پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیة الله کعبی

الموقع الإعلامي لمکتب آیة الله الشیخ عباس الکعبي

پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیة الله کعبی

الموقع الإعلامي لمکتب آیة الله الشیخ عباس الکعبي

پایگاه اطلاع رسانی  دفتر آیة الله کعبی

آیة الله کعبی فقیه و حقوق دان برجسته کشور و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نماینده مردم شریف استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری است. این پایگاه به اصرار و درخواست دوستداران ایشان در اردیبهشت ماه 1394 تاسیس گردید. أغلب مطالب این پایگاه تولیدی هستند و به ندرت و در مورد مطالب خاص از اخبار دیگر خبرگزاری ها با توجه به اهمیت مطلب استفاده می گردد. این پایگاه توسط دفتر آیة الله شیخ عباس کعبی در اهواز اداره می گردد.
______________________________
کانال تلگرام: https://t.me/alkaebi
صفحه اینستگرام: akaabi_ir

بایگانی
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله کعبی، عصر امروز جمعی از جوانان با آیت الله کعبی در شهر مقدس قم دیدار و گفت و گو کردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در این دیدار ضمن خوش آمد گویی به این جوانان یاد آور نامه تاریخی امام خمینی به "گورباچف" و نکات ارزنده آن نامه شدند. ایشان همچنین با اشاره به اوضاع کنونی مسلمانان در سطح جهان و تاثیر شگرف انقلاب اسلامی در معادلات کنونی، توحید را از اصول مشترک اسلام ناب محمدی برشمردند و افزودند: 

توحید یعنی لا اله الا الله، این اصل اولی اسلام ناب است. رسول اکرم فرمود لا اله الا الله و این یک شعار فرمایشی نیست. بلکه این شعار میتواند تحولی بنیادین در زندگی انسان ایجاد کند. انقلاب بزرگ اسلامی بر پایه لا اله الا الله ایجاد شد و این جمله یعنی نفی ظلم‌ و ستم و نفی فساد و نفی تجاوز و نفی طاغوت و نفی استکبار و در نهایت لا اله الا الله یعنی زندگی پاک معنوی و در دل لا اله الا الله اعتراف یه این نکته است که انسان بنده خدا است. 

پیام توحید بندگی خدا و آزادی انسانها در برابر انسانهای دیگر است و در سایه آزادی انسان از انسان مثل خود در مناسبات حکومتی و مناسبات ملت ها با یکدیگر، انسان می تواند به درجه کرامت برسد. به کرامت انسانی برسد و در پرتو کرامت انسانی اصل برادری حکومت کند و بر پایه برادری مسئولیت اجتماعی و با مسئولیت اجتماعی تلاش برای ساخت امت و سپس تحقق عدالت و صلح و امنیت بر پایه عدالت ایجاد شود.

 همه این آثار در کلمه توحید نهفته است. در آیة الكرسي میخوانیم: فمن یکفر بالطاغوت و یؤمن بالله فقد استمسك بالعروة الوثقى. توحید یک بعد سلبی دارد و آن مبارزه با پلیدی ها است و یک بعد ایجابی هم دارد که همان حرکت به سمت خوبی ها است. همانگونه که ما در تاریخ اسلام خوانده ایم پیامبر اسلام با شعار توحید در مکه برخواست و شعار داد قولو لا اله الا الله تفلحوا

آیت الله کعبی افزود: اسلام و پیامبر اکرم در این راستا و برای ساخت دولت اسلامی حرکت های بنیادین و بزرگی در صدر اسلام داشت که امروز نیز قابل توجهند. 

حرکت اول: اسلام مسجد را مرکز قرار داد که متعلق به یک قوم و یک نژاد و یک مرز و بوم نیست. مسجد متعلق به هر انسانی است که بنده خدا است و میخواهد تنها در برابر خدا سر خم کند و از عبادت انسانهای دیگر سر باز زند مسجد پایگاه بزرگ نجات بشریت و سنگر حرکت اصلاح طلبانه است. اما مسجد بنیادی اسلام مسجد تشریفاتی و اشرافی و کاخ نبود بلکه چارچوبی بود که کسانی که میگفتند ما بنده خداییم آنجا جمع می شدند.

 حرکت دوم رسول الله در ساخت دولت اسلامی اعلام برادری بین مسلمانان است و فرمود هر مسلمانی با مسلمان دیگر اعلام برادری کند و حقوق مسلمانان را رعایت کند و خود پیامبر با علی بن ابی طالب اعلام برادری کرد. برادری با قهرمان بزرگ جنگهای پیامبر با مشرکین حیدر کرار 

حرکت سوم رسول الله در ساخت دولت اسلام تدوین قانون اساسی مدینه است. قانون اساسی مدینه  قانون اساسی دولت اسلام و پیمان مشترکی بین ملت ها و قبیله هایی که در مدینه شرکت می کنند بود چه مسلمان و چه مشرک و چه یهودی و اعلام برادری و برابری کرد با همه و قانون اساسی پیامبر در مدینه امروز هم در دنیای معاصر دارای اعتبار بین المللی است و البته مسلمانان با میثاق سیاسی اجتماعی پیامبر فاصله بزرگی دارند.

حرکت چهارم حرکت چهارمِ پیامبر دفاع از امنیت اهل مدینه است و تلاش برای حفظ یکپارچگی دولت اسلام تا آنجا که برخی از همپیمانان بر خلاف قانون اساسی مدینه عمل کردند یهود مدیمه در قبیله های خود دیدند که اسلام جلوی حرکت آنها را میگیرد و نقض پیمان کردند و با مشرکین هم پیمان شدند

میخواهم بگویم پیمان در اسلام مقدس است تا آنجا که نقض پیمان جرم بزرگ به حساب می آید خداوند می فرماید یا ایها الذین آمنوا اوفوا بالعقود و یکی از فلسفه های جنگ در اسلام مقابله با پیمان شکنان است

فلسفه جنگ در اسلام نقض عهد است نه کفر. در اسلام پیامبر، جنگ با کافر به عنوان کافر بودن صورت نمی گیرد بلکه جنگ با کافران طاغوت و متجاوز صورت می گیرد


آیت الله کعبی افزود: در اسلام، اصل عقلانیت بسیار قابل توجه است و این عقلانیت نه عقلانیت مادی و نه عقلانیت منهای دین و خدا است. بلکه منظور عقلی است که انسان را به سمت خدا هدایت کند و نور خدا را در دل روشن کند و انسان را به سمت خدا بکشاند عقل پایه و مبنا است.

آیت الله کعبی خطاب به یکی از جوانان که گفت من گاهی دلم برای پیامبر تنگ می شود و وقتی می شنوم اهل بیتش اذیت شدند ناراحت می شوم افزود: تشیع واقعی همین است که کسی دلش تنگ بشود برای رسول الله و مسلمان قطعا از آنچه بر اهل بیت پیامبر و امام حسین علیه السلام گذشت رنجیده خاطر است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی