پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیة الله کعبی

الموقع الإعلامي لمکتب آیة الله الشیخ عباس الکعبي

پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیة الله کعبی

الموقع الإعلامي لمکتب آیة الله الشیخ عباس الکعبي

پایگاه اطلاع رسانی  دفتر آیة الله کعبی

آیة الله کعبی فقیه و حقوق دان برجسته کشور و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نماینده مردم شریف استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری است. این پایگاه به اصرار و درخواست دوستداران ایشان در اردیبهشت ماه 1394 تاسیس گردید. أغلب مطالب این پایگاه تولیدی هستند و به ندرت و در مورد مطالب خاص از اخبار دیگر خبرگزاری ها با توجه به اهمیت مطلب استفاده می گردد. این پایگاه توسط دفتر آیة الله شیخ عباس کعبی در اهواز اداره می گردد.
______________________________
کانال تلگرام: https://t.me/alkaebi
صفحه اینستگرام: akaabi_ir

بایگانی
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب

امیدوار کننده ترین آیه در قرآن کریم. یک بحث کوتاه قرآني

چهارشنبه, ۱۱ فروردين ۱۳۹۵، ۰۵:۰۳ ب.ظ

أرجی آیة في القرآن الکریم 


شفاعت یک استحقاق است.



آیه امید در قرآن کریم کدام آیه شریفه است؟ أرجی آیة في القرآن الکریم.

بحثی کوتاه قرآنی از آیة الله کعبی: 

یکی از ویژگی های پیامبر گرامی اسلام #محمد مصطفی نزول #وحی و #نور مطابق رویدادها بود هر اتفاقی می افتاد خداوند برای هدایت جامعه وحی نازل می کرد.

 این وحی نشانه قابلیت و رحمت واسعه الهی است که پیامبر داشت و #قلب و عقل و جایگاه پیامبر آن قابلیت را داشت. 

بنا بر روایت بن عباس حدود پانزده روز وحی نازل نشد پیامبر هم #غمگین و ناراحت، که چه اتفاقی افتاده است.  مشرکین در مقابل #شاد بودند که آسمان #قطع #رابطه کرد و پیام نمی آید تا اینکه آیات شریفه نازل شد: « - وَ الضُّحىوَ اللَّیْلِ إِذا سَجی ما وَدَّعَکَ رَبُّکَ وَ ما قَلى وَ لَلْآخِرَةُ خَیْرٌ لَکَ مِنَ الْأُولى وَلَسَوْفَ یُعْطیک ربک فترضی»

یعنی قسم به روز روشن و قسم به شبانگاهان که محل سکون و آرامش است که ای پیامبر، خدا تو را رها نکرده است . «ما قلی» یعنی از شما روی بر نگردانیده است.

 و پیامبر خوشحال شد و وقتی جبرییل نازل شد پیامبر سوال کرد جبرییل فرمود من مامورم و طبق تکلیف عمل می کنم تا اینکه آیات نازل شد «و للآخرة خیر لک من الاولی و لسوف یعطیک ربک فترضی» یعنی در آینده آنقدر خداوند به شما خواهد داد که رضایت شما کسب می شود. که در روایات هست که این آیه، «أرجی آیة في القرآن» است. یعنی امیدوار کننده ترین آیه است.

 اهل سنت می گفتند ارجی آیه، آیه «قل یا عبادي الذین اسرفوا علی أنفسهم لا تقنطوا من رحمة الله» است و به توبه وحشی ربط می دادند که توبه کرد اما پیامبر دیگر نخواست او را ببیند و البته وحشی در نهایت، عاقبت به خیر نشد.

 منتهی این آیه «لسوف یعطیک ربک فترضی» یعنی شفاعت پیامبر اکرم شامل امتش می شود. «ادخرت شفاعتي لأهل الکبار من أمتي»

 امام صادق می فرماید که پیامبر آنقدر شفاعت می کند که ندا از پروردگار می آید أفرضیت و پیامبر می فرماید رضیت یا ربي. پس أرجی آیه و امید وارکننده ترین آیه همین آیه و لسوف یعطیک ربک فترضی است.

اما شفاعت پیامبر شروطی دارد که در ادامه آیه آمده است و دستور العملی است که خداوند به پیامبر می دهد؛

« فاما الیتیم فلا تقهر و اما السائل فلا تنهر و أما بنعمة ربک فحدث» 

چهارچوب شفاعت شکر نعمت است. و شکر نعمت به این است که انسان توجه به خدا و پیامبر را ابراز کند به تکریم و مهربانی با امت پیامبر.

شفاعت پارتی بازی نیست و در قرآن و سنت پیامبر و مکتب اهل بیت پارتی بازی  وجود ندارد.

 یک استحقاق است و در نتیجه استغفار است و در نتیجه اکسیر محبت به پیامبر و اهل بیت پیامبر به دست می آید و إن المحب لمن یحیب مطیع. 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی