالاخذ، فلن تنالوا البر حتى تنفقوا مما تحبون  ولذلك اقترنت الصلاة بالزكاة فتدبر.


آیت الله کعبی:

توفیق هر انسانی در زندگیش، به اندازه بخشش به دیگران است نه به اندازه اندوختنش برای خود. و هر چقدر بخشش انسان از چیزهایی باشد که دوست می دارد، چه از نظر مالی چه از نظر موقعیت و حتی خودش را، این بخشش پاکتر، برتر و سریعتر او را به اهداف بلند مرتبه خواهد رساند.

فراموش نکنیم که شهید همه چیزش را در راه انسانیت بخشید. شهیدی که بلند مرتبه، زنده، کریم، خوشنود و مستبشر و متنعم نزد پروردگار خود شد. خودمان را به سوی بخشش به دیگران بکشانیم نه به سوی گرفتن از دیگران (لن تنالوا البر حتی تنفقوا مما تحبون.) و برای همین است که نماز با زکات قرین گشته است.


رئیس پژوهشگاه امام صادق علیه السلام به همراه جمعی از معاونان، اساتید و اعضای هیئت علمی این پژوهشکده، صبح دیروز با آیت الله شیخ عباس کعبی دیدار و گفت و گو کردند.
 پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(علیه السلام) از سال 1359 به همت شهید بزرگوار استاد آیت الله شیخ فضل الله محلاتی راه اندازی شد و هم اکنون با چهار پژوهشکده و یک اندیشکده مطالعات راهبردی وظیفه تامین نیازهای پژوهشی علوم اسلامی و انسانی نیروهای مسلح را برعهده دارد.

 حجت الاسلام و المسلمین تدین در ابتدای این دیدار با تبریک سال جدید و روزهای پیش رو، گفت: در حقیقت پژوهشگاه امام صادق، پایگاه عقیدتی سیاسی کل نیروهای مسلح است. پژوهشگاه امام صادق دارای وظائف و ماموریت و ظرفیت ها و کارکردهای متنوع و مهمی است. حجت الاسلام و المسلمین تدین در ادامه به شرح و توضیح مختصر ماموریت ها و وظائف این پژوهشگاه پرداختند.

آیت الله کعبی با تشکر از تشریف فرمایی جمع علمی و مدیریتی پژوهشگاه امام صادق به تشریح الزامات دولت اسلامی پرداختند. بخشی از سخنان آیت الله کعبی در این دیدار به این شرح است:

هنوز مأموریت زمین مانده انقلاب اسلامی، که فلسفه وجودی  انقلاب اسلامی است و آن، ساخت جامعه بر مدار ایمان و تقوی و تحقق جامعه پیشرفته اسلامی است زمین مانده است. برای تحقق این مأموریت نیاز هست به تلاشهای فکری در دو حوزه پژوهش های توسعه ای و بنیادین و کاربردی
متاسفانه علی رغم همه تلاشها این مأموریت همچنان زمین مانده است و از یک جایی که انتظار می رود نسبت به تحقق این ماموریت کارهای بزرگی شود پژوهشگاه امام صادق علیه السلام است.
ماموریت انقلاب اسلامی، به تعبیری تحقق تمدن نوین اسلامی است که این امر الزاماتی سخت افزاری و نرم افزاری دارد؛
یکی از الزامات نرم افزاری این امر، تحول در حوزه علوم انسانی است و این تحول صورت نگرفته است و دروس بنیادین، مثل فلسفه حقوق، سیاست، اقتصاد، جامعه شناسی، روانشناسی و مدیریت در بعضی جاها کارهایی شده اما کار بنیادین نشده که بتوانیم بسته ارائه بدهیم. بنا براین برای پیشبرد بهتر کارها بعضی از پژوهشهای فرعی انتظار می رود، یا معطل بماند و متوقف بشود یا اولویت بندی شود که چقدر در جهت تحول در علوم انسانی هست و چقدر نیست و این در یک بازده زمانی پنج ساله تعریف شود. البته واقعا کارهای پایه ای شده اما یک جایی این کارهای پایه ای باید تجمیع شود.
البته پژوهش تنها کافی نیست. پژوهشهای خوب باید راه پیدا کند به آموزش عالی. باید فکر کنیم چگونه بین پژوهشها و نهادهای دیگر ارتباط برقرار کنیم که این پژوهشها عینیت پیدا کند. 
در میدان رقابت، اساتیدی که درس می دهند پژوهشهایی را نشر می دهند در سازمانهایی مثل سازمان "سمت" و امثال اینها که در راستای تحول در حوزه علوم انسانی نیست.
الزام دوم حرکت به سمت تحقق دولت اسلامی است. هم در بعد ساختاری و هم در بعد اهداف، وظائف و سیاست ها و برنامه ها و اجرای منویات دولت اسلامی. 
تعجب و تعارف ندارد؛ چهار دهه از انقلاب گذشته و ما باید هنوز دعا کنیم "الهم إنا نرغب إلیک فی دولة كريمة" اين  دولت کریمه ای که در مقیاس جهانی ان شاء الله دولت صاحب امر و زمان است اما در مقیاس داخلی برای تمهید و آماده سازی برای آن دولت نیاز به دولتی پویا داریم.
ثقل برنامه ها و محور همه کارها باید به سمت تحقق دولت اسلامی باشد و الزامات تحقق دولت اسلامی هم قابل بحث است. بار اصلی دولت اسلامی بر عهده قوه مجریه است. درست است که پارلمان و مجلس مهم است و قوه قضائیه پیشانی عدالت کشور است، اما همه مقدرات عینی و عملی در دست قوه مجریه است و اگر خوب عمل نکند مجلس و قوه قضائیه هم دچار مشکل می شوند.
از لحاظ مبنایی تقریبا نزدیک به صد در صد لوایح دولت تصویب می شود یا اگر رد شود بعدا زمینه تصویب دارد. اما عکسش صادق نیست. همه طرح های مجلس حتی اگر تصویب نشود دولت اگر نخواهد، می تواند با لایحه ای تکمیلی یا با تصمیمی عمل نکند. بنا بر این، مجلس از نظر قانون گذاری نمی تواند، جهت اساسی بدهد. از لحاظ نظارت هم، نه از لحاظ نظارت محتوایی و پیشینی، می تواند تاثیر بگذارد و نه نظارت پسینی اینقدر تاثیر دارد. 
می دانیم نظارت مالی پیشینی نیست و بعدا اتفاق می افتد در حالی که در مدیریت، نظارت پسینی دردی دوا نمی کند. تحقیق و تفحص هم همینطور و نظارت های سیاسی فوقش منجر شود به استیضاح وزیری. قوه قضائیه هم نوع الزاماتش دیوان عدالت اداری است که ساز و کار پیچیده دارد. تا اتفاقاتی بیافتد و دولت باز هم سازوکار دارد.
 البته دست قوه قضائیه باز است اما رویه بعد از انقلاب این بوده که قوه قضائیه خود را درگیر با قوه مجریه نکند تا خللی ایجاد نشود در کارها و الا قوه قضائیه بر پایه پیشگیری از وقوع جرم می تواند تذکر و اخطار دهد نه اینکه تخلف بشود و بعدا فکر کنند چه کنند.
ساز و کار قوه مجریه خیلی گسترده و وسیع است و بار اصلی اداره نظام به دوش قوه مجریه است.
حالا بیاییم ببینیم در مورد قوه مجریه چه اتفاقی افتاده است. فراموش نکنیم بحثمان الزامات تحقق تمدن نوین اسلامی است. بحث دوم اسلامی کردن دولت یا دولت اسلامی و گفتیم دولت اسلامی یعنی قوه مجریه اسلامی.
خوب، چه اتفاقی افتاده است؟ شما سرگذشت دولتها را بعد از دفاع مقدس می دانید؛ دولت شکل گیری قانون اساسی، خوب این دولت استقرار نهادهای انقلاب بود. دولت زمان دفاع مقدس هم، دولت دفاع بود اما دولت بعد از دفاع مقدس، شد دولت توسعه غربی با مثلث اقتصادی مرحوم آقای نوبخش و آقای روغنی زنجانی بودجه و آقای عادلی. 
و خدا رحمت کند مرحوم آقای هاشمی را. به ایشان گفتند این دولت، سیاسی نیست. گفت این دولت، دولت کار است.
من به اندازه کافی سیاسیم و اعتماد کرد به این سه نفر، اینها هم برنامه توسعه بر مدار تعدیل اقتصادی را دادند و یک دولت "تکنوکرات" باید بگوییم. "فن سالار" شکل گرفت و همان برنامه تعدیل اقتصادی، رهبری تلاش کردند که آن برنامه تعدیل اقتصادی تعدیل شود و برمودند تعدیل اقتصادی نباید منجر شود به شکاف طبقاتی، در کنار تعدیل اقتصادی، عدالت اجتماعی هم مهم است. اما خوب تاثیرش را آن دولت گذاشت. برنامه های فرهنگی هم رها شد. بعضی از نهاد ها هم ادغام شد. بعد از برنامه تعدیل اقتصادی به سبک غربی، دولت بعدی که سر کار آمد شد، دولت توسعه سیاسی. به سبک باز توسعه سیاسی غربی و جامعه مدنی. این هم هشت سال. نسل عوض شد. بعدا که دولتی شکل گرفت به اسم دولت عدالت و دولت خدمتگذار خدماتی شد و کارهایی صورت گرفت اما باز هم انحراف از مسیر و اشتباهات بزرگی که شد دامن گیر آن دولت شد. در دولت اخیر هم تکرار همان دولت تکنوکرات بود. بنا بر این دولت اسلامی کار آمد، طی این سالها به آن معنایی که اهداف بزرگ انقلاب اسلامی تامین شود شکل نگرفت. یا اینکه کارهای مقطعی شد یا کارهای تقلیدی غربی که در جاهایی آسیب زد.
مشکل بعدی کادر و مدیر و نیرو است. در بخشهای مختلف
و اینکه ماموریت اصلی نظام اسلامی را بداند ما چنین مدیرانی زیاد. تربیت نکردیم.
اشکال سوم بر سر راه چنین دولت اسلامی، همین زیر ساختها مثل تحول در حوزه علوم انسانی و در بخشهای مختلف ما دچار مشکل هستیم.
ماموریت تحول و شکل گیری دولت اسلامی هم در سطح کلان نیاز هست به مدیریت انقلابی کار آمد، متعهد، متخصص، جهادی، که بتوانند میدان داری کنند و قوه مجریه اسلامی در همه وزارتخانه ها شکل بگیرد و این البته بستگی دارد به رأی و نظر مردم.
الزام سوم و مهم برای تحقق دولت اسلامی که چاره ای جز این نیست تحول و مدیریت تحول و تحول در مدیریت در حوزه های علمیه و در دانشگا هها و عینیت بخشیدن به وحدت بین حوزه و دانشگاه ها است.
تمدن اسلامی باید عقبه فکری داشته باشد و عقبه فکری تمدن اسلامی. حوزه های علمیه و دانشگا هها هستند.