دیدار با بزرگان و نخبگان طایفه مکوند/ آیة الله کعبی: خودم را فرزند عشایر می دانم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیة الله کعبی، ایشان در جلسه ای صمیمی با نخبگان و سران طایفه مکوندی در اهواز دیدار کردند.
در این جلسه که به همت برخی از بزرگان طایفه "مکوند" برگزار گردید جناب آقای دارابی، دکتر زارع، جناب آقای مکوندی از مدیران مناطق نفت خیز جنوب و جناب مهندس مکوندی طی سخنانی، به تاریخچه پر افتخار عشیره مکوند، وسعت جغرافیایی استقرار این طایفه محترم، تاریخچه خوزستان و نقش خوزستان در انقلاب و دفاع مقدس و مشکلات امروز خوزستان و مردم این استان شهید پرور اشاره کردند.
نخبگان طایفه بزرگ مکوند همچنین به انتخابات مهم پیش رو مجلس خبرگان رهبری اشاره کردند از حضور آیة الله کعبی در جمع تشکر کرده و ابراز محبت نمودند.
آیة الله کعبی نیز ضمن سخنانی از برگزاری این جلسه تشکر کردند.
گزیده سخنان آیة الله کعبی در جمع نخبگان و بزرگان طایفه مکوند به این شرح است؛
قال تعالی: « ﺇِﻥَّ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﻳَﺄﻣُﺮُﻛُﻢ ﺃَﻥ ﺗُﺆَﺩُّﻭﺍ ﺍﻷَﻣﺎﻧﺎﺕِ ﺇِﻟﻰٰ ﺃَﻫﻠِﻬﺎ ﻭَﺇِﺫﺍ ﺣَﻜَﻤﺘُﻢ ﺑَﻴﻦَ ﺍﻟﻨّﺎﺱِ ﺃَﻥﺗَﺤﻜُﻤﻮﺍ ﺑِﺎﻟﻌَﺪﻝِ ۚ ﺇِﻥَّ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﻧِﻌِﻤّﺎ ﻳَﻌِﻈُﻜُﻢ ﺑِﻪِ ۗ ﺇِﻥَّ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﻛﺎﻥَ ﺳَﻤﻴﻌا بصیرا.»
در آغاز سخن از اینکه توفیق شد در جمع صمیمی خاندان و ایل غیور و پر افتخار مکوندی به دعوت عزیزان حاضر شوم خدا را سپاس می گویم. جلسه خیلی ارزشمندی است و من مترقب بودم که در این جلسات شرکت کنم و موقعی هم که دعوت کردند با کمال میل پذیرفتم و احساس همدلی و همزبانی و یکی بودن با افراد جمع دارم چون خودم را فرزند عشایر می دانم.
عشایر ویژگی های مشترکی دارند. خوزستان هم استان عشایری بلکه کشور، کشور عشایری است امام رحمة الله علیه می فرمودند: عشایر ذخائر انقلابند. بنده می خواهم اضافه کنم عشایر ظرفیتهای پایان ناپذیر انقلابند که در خط اول میدان اقتصاد، فرهنگ، جهاد و دفاع و هم میدان سازندگی و تلاش برای ساخت و آبادانی ایران اسلامی و حفظ این مرز و بوم هستند و سابقه عشایر خصوصا عشایر خوزستان نشان می دهد که سابقه پر افتخاری در مبارزه با استثمار و استعمار دارند و استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی مرهون حضور عشایر در صحنه انقلاب اسلامی است و این خیلی معلوم است و شهدای عشایر هم شاهد این مطلبند.
یک عشایری نمی تواند تحمل کند که سیر باشد و همسایه اش گرسنه. یک عشایری نمی تواند تحمل کند که کشورش در خطر باشد اما شب راحت بخوابد.
یک عشایری تبعیض و درد دیگران را نمی تواند تحمل کند و خودش در راحتی باشد.
عشایر مسئولیت پذیرند و اهل غیرتند
عشایر ویژگی هایی دارند؛
فطرت پاک، صمیمیت و صفا، پیوند و ارتباط طبیعی و صمیمی و بدون سازمان و تشکیلات رسمی، خود به خود ارتباط دارند و اسلام هم دین اجتماعی است. عشایر اهل همدلی و همدردی و مواساة و برادری هستند.
من فکر نمی کنم که عروسی ها و مراسم جشن عشایر و عزاداری های آنها جاهای دیگر پیدا شود. این چیز خیلی خوبی است و ترجمه همان شعر سعدی است:
بنی آدم اعضای یکدیگرند
که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار.
یک عشایری نمی تواند تحمل کند که سیر باشد و همسایه اش گرسنه. یک عشایری نمی تواند تحمل کند که کشورش در خطر باشد اما شب راحت بخوابد.
یک عشایری تبعیض و درد دیگران را نمی تواند تحمل کند و خودش در راحتی باشد.
عشایر مسئولیت پذیرند و اهل غیرتند.
باغیرت عشایری و غیرت خوزستانی و همت ملی و عزم انقلابی و روحیه جهادی می توانیم ایران عزیز را آباد کنیم و مشکلات را پشت سر بگذاریم و خوزستان را با وحدت و همدلی و برادری و بدون توجه به حساسیت های کاذبی که بعضی ایجاد می کنند با روحیه برادری، فارغ از جناح بازی و قوم بازی و امثال اینها کنار هم بسازیم و پیش ببریم .
بعد از این مقدمه چند نکته مایلم عرض کنم.
نکته اول؛ مبنای قدرت در اسلام و نظام اسلامی الهی است اما ساخت قدرت مردمی است. مردم سازندگان حقیقی قدرتند و نظام اسلامی پای رأی مردم ایستاده است.
از اول انقلاب تا حالا هر که را مردم خواسته اند از صندوق ها نتیجه گرفته اند و هر که را نخواسته اند انتخاب نکرده اند. انتخاب مردم واقعی است و مردم در انتخابات احساس قدرت حقیقی می کنند لذا طبیعی است که مطالبه گریشان در انتخابات گل کند و این یک امر واقعی است و نظام ما هم نظام مردمی است.
همه مسئولان نظام از رهبری تا رئیس جمهور تا وزرا و مدیران ارشد کشور یک بار تا چند بار انتخاب شدن توسط مردم را تجربه کرده اند.
قبل از انتخابات کسی نبودند و بعد از انتخابات آمدند در عرصه و مدیر و مسئول شدند.
پلکان ترقی و پیشرفت در مسئولیتها از انتخاب مردم شروع شده ولو الآن کسی مسئولیت انتصابی داشته باشد.
بنا براین انتخابات خیلی جدی، واقعی و تأثیر گذار است.
انتخاب هم حق است و هم تکلیف.
حق است از آنجا که خدا، مکتب و نظام اسلامی این حق را به تک تک شهروندان نظام اسلامی داده است. تکلیف است چون این نظام ما نظام اسلامی است و نظامی است که بر اساس شرع تاسیس شده است و انتخابات تاثیر دارد در آینده کشور و این معلوم است.
بنابر این مشارکت حد اکثری، یک مشارکت اثر ساز حقوقی در سرنوشت کشور است.
ما به رأی مردم افتخار می کنیم و شاکر این نعمت الهی هستیم و ملت ولی نعمت حقیقی ما هستند. و احترام مردم به امثال من طلبه به خاطر عمامه و تاج رسول الله است و اگر نه ما خودمان به خودی خود ارزش نداریم.
لذا اگر خدا توفیقمان دهد ما افتخارمان این است که خادم شرع و خادم ملت و سرباز اسلام و سرباز ولایت و رهبری باشیم. رهبر عزیز و فرزانه مان امروز باعث افتخار فزاینده و پیشرفت کشور در همه عرصه ها شده و این باعث بیشتر شدن مسئولیت ما است که خواستم در ابتدا خدمتتان بگویم.
آیه ای که تلاوت شد امامت الهی را یک امانت بیان می کند و حکومت را نیز یک امانت تبیین می کند
.
سوگمندانه خدمتتان می گویم: مشکل خوزستان پراکندگی و تفرقه در میان نخبگان اجرایی، حزب بازی و جناح بازی، استفاده از استان به عنوان پلکانی برای پست و مسئولیت های دیگر و گروه بازی های داخلی است.
مردم محروم ما همراه هستند و همه اقوام هم به خوبی در کنار هم زندگی می کنند. مشکل مدیریت است و این مشکلی است که به خوبی حس می کنم و لمس می کنم.
خدا رحمت کند امام راحل را که می فرمود حکومت یک امانت الهی در دست ما است.
قدرت و حکومت و نظام اسلامی بر پایه عدالت و حق باید باشد.
قدرت، ابزاری است برای خدمت و هدف نیست.
مجلس خبرگان مجلس ولی فقیه است و ولی فقیه هم امام نیابی است و رهبر انقلاب اسلامی است علاوه بر رهبر کشور اسلامی که وارد این بحثها نمی خواهیم بشویم.
نسبت به انتخابات خبرگان و حوزه استان خوزستان، من فکر می کنم خوزستان هم شخصیتهای کشوری و جهانی و ملی دارد و شخصیتهای نظام در تهران هم شخصیتهای ارزشمندی در استان.
خوزستان از لحاظ منابع طبیعی، منابع انسانی، روحیه های حمیت و کرامت و ارزش چیزی کم ندارد.
سوگمندانه خدمتتان می گویم: مشکل خوزستان پراکندگی و تفرقه در میان نخبگان اجرایی، حزب بازی و جناح بازی، استفاده از استان به عنوان پلکانی برای پست و مسئولیت های دیگر و گروه بازی های داخلی است.
مردم محروم ما همراه هستند و همه اقوام هم به خوبی در کنار هم زندگی می کنند. مشکل مدیریت است و این مشکلی است که به خوبی حس می کنم و لمس می کنم.
راه چاره برای مشکلات خوزستان تصمیمات استراتژیک است. خوزستان ظرفیت دارد که قطب فرهنگی، قطب صنعتی و قطب کشاورزی بشود.
خوزستان جلگه است و از لحاظ کشاورزی حد اقل پنج ملیون هکتار زمین حاصل خیز برای کشاورزی دارد. و نه پنج رودخانه بلکه هفت رودخانه دارد؛ زهره، کارون، مارون، اروند، دز، جراحی، کرخه.
اینقدر زمین حاصلخیز جلگه ای.
در دوران بنی عباس و زمان خلافت هارون الرشید، کل حکومت هارون الرشید، که در کل آسیای غربی یا خاورمیانه امروز و آسیای مرکزی بود، دو سوم مالیات و خزانه دولت از مالیات گندم خوزستان تأمین می شد.
اینقدر اینجا زمین حاصلخیز دارد.
خداوند به طور طبیعی، هفت رودخانه و این قدر زمین جلگه ای حاصلخیز و این همه نیروی انسانی و منابع طبیعی اینجا قرار داده است. اگر تصمیم استراتژیک خوزستان از لحاظ معیشتی این باشد که گندم محور شود همه مأمور شوند به کشت گندم و دولت هم واقعا این زمین ها را تقسیم کند و از کشاورزان حمایت کند، ظرفیت کار چهار ملیون نفری در کشاورزی وجود دارد و این را محاسبه کرده ام و دفعی نمی گویم .
طبق این راه کار از لحاظ خودکفایی گندم هم مشکلی نخواهیم داشت بلکه گندم صادر می کنیم و مشکل زیست محیطی نیز حل می شود. تالاب ها هم احیاء می شوند اما به شرط اینکه آبهای خوزستان بر مبنای تصمیم استراتژیک به جای کشیده شدن به استانهای دیگر، خوزستان را آباد کنند.
دوما به جای نیشکر که هر کیلوی آن آب زیادی مصرف می کند گندم بکارند که مصرف آب زیاد لازم ندارد. به جای گرفتن زمین مردم و تبدیل آن به زمین دولتی و واگذاری آن به یک شرکت دولتی، این زمینهای دولتی را باید به ملت بدهند.
اینها صحبتهای امروز بنده نیست پانزده سال پیش و در همان آغاز این صحبتها را داشته ام اما متاسفانه مسئولین خوزستان به شکلی پیش برده اند که امروز وضعیت به این شکل است.
بنده وظیفه اجرایی ندارم و تخصصم هم اینگونه بحثها نیست اما به مجلس خبرگان پیشنهاد دادم که یکی از وظایف رهبری تعیین سیاستهای کلی نظام است و یکی از سیاستهای دیگر رهبری نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام است. طرحی پیشنهاد دادم که طبق این طرح برای اجرای سیاستهای کلی نظام، مجلس خبرگان رهبری بتواند دبیرخانه هایی فعال کند در استانها و از طریق فعال کردن دبیرخانه های استانی خبرگان بتواند اشراف داشته باشد بر روند توسعه استانها. متاسفانه به دلایلی طرحمان تصویب نشد.
در بخش صنعتی و فرهنگی وضعیتی شبیه به بخش کشاورزی داریم که ذکر گردید.
از ظرفیت عشایر باید به جای جدالها و اختلافات برای پیشرفت استفاده کنیم و فرهنگ ها ارتقا پیدا کنند.
- ۹۴/۱۰/۰۵