نوشتاری کوتاه از آیت الله کعبی در مورد ضرورت دعا در شرایط کنونی
خداوند نزدیگ است و دعای بندگانش را اجابت می کند
بسم الله الرحمن الرحیم
قال تعالی: و َقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ (غافر/۶۰)
و قال تعالی: قُلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ ۖ فَقَدْ كَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ يَكُونُ لِزَامًا (فرقان/77)
و قال تعالی : وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ ۖ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ (بقره/186)
و قال تعالى: وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرينَ * الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ * أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ (بقره/ 155-157)
بر اساس آیات فوق الذکر، دعا به معنای درخواست بنده ی فقیر از خدای بی نیاز قادر متعال، دستوری الهی است وکسانی که خواسته هایشان را از پروردگار درخواست نمی کنند، مستکبر و مستحق عقوبت الهی دانسته شده و خداوند اعتناء و توجهي به بندگان خود بدون درخواست و دعا نمی کند..ـ خداوند می فرماید بگو: پروردگار من براى شما ارجى قائل نیست اگر دعاى شما نباشد; شما (آیات خدا را) تکذیب کردید، و (این عمل) دامان شما را خواهد گرفت و از شما جدا نخواهد شد !
خداوند نزدیک است و دعاهای بندگانش را اجابت می کند؛ پس به سوی دعا بویژه هنگام بلیات روی بیاوریم. خداوند تبارک و تعالی بلاهای عمومی را برپایه سنت و قانون و حکمت الهی نازل می کند. بلاهایی که باعث نقص، ترس، تعطیلی و رکود کسب وکار، کمبود و تلفات مالی و جانی می شود؛ همچون بلای جهانی ویروس کرونا؛ که مصداق این بلای عمومی است.
امروزه در سطح جهان، علیرغم تدابیر شدید و اعمال پروتوکل ها و دستورالعمل های بهداشتی لازم، از سوی دولت ها، ملت ها و قدرت های مدعی، در مبارزه و غلبه بر ویروس کرونا اظهار عجز و ناتوانی شده است.
در چنین شرایطی، تلاش برای رسیدن به راه حل برای درمان کرونا و غلبه بر سختی ها، صبر توحیدی می طلبد که مطمئنا کارساز است. یعنی توجه به خداوند قادر متعال و توحید، معاد و یقین و تسلیم ورضای به امر خداوند متعال.
علاوه بر صبر توحیدی، دعاکردن و تضرع و روی آوردن به درگاه خداوند قادر متعال با عجز و ناله و استغفار و انابه ضرورت دارد. در هنگام بلاء عمومى، تضرع و ناله به درگاه احدیت و درخواست کمک و نصرت الهی در مبارزه با کرونا، نشانه توحید خداوند و بندگی و فقر انسان است و ضرورت اعتقادی و اخلاقی دارد؛ نه صرفا یک امر پسندیده و مستحب شرعی و فقهی.
در بعضی بلاها، نماز آیات واجب شده است؛ اما در بلاهای سخت نظیر انتشار ویروس کرونا ـ که نماز آیات واجب نشده ـ علاوه بر انجام واجبات شرعی، برای حفظ نفس و جلوگیری از ضرر و زیان مانند رعایت دستورالعمل های بهداشتی نظیر در خانه ماندن، تماس برقرار نکردن برای قطع زنجیره کرونا و نظایر آن و یا وجوب مراجعه به پزشک برای درمان، دعاء و تضرع با استغفار و توبه و توسل و قرائت زیارت عاشورا و توجه دلها به حضرت بقیة الله الاعظم عجل الله تعالى فرجه، رهگشاست و گرفتاری های سخت را برطرف می کند و امداد الهی، راه را برای شکست کرونا هموار می کند.
در بلایای عمومی و گرفتاری های سخت اجتماعی، دعا و تضرع دسته جمعي در روايات توصيه شده است و به طور قطع خیلی موثر است. خداوند با زبان توبیخ شدید، تضرع را هنگام بلا لازم وتضرع نکردن را نتیجه قساوت قلب می داند؛ آنجا که می فرماید: فَلَوْلَا إِذْ جَاءَهُم بَأْسُنَا تَضَرَّعُوا وَلَٰكِن قَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ (انعام/۴۳)
*همچنین امیرالمؤمنين عليه السلام در نهج البلاغه می فرماید:*
( ولو أنّ الناس حين تنزل بهم النقم و تزول عنهم النِعَم، فزعوا إلى ربّهم بصدق من نيّاتهم و وله من قلوبهم، لردَّ عليهم كلّ شارد، وأصلح لهم كلّ فاسد ؛ مردم چنانچه در گرفتاریها و سلب نعمتها بشتابند به سوی خدا با نیتهای خالصانه و پاک و اشتیاق فراوان و دلدادگی و حیرت و حالت به بن بست رسیدن؛ در این صورت؛ خداوند متعال همه گرفتاریها و مشکلات و نواقص را برطرف و خواسته هایشان را اجابت خواهد کرد) (نهج البلاغه/ خطبه ۱۷۸؛ بخش دوم).
*حضرت امام سجاد علیه السلام نیز می فرماید:*
( الدعاء يرد البلاء النازل و ما لم ينزل ؛ دعا گرفتاری ایجاد شده ونشده را برطرف می کند.(اصول الكافي، باب ان الدعاء يرد البلاء النازل).
به نظر می آید در بلاء عام، اصل در تضرع، دسته جمعی بودن است و چون در بیماری واگیر کرونا، تجمع مضر است می توان در خانه ها، همزمان در یک وقت مشخص و یا به طور پیوسته به مدت یک هفته که از طرف مراجع و بزرگان دین اعلام می شود، به درگاه خداوند با استغفار و توبه، به ناله و تضرع ودعا بپردازیم؛ خصوصا در ماه شعبان که ماه انقطاع الی الله عارفان الهی و ماه استغفار و مناجات شعبانیه که در نیمه شعبان ولادت منجی عالم بشریت عجل الله تعالی فرجه الشریف است.
و چه بهتر تقاضای امداد و نصرت الهی همراه توجه دلها به حضرت صاحب الامر والزمان عجل الله تعالی فرجه باشد و توام با توسل به حضرتش؛ همانند دعای معروف *(الهی عظم البلاء و برح الخفاء)* و نيز *(يامن اذا تضايقت الامور فتح لها بابا لم تذهب اليه الاوهام فصل على محمد و ال محمد و افتح لاموري المتضايقه بابا لم يذهب اليه وهم برحمتك يا ارحم الراحمين)*
در اینجا بار دیگر به سهم خود از رهبر معظم انقلاب، دولت، ملت، مجاهدتها و فداکاریهای مدافعان سلامت؛ به ویژه مدیران،کارکنان، پزشکان، پرستاران وکلیه کادر پزشکی، هلال احمر، طلاب و روحانیت، دانشجویان،گروه های جهادی سپاه و بسیج و نیروهای مسلح، رسانه ها و عموم کسانی که با خطر کردن، در بسیج ملی امر سلامت مشارکت صادقانه داشته اند، تقدیر و تشکر می کنم.
امید می رود با اظهار عجز و فقر الی الله در رفع و دفع بلاء و توجه دلها به حضرت حجت بن الحسن المهدی ارواحنا لتراب مقدمه الفداء، مطلوب و موثر باشد و تلاش جامعه سلامت و پزشکان و دولت ها و ملت ها برای رفع و دفع این ویروس منحوس به نتیجه برسد و کرونا را با امداد الهی و جلب توجهات حضرت ولی عصر عجل الله فرجه الشریف شکست دهیم.
*از آنجا که بلاء کرونا جهانی است بهتر است تضرع هم جهانی شود و حتی ابتکار هفته جهانی دعا و طلب امداد و نصرت الهی و توجه دلها به امام زمان عجل الله فرجه هم می تواند مورد توجه همگانی قرار گیرد و به خواسته و مطالبه عمومی جهانی بدل گردد.*
صدا و سیما و سایر رسانه ها می توانند در این زمینه برنامه ریزی ویژه ای نماید.
مجددا تاکید می شود که نباید در کنار رعایت توصیه های بهداشتی و دستور العمل های ستاد ملی مبارزه با کرونا از تاثیر شگرف تضرع و انابه و ناله به درگاه پرودگار رحیم و ودود و جلب توجهات خاصه حضرت ولی عصر عجل الله فرجه و آثار معنوی اجتماعی فراوان آن در ماه شعبان المعظم غافل شویم.
*و الله المستعان و علیه التکلان فی دفع و رفع هذا البلاء بحق محمد واله الطاهرین*
*دعاگو و ملتمس دعاء ـ عباس کعبی*
۷/ فروردین/ ۱۳۹۹؛ اول شعبان المعظم ۱۴۴۱ه ق
- ۹۹/۰۱/۰۷