پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیة الله کعبی

الموقع الإعلامي لمکتب آیة الله الشیخ عباس الکعبي

پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیة الله کعبی

الموقع الإعلامي لمکتب آیة الله الشیخ عباس الکعبي

پایگاه اطلاع رسانی  دفتر آیة الله کعبی

آیة الله کعبی فقیه و حقوق دان برجسته کشور و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نماینده مردم شریف استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری است. این پایگاه به اصرار و درخواست دوستداران ایشان در اردیبهشت ماه 1394 تاسیس گردید. أغلب مطالب این پایگاه تولیدی هستند و به ندرت و در مورد مطالب خاص از اخبار دیگر خبرگزاری ها با توجه به اهمیت مطلب استفاده می گردد. این پایگاه توسط دفتر آیة الله شیخ عباس کعبی در اهواز اداره می گردد.
______________________________
کانال تلگرام: https://t.me/alkaebi
صفحه اینستگرام: akaabi_ir

بایگانی
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب

۳ مطلب در دی ۱۳۹۵ ثبت شده است



آیت الله کعبی در گفت وگو با رسا:

تاریخ انقلاب با نام آ‌یت الله هاشمی گره خورده است

آیت الله کعبی نام آیت الله هاشمی را گره خورده با انقلاب اسلامی دانست و آن مرحوم را از استوانه های خیمه انقلاب اسلامی توصیف کرد.

آیت الله عباس کعبی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: در 19 دی که نقطه عطف قیام عاشورایی مردم قم و حوزه علمیه در پیروزی انقلاب اسلامی است و در شب ارتحال حضرت معصومه(س) نظام مقدس جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی با فاجعه غمبار ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام مواجه شد.


وی افزود: این ضایعه سنگین و غم بار را به حوزه های علمیه، مراجع معظم تقلید، رهبر معظم انقلاب و همه عاشقان انقلاب اسلامی و امام و رهبری تسلیت عرض می کنم، آیت الله هاشمی رفسنجانی از ستون خیمه های انقلاب اسلامی و از پیشتازان و پیشقراولان نهضت امام راحل از آغاز تا دوران شکل گیری به ویژه در دوران دفاع مقدس و بعد از آن بود.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که تاریخ انقلاب اسلامی با نام هاشمی رفسنجانی گره خورده است، اظهار داشت: تجلیل از آیت الله هاشمی رفسنجانی تجلیل از انقلاب اسلامی، امام و رهبری است، قطعا مراسم نکوداشت آیت الله هاشمی و مراسم تشییع جنازه ایشان به مثابه یک حادثه بزرگ تاریخی در دوران انقلاب اسلامی مانند تشییع بزرگان انقلاب اسلامی در ایران و در سطح جهان اسلام با شکوه فراوان برگزار خواهد شد.


وی ادامه داد: در مجموع باید گفت که 82 سال عمر آیت الله هاشمی رفسنجانی در جهاد، مبارزه، حفظ و تداوم انقلاب اسلامی سپری شد، ایشان بعد از عمری مجاهدت و تلاش در راه اسلام و انقلاب به امام راحل، شهدا و به آرزوی دیرین خود رسید.



آیت الله کعبی با بیان این که قطعا خدمات ماندگار آیت الله هاشمی رفسنجانی در عمر مبارزاتی ایشان به عنوان باقیات الصالحات خواهد بود، ابراز داشت: ما از خداوند متعال مسألت می کنیم که غفران و رحمت واسعه الهی شامل ایشان شده و با امام و شهدا و محمد و آل محمد محشور شود و به همه خانواده انقلاب اسلامی و یاران امام و رهبری و یاران ایشان و دلبستگان وابستگان انقلاب اسلامی در سراسر جهان و به خانواده ایشان صبر عنایت کند.


وی عنوان کرد: پاسداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی پاسداشت انقلاب اسلامی است، نسل اول انقلاب و مدیران ارشد انقلاب اسلامی و بزرگان تاریخ انقلاب اسلامی هستند و قطعا حوادثی که در دوران انقلاب اتفاق افتاده با زاویه دید و تحلیل و بررسی و موضع گیری آیت الله هاشمی رفسنجانی مورد ارزیابی نسل های آینده قرار خواهد گرفت.


نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان خاطرنشان کرد: این مصیبت بزرگ را به رهبر فرزانه انقلاب، مراجع و حوزه ها تسلیت می گوییم، آیت الله هاشمی فرزند حوزه و فرزند انقلاب اسلامی است


حقوق بین الملل معاصر غربی غیر دینی و قدرت محور است/قدرت نمی تواند سازنده حق باشد
حقوق بین الملل معاصر غربی غیر دینی و قدرت محور است/قدرت نمی تواند سازنده حق باشد


یک عضو مجلس خبرگان رهبری در همایش ملی جایگاه ادیان در نظام‌های حقوقی با بیان اینکه قدرت نمی تواند سازنده حق باشد در حالی که اکنون هژمونی قدرت حرف اول را در مسائل بین الملل و در استقرار نظامهای حقوقی می زند، گفت: حقوق بین الملل معاصر غربی، غیر دینی و قدرت محور است. 

حقوق بین الملل معاصر غربی غیر دینی و قدرت محور است/قدرت نمی تواند سازنده حق باشد
شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۳
به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله عباس کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری، امروز 23 آذرماه در همایش ملی جایگاه ادیان در نظام‌های حقوقی که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد به ارائه سخن پرداخت.

آیت الله کعبی گفت:  به جایگاه ادیان در نظامهای حقوقی دو نوع  نگاه می توان داشت: یک نگاه، نگاه منفعلانه و نگاه دیگر، نگاه فعال است. نگاه منفعلانه یعنی اینکه ما نظامهای حقوقی سکولار را به مثابه واقعیت تلقی کنیم و بعد بگوئیم شهروندان متدین در جای جای جهان به مثابه یک اقلیت از چه حقوقی برخوردارند.

وی افزود: آن موقع برنامه جهانی حقوق بشر، سازمان ملل، میثاقهای مدنی و فرهنگی و اجتماعی و مصوباتی که در این زمینه وجود دارند به عنوان مثال اعلامیه مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص تمام انواع و اشکال عدم تسامح یا تبعیض بر پایه دین (1981) یا نامه مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص پایان بخشی به همه اشکال تبعیض دینی ازجمله تبعیض بر پایه دین (1996) را بحث کنیم و بگوئیم اهانت به ادیان و مذاهب و ایجاد تنفر مذهبی برخلاف کنوانسیونهای بین المللی است.

وی با تأکید بر اینکه اینها نگاه های منفعلانه است، اظهار داشت: چون دین در متن نظام حقوقی سکولار نمی تواند سر بلند بکند و به اصطلاح خودش را بروز دهد. نگاه دوم، نگاه فعال است که دین که یک نظام حقوقی متکامل دارد اصولا چه نگاهی به جهان بشریت می اندازد و چگونه تعاملی را طراحی می کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه دین بر پایه فطرت و عقلانیت و حقیقت استوار است، بیان کرد: رسالت دین سعادت بشری و تحقق ولایت روحانیت و حق و عدل و محو کلیه اشکال تبعیض و ظلم و گمراهی و تاریکی در حیات بشری است. دین، برخوردار از یک نظام حقوقی جهانی هماهنگ و متوازن برای جهان متفاوت و پرتلاطم است که قادر است جواب تمام مسائل بشریت را به سادگی و روشنی ارائه دهد و مشکلات انسانها را حل کند. اما در مقابل با پدیده ای بنام قدرت روبرو هستیم. نقش قدرت در فلسفه حقوق در تمام نظامهای حقوقی برجسته است و یک نظامی را بنام نظام سلطه شکل داده که در مقابل دین است.

این محقق و نویسنده کشورمان تصریح کرد: با این وصف نظام سلطه بر پایه منطق قدرت و زورمداری و روابط گوناگون جوامع انسانی خرد و کلان و در عرصه روابط ملتها و دولتها و جهان متکثر و محیط بین الملل خود را تحمیل کرده است یعنی با این واقعیت روبرو هستیم.

وی افزود: قدرت وجود دارد و خودش را هم تحمیل می کند و حقوق خودساخته ای را برای خود به رسمیت شناخته و به وجود آورده است که نظام ظالمانه نتیجه آن است و فریاد مظلومان حق طلب و عدالت خواه در مقابل سلطه گران جهان نه تنها دیده نمی شود بلکه با ابزار حقوق بین الملل و قطعنامه های شورای امنیت سرکوب می شود و در جهان معاصر میدان تأثیرگذاری فعال برای ترسیم نقشه روابط بین الملل و همچنین سهم کشورها و فرهنگها و ادیان و ملل به میزان قدرت آنان بستگی دارد نه حقانیت یا مشروعیت و نه مصالح عموم بشریت و نه تحقق عدالت و صلح. همین امر باعث شده قواعد حقوق بین الملل معاصر کارآمدی خود را در حل مسائل انسان معاصر و تحقق صلح و امنیت و توسعه اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی از دست بدهد.

کعبی با تأکید بر اینکه قدرت نمی تواند سازنده حق باشد در حالی که اکنون هژمونی قدرت حرف اول را در مسائل بین المللی و در استقرار نظامهای حقوقی می زند، بیان کرد: اصولا قدرت نمی تواند سازنده حق و حقوق باشد. بلکه این حق و حقوق است که مسیر قدرت را باید ترسیم و آنرا محدود و کنترل کند. این اتفاقی است که هیچ گاه نمی افتد یعنی چرخه ثروت و تکنیک و فن و قدرت سهم فرهنگها و ملتها و ادیان را در حقوق مشخص می کند و هیچ گاه این چرخه بر علیه ثروت و تکنیک و قدرت به کار برده نمی شود.

آیت الله کعبی با بیان اینکه حقوق بین الملل معاصر غربی، غیر دینی و قدرت محور شکل گرفته است، اذعان کرد: امروز سازمان ملل، سازمان نظام سلطه با ابزار حقوق بین الملل بر علیه ملتهای مستقل و آزادی خواه و عدالت گرا و حق طلب است.  نظامهای سکولار نمی توانند هیچ کدام از مشکلات بشر را حل کنند. در جهان معاصر میدان تأثیرگذاری فعال در ترسیم روابط بین‌المللی و سهم کشورها و فرهنگ به میزان قدرت آنان بستگی دارد و به حقانیت و مشروعیت آن‌ها ربطی ندارد. دین بدون پشتوانه قدرت نمی‌تواند به اهداف خود برسد. به همین دلیل پیدایش دولت باید منشأ دینی داشته باشد.

آیت الله کعبی با بیان اینکه قدرت دینی بر پایه توحید شکل می‌گیرد و تنوع و تکثر و وجود نظام حقوقی را بر پایه یک واقعیت به رسمیت می‌شناسد، اظهار داشت: در واقع روابط بین‌المللی که بر اساس عدل و احسان و تعادل با غیرمسلمانان و نیز برادری و همبستگی با مسلمانان برقرار شده است، تلاش می‌کند جهانی عاری از فساد را برای بشریت به ارمغان آورد تا کشورها بر اساس التزام به عدل از حقوق یکسانی برخوردار باشند.

وی افزود: جهاد، ضمانت حقوق بین‌الملل واقعی است و حقوق بین‌الملل بر پایه وظایف و پایبندی به عهد و میثاق و گفتگوی برابر شکل گرفته است. بنابراین باید این حقوق بسترسازی برای حاکمیت الهی، تحکیم پایه اخلاق و استحکام بنیاد خانواده باشد. اگر جهاد و اقتدار بر پایه حق شکل نگیرد، ذلت و فقر و تنگدستی به وجود می‌آید. بنابراین جهاد ابزاری برای تحقق حقوق بشر است. در واقع دین متعالی دارای نظام حقوقی متعالی است و در ادیان الهی هم وجود دارد و خاستگاه و پیدایش دولت در حیات اجتماعی انسان‌ دینی بوده است.

وی با تأکید بر اینکه درگیری و چالش برای استقرار نظام حقوقی دینی در گستره جهانی یک امر طبیعی است و دشمنان دین ممکن نیست بتوانند این را تحمل کنند، گفت: شاید مخالفت برای مسأله هسته ای جمهوری اسلامی، قدرت منطقه ای شدن جمهوری اسلامی و گستره بین المللی نظام حقوقی اسلامی باشد و نه صرف ایران هسته ای. بلکه هویت اسلامی بر پایه نظام حقوقی بنیادی ترین مسأله است که این مسأله را بر نمی تابند. بعد از معاهده ژنو، اینها باز عهدشکنی کردند و مسائل غیرهسته ای را به هسته ای ربط می دهند. اینها نشان دهنده این است که اینها به دنبال استحاله انقلاب و هویت اسلامی هستند.

وی در پایان سخنانش تصریح کرد: امروز دین جای خود را در صحنه روابط بین الملل باز کرده است و آلترناتیوسازی برای نظام متعالی دینی بنام طالبان و امثال طالبان هم شکست خورده و چالش بزرگ نظامهای سکولار به جایی رسیده که در کشوری مثل سوریه به جای اینکه با تروریسم مبارزه کنند تروریستها را مسلح می کنند و تلاش می کنند اینها را به نام دین و جنگ دین بر علیه نظام های دینی معرفی کنند، در حالی که امروز نظام حقوقی دینی بر پایه عقلانیت و معنویت و عدالت و رحمت و محبت مبشر صلح و امنیت بر پایه عدالت است و این از جمهوری اسلامی شروع شده و جهانی خواهد شد.


آیة الله كعبی در دیدار برخی از مومنین،در منزل خود در شهر مقدس قم گفت:

اصلاح روابط با خدا زیر ساخت روابط اجتماعی سالم است. با مدیریت باطن، ارتباط با خدا درست می شود و با بالا بردن ضریب اخلاص و رابطه با خدا، روابط با مردم هم درست می شود. 

این استاد برجسته حوزه و دانشگاه افزود:

ما روحانیت باید خیلی مراقبت کنیم از خودمان.

 لغزش، انعکاس پیدا می کند در روابط اجتماعی و سیاسی.

کسی که باطن داشته باشد تو دل برو می شود.