پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیة الله کعبی

الموقع الإعلامي لمکتب آیة الله الشیخ عباس الکعبي

پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیة الله کعبی

الموقع الإعلامي لمکتب آیة الله الشیخ عباس الکعبي

پایگاه اطلاع رسانی  دفتر آیة الله کعبی

آیة الله کعبی فقیه و حقوق دان برجسته کشور و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نماینده مردم شریف استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری است. این پایگاه به اصرار و درخواست دوستداران ایشان در اردیبهشت ماه 1394 تاسیس گردید. أغلب مطالب این پایگاه تولیدی هستند و به ندرت و در مورد مطالب خاص از اخبار دیگر خبرگزاری ها با توجه به اهمیت مطلب استفاده می گردد. این پایگاه توسط دفتر آیة الله شیخ عباس کعبی در اهواز اداره می گردد.
______________________________
کانال تلگرام: https://t.me/alkaebi
صفحه اینستگرام: akaabi_ir

بایگانی
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیة الله کعبی ایشان ظهر امروز با حضور در مصلی اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان در جمع فرهنگیان و مدیران و معلمان ستاد آموزش و پرورش سخنرانی کردند.
گزیده ای از سخنرانی ایشان با موضوع انسان سازی به این شرح است؛


أعظم الله أجورنا و أجورکم بمصابنا بالحسین علیه السلام و جعلنا الله من الطالبین بثأره

نقطه اتصال آموزش و پرورش و نهضت حسینی انسان سازی است.

 خصوصا هجده سالگی و بهترین سن را آموزش و پرورش در اختیار می گیرد تا انسانهای پخته ای را تحویل جامعه بدهد.
برای ساخت انسان و ایحاد یک جامعه نمونه بر این اساس عناصری مورد نیاز است.

اولا؛ اندیشه متعالی 
ثانیا: رهبری میدانی و مدیریت بایسته بر پایه اندیشه هدایت، حمایت و نظارت.
ثالثا؛ مدیران شایسته و همراه و همکار این رهبر میدانی.
عنصر چهارم: بستر و فضای آماده برای انسان سازی.

عنصر پنجم: واقع نگری و عزم و اراده و مقاومت و پیشبرد.

این پنج عنصر اگر باشند می توان انسان ساخت و ساخت انسان از هر امر و تولید دیگر سخت تر است.

این پنج عنصر در عرصه اجتماع پیدا می شود.
در دوران پیامبر این پنج عنصر وجود داشت. وحی همان اندیشه متعالی بود و  رهبری میدانی پیامبر و مدیران شایسته تر بیت یافته پبامبر فضا و محیط آماده برای پذیرش معارف و اسلام توانست محیطی جاهلی را به محیطی تمدنی تبدبل کند.

بعد از رحلت پیامبر عنصر اندیشه وجود داشت اما برش انحرافی در مساله رهبری ایجاد شد.

این انحراف در رهبری باعث انحراف در اندیشه متعالی شد و به جای ساخت مدیران،  خواص جامعه برای امتیاز طلبی کار را به جایی رساندند، که محیط، محیط استیلا و سلطه شد.
 اسلام  تبدیل بهذصورتی رسمی شد که در سایه آن هرکس به فکر خویش بود.
 در زمان امام علی هم اندیشه وجود داشت و رهبری بود، اما نه محیط آماده بود و نه مدیران و یاران پای کار وجود داشت و فضا تسلیم معاویه شد و از دل ولی امر مسلمین، پادشاهی مطلق بنی امیه ساخته شد و امام حسین علیه السلام به مسلخ رفت.
با اسم اسلام بنی امیه چه کارها نکردند و تنها راه انسان سازی در دستگاه حسین علیه السلام فداکاری در آن حد بود.
 
کربلا نماد عزم و اراده ولایت برای ساخت انسان با پمپاژ عزم و اراده به بشریت بر پایه خون و شهادت بود.
 
و چاره ای جز ایثار و فدا در این حد نبود و آن تراژدی غم بار اسلامی رغم خورد و مبنا شد برای جوشش عواطف عمیق انسانی در فرا زمان و فرامکان.
 
برای انسان سازی بر این پنج پایه سه کار بلند باید انجام شود؛
 
ایجاد عزم و اراده 

توانمندسازی یعنی شخصیت توانمند

و هدفگذاری یعنی اینکه برای رسیدن به اهداف، جوان طراحی داشته باشد و ما طراحی داشته باشیم.

سوال
 این انسان مطلوب چه شاخصه هایی دارد؟ به اختصار و فهرست وار بیان می کنیم.
دو دیدگاه هست؛
 یک اینکه انسانی تسلیم شده تربیت کنیم که چشم قربان گوباشد و چیزی نفهمد و داده هایی تحویل دهد.

و نوع دیگر نگاه قدرت ابداع و خلاقیت را بالا بیاوریم.
 اسلام دومی را تایید می کند .

زیر ساخت شخصیت مطلوب اسلام رشد عقلانی است «من لا عقل له لا دین له» 
شخصی خدمت امام صادق علیه السلام رسید و از شخصی بسیار تعریف کرد. امام پرسید کیف عقله؟
عقلش چگونه است؟! و بعد ادامه دادند «الثواب بقدر العقل»

اگر عقل که پایه تفکر پیشرفت، خلاقیت و تولید است  بالا نرود جامعه عقب مانده ای خواهیم داشت.

با عقل  حتی دین باوری ایجاد می شود و دین و ایمان بر پایه عقل بالا می رود.

شاخص دوم بر پایه عقلانیت ایمان به خدای متعال؛ ایمان عمیق به خالق رب، ولی، قادر، متعال حکیم رازق.

و ایمان بر پایه عقل می جوشد نه روشنفکر نمایی و نه تحجر ما در این  دو طرف گاهی می ایستیم و جامعه را به طرف مطلوب پیش نمی بریم اسلام دین عقلانیت و دینداری توأمان است.

عنصر سوم عدالت است بلاخره این دو، یعنی عقلانیت و ایمان، بینشی می دهد که جهان بر پایه عدل ساخته شود و عدل هم بر پایه مدرکات عقل عملی به دست می آید.

عنصر چهارم بعد عاطفی است دل باید کانون عاطفه باشد و اینها با تربیت ممکن است.
 
بر پایه این چهار عنصر می رسیم به عنصر مهم خانواده بنیادی و ارتباط با پدر و مادر بسیار مهم است.
 
وبعد از آن کار آفرینی هم جزء آموزشها باید باشد.
 دانش آموز و جوان باید خلاقیت داشته باشد و عقل معاش داشته باشد. 
اسلام تشویق می کند به پول در آوردن.
 
_ پرهیز از اصراف 
_ افزایش بهره وری 
_ ایجاد نشاط و امید به آینده و اینکه جوانان می توانند محیط پیرامون را تغییر دهند.

ساخت انسان و این نوع انسان سازی امروز در برنامه های آموزش و پرورش متاسفانه فوق برنامه است در حالی که باید متن برنامه باشد .

 انسان سازی قابل اندازه گیری با نمره نیست.
ما از این فلسفه آموزش و پرورش امروز فاصله داریم.

یگی از نگاهها به آموزش و پرورش باید این باشد که تولید کننده انسان است و متناسب با آن، سطح آموزش معلمان، حقوق و تکریم آنها نیز باید متحول شود.
اگر کشور بخواهد متحول شود و به قله برسد آموزش پرورش اولویت برنامه توسعه بر پایه یک برنامه معقول باید باشد.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی